۰
يکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۹
تشدید بحران در مصر؛

البرادعی به توطئه علیه رییس جمهور متهم شد

با گذشت سه روز از صدور حکم جنجالی محمد مرسی رئیس جمهور مصر برای خودش که اختیارات رئیس جمهور را بی حد و حصر می کند بحران در این کشور تشدید می شود.
البرادعی به توطئه علیه رییس جمهور متهم شد
به گزارش شبکه خبری یورونیوز در این بین محمد البرادعی از مخالفان مشهور محمد مرسی در مصر به توطئه گری علیه دولت متهم شده است. البرادعی در مصاحبه با این شبکه اعلام کرد مادامیکه مرسی حکم خود را ملغی نکند هیچ مذاکره ای با نخواهیم داشت.
درهمین حال شبکه خبری بی بی سی عربی که مدام از تحولات مصر و غزه گزارش می دهد وضعیت این کشور را به سمت بحرانی شدن پیشبینی کرد. این شبکه گزارش داد: بحران جاری در مصر میان طرفداران و مخالفان محمد مرسی رئیس جمهور این کشور تشدید خواهد شد.
از سوی دیگر به گزارش واحد مرکزی خبر نیروهای ملی مصر در نشست خود در مقر حزب دموکراتیک و اجتماعی مصر با صدور بیانیه ای خواستار تشکیل جبهه نجات مصر برای مدیریت بحران ایجاد شده در کشور شدند.
حمدین صباحی، محمد البرادعی،عمرو موسی، السید البدوی،محمد ابوالقار و جرج اسحاق از اعضای اصلی این کمیته هستند. حمدین صباحی تاکید کرد تا زمانی که اعلامیه قانون اساسی اخیر مرسی لغو نشود هیچ گفتگویی با ریاست جمهوری مصر نخواهد شد. صباحی همچنین گفت تصمیمات جدید مرسی به فضای آزادی و حاکمیت قانون در مصر آسیب زده است.
ابوالفتوح مخالف مرسی است
همچنین اخوان المسلمین خواستار برگزاری تظاهرات در حمایت از محمد مرسی در تمامی استان های این کشور و برگزاری تظاهرات میلیونی در حمایت از وی در برابر کاخ ریاست جمهوری شده است.
در این بین عبدالمنعم ابوالفتوح یکی از مهم ترین حامیان جریان اسلامی سیاسی که می توانست حلقه ارتباطی میان اسلامگرایان و نیروهای مدنی باشد، از تظاهرات معترضان در میدان التحریر حمایت کرده است.
محمد البرادعی به توطئه علیه رئیس جمهو متهم شد
محمدالبرادعی مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و دو تن از سیاستمدارن دیگر مصر به توطئه علیه رئیس جمهوری مصر متهم شدند.
حامد صدیق از وکلای مصر در شکایتی علیه محمد البرادعی رئیس حزب قانون اساسی مصر، سید بدوی رئیس حزب وفد و حمدین صباحی نامزد مستقل دور اول انتخابات ریاست جمهوری مصر این سه نفر را متهم کرد که با کمک عوامل خارجی سعی در توطئه علیه رئیس جمهوری کشور دارند.
در این شکایت این سه نفر متهم شده اند که با هماهنگی و برنامه ریزی در حال ایجاد تنش در داخل کشور هستند به گونه ای که در ابتدا از مجمع موسسان قانون اساسی( مجمع تدوین قانون اساسی ) کشور خارج شدند و برخی از افراد دیگر را هم از این مجمع خارج کردند تا زمینه رابرای براندازی نظام سیاسی کشور فراهم کنند و انقلاب ۲۵ ژانویه را به شکست بکشانند. در ادامه این شکایت از برگزاری نشست های مشکوک در مقر حزب وفد خبر داده شد و مقر این حزب به لانه جاسوسی رژیم صهیونیستی تشبیه شده است.
این شکایت خواستار صدور قراری علیه متهمان شد که بر اساس آن نتوانند از کشور خارج شوند.
به گزارش پایگاه خبری البشیر، محمد البرادعی در تازه ترین انتقاد از محمد مرسی از برخورد خشن با معترضان و منتقدان در برخی از مناطق مصر انتقاد کرد و در صفحه شخصی اش در توئیتر نوشت:‌« آنچه که امروز در سرکوب معترضان شاهدیم اقدامی زشت و نامناسب است که نقاب از چهره برخی مسئولان می زداید».
وی اقدام پلیس را وحشیانه خواند و افزود:« این اقدامات نشان می دهد نظام سرکوبگر حسنی مبارک همچنان در سلامت کامل به سر می برد و بر کشور حاکم است».
شرط البرادعی برای مذاکره
در همین حال محمد البرادعی گفت تا زمانی که محمد مرسی رئیس جمهور این کشور اعلامیه « دیکتاتوری » خود را لغو نکند هیچ گفتگویی با وی انجام نخواهد شد زیرا این اعلامیه به مرسی قدرت های فرعونی می دهد .
به گزارش خبرگزاری رویترز این اعلامیه مرسی که روز پنجشنبه منتشر شد و افزایش اختیارات وی را در پی دارد، خشم شدید مخالفان مرسی را به دنبال داشته است.
البرادعی پس از مذاکرات با شخصیت های مخالف ، در مصاحبه با رویترز و اسوشیتدپرس افزود وقتی یک دیکتاتور ظالمانه ترین و زشت ترین اقدامات را انجام می دهد و سپس می گوید بیایید تا اختلاف ها را حل کنیم ، دیگر جایی برای گفتگو باقی نمی ماند .
البرادعی که انتظار می رود به هماهنگ کننده یک جبهه مخالف رهایی ملی تبدیل شود تصریح کرد اعلامیه مرسی روند متزلزل انتقال در جهت دموکراسی را با مشکل روبرو کرد و برای متوقف کردن یک « چرخه خشونت » اقداماتی نیاز است که باید انجام شود.
مرسی تغییر موضع نمی دهد
از سوی دیگر شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد:هیچ تغییری در مواضع محمد مرسی رئیس جمهوری مصر مشاهده نمی شود و اقدام وی در برکناری دادستان کل این کشور با مخالفت گسترده احزاب مخالف دولت همراه بوده است.
سی ان ان گزارش داد: فرمانهای اخیر مرسی نظام قضایی را تحت تاثیر قرار داده و برکناری دادستان کل این کشور سبب شد تا شورای عالی قضایی این کشور خواهان برگزاری جلسه اضطراری شود و با انتشار بیانیه ای اقدامات اخیر مرسی را حمله به استقلال نظام قضایی مصر بنامد.در این حال اتحادیه قضات مصر که خود را نماینده بخشی از قضات این کشور می نامند با دعوت از دادستان کل مصر که روز سه شنبه برکنار شد وی را در اقدامی نمادین بار دیگر به عنوان دادستان کل مصر معرفی کردند.
کد مطلب: 14688
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *