۰
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۲

نگرانی آژانس اتمی از تصمیم اخیر ایران

شبکه خبری الجزیره از دستیابی به پیش نویس قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.
نگرانی آژانس اتمی از تصمیم اخیر ایران
شبکه خبری الجزیره از دستیابی به پیش نویس قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه الجزیره در خبری از دستیابی به پیش نویس قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد و اعلام کرد در این پیش نویس بر نقش آژانس در تحقق پایبندی‌های ایران تأکید شده است.
بر اساس این گزارش، پیش نویس قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی از تصمیم ایران برای توقف پروتکل الحاقی ابراز نگرانی کرده است.
پیش نویس قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین از ایران می‌خواهد تا به درخواست آژانس برای توافق پادمان بدون هیچ تأخیری پاسخ گوید. در این پیش نویس ادعا شده است: بدون اجرای پروتکل الحاقی، ما نمی‌توانیم از مسالمت آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان یابیم.
پیش نویس قطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین مدعی شده است: بدون پروتکل الحاقی، نمی‌توان به مسالمت آمیز بودن مواد هسته‌ای ایران اطمینان یافت. ما از تصمیم ایران برای جلوگیری از بازراسان آژانس از اطمینان از اجرای بند‌های توافق هسته‌ای نگران هستیم.
در پیش نویس فطعنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین آمده است: از ایران می‌خواهیم تا بند‌های پروتکل الحاقی را فورا اجرا کند.
عصر امروز رسانه‌های خبری اعلام کرده بودند اتحادیه اروپا قصد دارد از طرح ضد ایرانی آمریکا در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت کند.
بر اساس این گزارش انگلیس، فرانسه و آلمان قصد دارند از طرح آمریکا در جلسه شورای حکام برای متهم کردن ایران به همکاری نکردن با آژانس حمایت کنند. این درحالی است که روسیه و ایران قبلا درباره عواقب جدی این تصمیم به کشور‌های اروپایی و آمریکا هشدار دادند.
سه قدرت اروپایی که همگی از طرف‌های توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هستند، با توزیع پیش نویس قطعنامه‌ای در نشست وین، نگرانی جدی خود را در مورد کاهش شفافیت ایران ابزار کرده و از این کشور خواسته اند گام‌های خود را به عقب برگرداند.
در پیش نویس این قطعنامه که برای اعضای شورای حکام آژانس انرژی هسته‌ای ارسال شده و رویترز آن را مشاهده کرده بود، همچنین درباره فقدان پیشرفت در اخذ توضیحات از ایران در مورد ذرات اورانیوم پیدا شده در سه سایت قدیمی، از جمله دو سایت که آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای هفته گذشته برای اولین بار گزارش کرد، ابراز ناخرسندی شده است.
روسیه در این باره اعلام کرده بود: این قطعنامه می‌تواند به تلاش برای احیای توافق، که به طور رسمی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می‌شود، آسیب برساند و با آن مخالفت خواهد کرد.
کد مطلب: 145794
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *