۰
سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۱۱

چرا باید صادرات دام از سر گرفته ‌شود؟

استان کرمانشاه از قطب‌های تولید دام در کشور است و پتانسیل‌های فراوانی در تولید دام سبک و سنگین دارد، اما اکنون صادرات دام زنده از کشور ممنوع است و این مسئله صنعت دامپروری استان و همچنین معیشت تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام را تحت تاثیر قرار داده است.
چرا باید صادرات دام از سر گرفته ‌شود؟
استان کرمانشاه از قطب‌های تولید دام در کشور است و پتانسیل‌های فراوانی در تولید دام سبک و سنگین دارد، اما اکنون صادرات دام زنده از کشور ممنوع است و این مسئله صنعت دامپروری استان و همچنین معیشت تولیدکنندگان و صادرکنندگان دام را تحت تاثیر قرار داده است.
از سرگیری صادرات دام زنده از استان کرمانشاه یکی از مباحثی بود که در جلسه امروز(19 اسفند) شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمانشاه مطرح شد و مسئولین استان موافق از سرگیری صادرات دام زنده بودند.
کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در این نشست از توان بالای تولید و صادرات دام زنده به عنوان یکی از پتانسیل های استان یاد کرد و افزود: هم اکنون صادرات دام زنده ممنوع است، در حالی که گوسفند نژاد سنجابی تولیدی در استان طرفداران زیادی در کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد و عرب‌ها حاضرند برای خرید این نوع دام به دلار پول بدهند.
کاشفی ادامه داد: در سال‌هایی که صادرات دام زنده داریم 180 میلیون دلار فقط از قبل صادارت دام زنده وارد استان می شود که الان این صادرات صفر است و در عوض آمار قاچاق دام زنده خیلی بالا است.
 کاشفی گفت: باید به دنبال ساختاری باشیم که بتوانیم صادرات دام زنده را آزاد کنیم و در عوض به همان میزانی که دام زنده صادر کرده ایم گوشت را از کشورهای آسیای میانه وارد کنیم.
 کاشفی از مسئولین استان خواست تا پیگیر آزاد سازی صاردات دام زنده باشند.
هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به ضرورت از سرگیری صادرات دام زنده، گفت: برای جلوگیری از قاچاق، صادرات دام زنده باید از سر گرفته شود، چون قاچاق دام زنده مشکلات اجتماعی و فرهنگی و گرفتاری های خاص خود را دارد.
هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه در گوشت قرمز هم توان تولید و هم توان صادرات داریم، گفت: هم اکنون مهمترین رقیب ما که ترکیه است همپای صادرات، واردات هم دارد اما ما در کشور چنین برنامه ای را در عمل نداریم.
وی ادامه داد: فضای تنظیم بازار کشور به اشتباه تصور می کنند آزادسازی صادرات دام زنده افزایش قیمت گوشت قرمز را در پی خواهد داشت، در حال که عملا اینگونه نخواهد بود، چون با صادرات بین یک تا 1.5 درصد از تولیدات کشور قطعا تغییری در قیمت ها ایجاد نخواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد: در فروردین یا اردیبهشت بتوانیم مجوز صادرات دام زنده را بگیریم.
محسن دارابی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در این نشست اظهار کرد: همانگونه که ممنوعیت صادرات دام زنده نتوانست قیمت گوشت را پایین بیاورد، آزادسازی صادرات هم نخواهد توانست قیمت‌ها را تحت‌تاثیر قرار دهد.
وی افزود: همین الان به ازای صادرات سیب مجوز واردات موز به کشور داده می شود، لذا می توانیم چنین ساختاری را هم برای گوشت قرمز داشته باشیم.
داریوش پناهی دبیر اتاق بازرگانی استان کرمانشاه  نیز در این نشست جمعیت دام سبک استان را 3.2 میلیون راس عنوان کرد و افزود: پنج درصد تولیدات گوشت قرمز کشور در استان کرمانشاه تولید می‌شود.
وی با بیان اینکه نیاز سالانه استان کرمانشاه به گوشت قرمز 28 هزار تن است، گفت: با توجه به اینکه سالانه 40 هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می شود، لذا در استان مازاد تولید گوشت قرمز داریم.
پناهی ادامه داد: در بهترین سالی که صادرات دام زنده داشته ایم کمتر از 1.5درصد تولیدات کشور صادرات داشتیم، لذا به نظر می‌رسد این حجم از صادرات نمی‌تواند خیلی بازار گوشت قرمز را تحت تاثیر قرار دهد.
وی با بیان اینکه جلوی صادرات دام زنده به بهانه تنظیم بازار گرفته شده، خاطرنشان کرد: ممنوعیت صادرات دام زنده با هدف جلوگیری از کمبود گوشت در کشور اعمال شد، اما روند افزایش قیمت گوشت طی سه سال اخیر نشان می‌دهد که ممنوعیت صادرات تاثیر چندانی در این زمینه نداشته است.
پناهی از دست رفتن بازارهای صادراتی، خروج دام مولد به شیوه غیرقانونی، کاهش درآمدهای گمرک، خروج دام بیمار از کشور و آسیب به برند دام ایران را از پیامدهای ممنوعیت صادرات دام زنده برشمرد.
وی اشاره ای هم به هزینه های قاچاق دام زنده برای قاچاقچیان و تولیدکنندگان داشت و گفت: بر اساس آمارها قیمت دام زنده در بهمن ماه امسال در کشوری مثل قطر به عنوان مقصد صادرات دام زنده استان 660 درهم معادل 4.5 میلیون تومان است، این در حالیست که در همان زمان قیمت گوسفند زنده در کرمانشاه 2.3 میلیون تومان بوده است.
پناهی ادامه داد: مابتفاوت قیمت فروش دام زنده در کرمانشاه و قطر 2.2 میلیون تومان است که 400 هزار تومان آن صرف هزینه حمل و نقل و نگهداری در داخل کشور و 400 هزار تومان هم هزینه انتقال از بندر تا کشور قطر می شود و یک میلیون تومان دیگر سهم قاچاقچی و 400 هزار تومان سهم صاحب دام می‌شود.
ایرج نوری عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان دام زنده استان کرمانشاه نیز در این نشست خواستار آزاد سازی صادرات دام زنده برای حمایت از تولیدکنندگان شد.
کد مطلب: 146215
برچسب ها: دام زنده
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *