۰
شنبه ۴ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۰

بررسی تعلیق عضویت بحرین در شورای حقوق بشر

با تداوم نقض آشکار حقوق بشر از سوی رژیم آل خلیفه، تعلیق عضویت بحرین در شورای حقوق بشر سازمان ملل به طور جدی از سوی فعالان حقوق بشری بحرین در حال پیگیری است.
به گزارش خبرگزاری مهر، طی هفته های اخیر تلاشهای فعالان و موسسات حقوق بشری بحرین در مجامع بین المللی برای محکومیت اقدامات وحشیانه رژیم آل خلیفه در سرکوب مردم ، وارد مرحله جدیدی شده و آنها در تلاش هستند عضویت منامه در شورای حقوق بشر بحرین را لغو کنند.
در همین راستا، "جلال فیروز" عضو حزب الوفاق بحرین که اخیرا از سوی رژیم بحرین سلب تابعیت شده بود در گفتگو با روسیا الیوم تاکید کرد: غرب به رغم نقض حقوق بشر در این کشور از رژیم آل خلیفه حمایت می کند.
وی حمایتهای انگلیس و آمریکا از رژیم منامه را عامل اصلی افزایش شدت اقدامات ضدحقوق بشری دانست و افزود: دولت بحرین مایل نیست که دنیا درباره کشتارها در این کشور چیزی بداند.این دولت حاضر نیست ذره ای کوتاه بیاید و وارد مذاکره شود.مخالفان حتی حاضرند با دولت مذاکره کنند. چندی پیش "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس در منامه اعلام کرد که در هر صورت در کنار دولت بحرین می ماند. آمریکا نیز کاری را که باید انجام نمی دهد و فقط ابراز نگرانی می کند و با مقامات بحرینی که بیشترین سابقه را در نقض حقوق بشر دارند ، دیدار و گفتگو می کند.
این در حالی است رژیم منامه گزارش موسسات حقوق بشری را مبنی بر این که بحرین به وعده های اصلاحات دموکراتیک خود عمل نکرده ، رد کرده است. رژیم آل خلیفه در حالی ادعای انجام اقدامات در این زمینه را مطرح کرده است که سازمان عفو بین الملل در گزارشهایی اخیرا به افزایش شکنجه و سرکوب مخالفان در بحرین اذعان کرده است.
همچنین "خلیل المروزق" معاون سیاسی جمعیت الوفاق بحرین از جدی نبودن جامعه جهانی برای اعمال فشار بر رژیم آل خلیفه انتقاد کرد. وی در گفتگو با شبکه اللؤلؤه درباره گذشت یکسال از انتشار گزارش کمیته بسیونی گفت: رژیم بحرین و شخص پادشاه تشکیل کمیته مستقل برای تحقیقات را پذیرفت. این کمیته بر لزوم حاکمیت قانون در کشور تاکید کرد اما توصیه های اصلی این کمیته نادیده گرفته شد.
المرزوق افزود: ظلم در بحرین همچنان ادامه دارد و عاملان جنایتها در حق مردم از مجازات فرار می کنند. سازمان عفو بین الملل و مقامات آمریکایی از عملی نشدن توصیه های کمیته بسیونی ابراز نگرانی کردند. اوضاع بحرین نگران کننده و وحشناک است و اراده واقعی برای تغییر در کشور وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: جامعه جهانی به علت منافع راهبردی بعضی کشورها، پرونده بحرین را به طور جدی پیگیری نمی کند. جامعه جهانی هم خطرناک بودن اوضاع در بحرین را احساس می کند، اما هنوز هیچ گامی برای اعمال فشار بر رژیم حاکم برنداشته است. جامعه جهانی رژیم بحرین را به علت عمل نکردن به تعهداتش باید مجازات کند و از آن بخواهد که برای عملی کردن این تعهدات جدول زمانی تعیین کند. رژیم بحرین میلیونها دلار برای بهبود وجهه خود هزینه می کند و به شرکتهای تبلیغاتی پول می پردازد. ما به تلاش برای پس گرفتن حق خود برای برگزاری تظاهرات ادامه خواهیم داد. تحرکات ملت بحرین در عرصه سیاسی، دیپلماتیک و رسانه ای متوقف نخواهد شد. ما به فکر اقداماتی به منظور تشدید فشار بر رژیم بحرین هستیم.
از سوی دیگر، دپارتمان آزادیها و حقوق بشر در جمعیت الوفاق بحرین اخیرا با صدور بیانیه ای تاکید کرد: با گذشت یکسال از صدور گزارش کمیته حقیقت یاب بحرین به ریاست بسیونی، دولت بحرین پایبندی دروغینی به رعایت مسائل حقوق بشری داشته است.
در همین راستا پس از تلاش موسسات حقوق بشری بحرین، شورای حقوق بشر سازمان ملل طرح تعلیق عضویت بحرین به دلیل نقض حقوق بشر را بررسی خواهد کرد.
به گزارش روسیا الیوم ، شورای کمیساریای حقوق بشر خاورمیانه روز گذشته در توصیه نامه ای درخواست کرد، دولت بحرین به دلیل نقض حقوق بشر محکوم شود.
"هیثم ابوسعید" سفیر کمیساریای حقوق بشر در خاورمیانه با اعلام پذیرش طرح تعلیق عضویت دولت بحرین تاکید کرد:این شورا پس از بررسی، این طرح را جهت ارایه به شورای بین المللی حقوق بشر به اتحادیه پارلمانی بین المللی می دهد.
"محمد شهید امین خان" رئیس کمیساریای حقوق بشر خاورمیانه نیز تاکید کرد: کشتار شهروندان بحرینی باید متوقف شود و قاتلان در بحرین باید بازخواست شوند، زیرا اقدامات آنها با اصول حقوق بشر و حق ملتها تناقض دارد.
از سوی دیگر، "یوسف ربیع" رئیس انجمن حقوق بشر بحرین نیز در این نشست از سازمانهای بین المللی خواست هیئتی را برای نظارت بر وضع حقوق بشر به بحرین اعزام کنند، چرا که حتی پس از صدور گزارش قاضی "بسیونی" نقض حقوق بشر در این کشور شدت گرفته است.
در همین رابطه، "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته از مقامات بحرین تقاضا کرد تلاشهای بیشتری در راستای رفع مشکلات مردم این کشور داشته باشد.
وی البته در این گزارش از تلاشهای رژیم آل خلیفه در راستای عمل به توصیه های کمیته حقیت یاب بسیونی قدردانی کرده است.
کد مطلب: 14671
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *