۰
دوشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۴

آغاز سرمایه گذاریها در قلب سبز خلیج فارس(بوموسی)

قلب سبز خلیج فارس جزیره ای به قدمت تاریخ کهن ایران این روزها شاهد برنامه هایی است که نشان از عزم جدی دولت و مسئولان نظام برای پویایی و استفاده از ظرفیتهای این جزیره برای گردشگران و فعالیت در حوضه های تجاری و اقتصادی است.
 
به نقل از مهر، شهرستان ابوموسی به مساحت ۶۸.۸ کیلومتر شش جزیره دارد که از جاذبه های منحصر به فردی برخوردار است و در اصطلاح می گویند این جزایر نگین درخشان خلیج فارس است و یکی از این جزایر نیز، جزیره ابوموسی است ۱۲.۸ کیلومتر مساحت دارد و برای همه گردشگران ایرانی می تواند جزو جذابترین مناطق گردشگری باشد.

این جزایر به جزایر آکواریومی معروف است و دارای قابلیت های منحصر به فردی است از جمله چشم اندازهای بسیار جذاب و سواحل آرام و آب های پاک با انواع جلبک های دریایی که به عنوان یکی از بهترین زیستگاه های طبیعی شناخته می شود.

"بوم سبز" به معنای خانه سبز است که برخی این را با نام باستانی اش می نامند و عده ای دیگر "بوموسو" به معنی "جای سبز"، قبل از همه این ها نیز در فارسی کهن نامش را "گپ سبزو" به معنای "سبزه زار بزرگ" ثبت کرده اند. اما حدود صد سال قبل، یکی از ساکنان منطقه به نام ابوموسی، این نام را به جای بوموسو BoumSou ترویج کرد.

لهجه شیرین "بندری" گویش اصیل مردم محلی آن است و خوراک محلی مردم به دلیل نبود وسایلی از قبیل یخچال در زمان قدیم برای نگهداری مواد غذایی، انواع خوراک های دریایی است. به شکلی که از گذشته مرسوم بوده گوشت تازه را از دریا صید و استفاده می کردند.

پوشاک محلی مردم منطقه نیز به دلایل اقلیمی لباسهای خنک و بلند به سبک مردم مناطق ساحل نشین کشور است. البته در مراسم محلی مردم این منطقه نوع خاصی از رسوم محلی در ازدواج و عزاداری وجود دارد که بیشتر متعلق به فرهنگ مردمان جنوبی کشور می شود.



در حوزه آبزی پروری و صنایع وابسته مثل صنایع شیلات و کنسروسازی و مواردی از این دست، در این شهرستان قابلیت های ویژه و زمینه های بسیاری وجود دارد، موقعیت جغرافیایی این شهرستان به لحاظ زیرساخت های بازرگانی و تجارت در عرصه های داخلی و خارجی زمینه مناسبی را برای فعالان اقتصادی به وجود آورده است که در این بخش نیز برای همکاری اعلام آمادگی می کنیم این گفته ها را در حالی فرماندار ابوموسی می گوید که پیش از این، جزیره با تمام ظرفیتهای خدادادی در پشت سیاستها و رفتارهای سیاسی پنهان بود.

حضور رئیس جمهور در جزیره بوموسی سرآغازی بر شکوفایی اقتصاد، تجارت و بازرگانی این جزیره همیشه ایرانی بود، جزیره ای با موقعیت استراتژیک، سواحل زلال و مرجانی، ماهیان آکواریمی و معتدل ترین هوای منطقه سواحل زیبا و بکر جزیره با آبی زلال و شفاف که می توان ماهیان آکواریمی و رنگارنگ آن را به راحتی دید از بوموسی یک جزیره رویایی ساخته که پتانسیل بالایی در زمینه صنعت گردشگری دارد و فضای مناسبی را برای حضور سرمایه گذاران خارجی و داخلی فراهم کرده است.

جزیره دارای تپه‌ ماهور و دشت‌های زیبایی است که برجستگی‌های تپه‌های شنی آن و کوه بلند مخروطی شکل به نام کوه "طوا" چشم‌ را می نوازد و در کنار این ها تنوع جانوری دریایی از جمله لاک‌پشت سبز دریایی، مارماهی، شاه‌میگو، کوسه، گونه های خاص مرجانی، آشیانه های پرندگان دریایی و صخره های بزرگ جزیره مانند در فاصله کم جزیره به زیبایی بوموسی می افزاید.

تاسیسات موجود در این جزیره شامل اسکله و حوضچه برای پهلو گرفتن کشتی‌های ماهیگیری و نظامی، فرودگاه، کارخانه آب شیرین، بیمارستان و سایر امکانات رفاهی از جمله دانشگاه، مدرسه، مخابرات، سینما، زمین چمن، سالن ورزشی سرپوشیده، استخر سرپوشیده و تاسیسات سردخانه‌ای برای ساکنان است.



تمام ادعاهای مطرح‌شده درباره حاکمیت غیرایرانی هویت ندارند

سید ابوطالب موسوی فرماندار بوموسی در خصوص تاریخ جزیره و پتانسیل ها و ظرفیت های جزیره با بیان اینکه تمامی ادعاهای مطرح‌شده در زمان‌های مختلف درباره حاکمیت غیرایرانی بر خلیج‌فارس صرفا سیاسی بوده و هویتی ندارند می گوید: خوش نداریم وارد بحث ایرانی بودن یا نبودن جزایر سه‌گانه و خصوصا ابوموسی شویم زیرا این موضوع کاملا اثبات‌شده است و دلیلی برای اثبات ایرانی بودن منطقه‌ای که تاریخ، ایرانی بودن آن را اثبات کرده وجود ندارد، هرچند بازی‌هایی که امروز در این مورد مطرح می‌شود در گذشته نیز وجود داشته اما ابوموسی از نظر حاکمیت و دریافت برنامه مدون و پیاده‌کردن آن در شهرستان با هیچ جای کشور تفاوتی ندارد و تمام امکانات و توجهات مانند سایر نقاط کشور متوجه این شهرستان است.

موسوی با اعلام اینکه دولت با انجام کارهای مختلف کارشناسی در زمینه‌های گوناگون، برنامه شفاف و مشخصی را برای شهرستان تهیه کرده عنوان کرد: همه دولت‌ها برای آبادانی تمام نقاط مملکت ما تلاش کرده‌اند که دولت نهم و دهم با انجام سفرهای استانی به سمت جذب سرمایه‌گذار حرکت کرده است، خوشبختانه دولت از این برنامه ریزی نتیجه اثربخشی را گرفته است. دولت به بخش زیرساخت‌ها توجه ویژه داشته که وجود سه فرودگاه فعال و فعالیت سه بندر در شهرستان ابوموسی حاکی از تحقق رسیدگی و ایجاد زیرساخت‌ها در جنوبی‌ترین شهرستان و خاک کشور است.

شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری مهیا است

فرماندار قلب خلیج فارس در روزهای گذشته در جمع هیئت ۳۵ نفره سرمایه گذاران علاقمند به سرمایه گذاری در بوموسی که در قالب هیئتی به این جزیره سفر کرده بودند، بیان داشت: ایران با داشتن سرزمینی به نام ابوموسی از ظرفیت‌های قابل‌توجه بستر دریایی، زیربستر دریایی، منابع عظیم نفت و گاز و بسیاری دیگر از این نعمات خدادادی را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه دریا معدن بی نظیر نعمات خداوندی و روزی ساحل نشینان است، اضافه کرد: سواحل مرجانی، منابع عظیم شیلاتی و ماهیان، منابع نفت و گاز از جمله منابعی است که دولت برای بهره‌گرفتن از آن برنامه‌های مشخصی را دارد و در این راستا سرمایه گذاران می توانند حضوری فعال و مثمرثمر داشته باشند.



موسوی تصریح کرد: کل ظرفیت ذخیره آب در ابوموسی از سال ۱۳۵۰ تاکنون ۱۰هزار مترمکعب بوده که خوشبختانه این میزان اخیرا با احداث یک مخزن ۱۰هزار تنی دیگر به دو برابر افزایش یافته است.

وی با تاکید براینکه برای جذب بهتر سرمایه‌گذار باید موانع برداشته شود و روانسازی کار صورت گیرد، گفت: در کشورهایی که به راحتی سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد روانسازی کار انجام شده و از انجام امور دست‌ و پاگیر و غیرضروری دوری می‌شود. ین روانسازی امور برای جذب سرمایه‌گذاران در ابوموسی کاملا انجام شده است.

فرماندار ابوموسی با تاکید بر اینکه پایداری حرکت اقتصادی سرمایه‌گذاران پایداری نظام خواهد بود، گفت: از سرمایه‌گذارانی که در ابوموسی حضور یافته‌اند انتظار داریم باتوجه به شرایط حاکم و روانسازی امور برای فعالیت اقتصادی به کار ورود پیدا کنند.

گردشگری، بازرگانی و شیلات سه مسئله‌ای هستند که دولت مدنظر دارد در ابوموسی به آن بپردازد از این رو سرمایه گذاران انتظار دارند تا زیرساختها و فضا برای حضور فراهم شود که این امر با توجه ویژه ای که دولت به ابوموسی دارد صورت پذیرفته است.

اعلام آمادگی شرکت هتلهای پارس برای راه اندازی کشتی های مسافربری و گردشگری کروز به سواحل ابوموسی در کنار سواحل قشم و کیش را می توان یکی از فرصتهای مناسب برای شناساندن ظرفیتهای گردشگری این جزیره عنوان کرد از سوی دیگر باید در نظر گرفت حضو گردشگران در ابوموسی مستلزم ایجاد بازارچه های صنایع دستی، گردآوری زیبایی های دریا در قالب نمایشگاه و آکواریومهای طبیعی است.



ایجاد مراکز اقامتی سنتی و پیشرفته در سواحل جزیره ابوموسی باید به عنوان اولین اولویت در جذب گردشگر مورد توجه مسئولان ارشد و دولتی قرار بگیرد تا گردشگران بتوانند با اقامت طولانی مدت موجب شکوفایی تجارت و اقتصاد مردم جزیره باشند.

ابوموسی به لحاظ موقعیت جغرافیایی دارای زیبایی های منحصر به فرد طبیعی در سواحل است که می طلبد تا سرمایه گذاران را با ارائه پکیجهای سرمایه گذاری به حضور در این جزیره ترغیب کرد.

فرماندار جزیره ابوموسی نیز با دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری اعلام کرده از آنجا که شرایط برای توسعه گردشگری در جزیره فراهم است از تمام سرمایه گذاران، آژانس داران و فعالان گردشگری می خواهیم ظرفیتهای موجود را سنجیده و برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری تصمیم بگیرند.

در پایتخت نیز آژانسهای مسافرتی از راه اندازی تورهای داخلی و خارجی به مقصد این جزیره خبر داده اند اما از آنجایی که تا به حال به جزیره سفر نکرده اند از شرایط اقامتی و گردشگری و پذیرایی جزیره بی خبرند و فقط شنیده اند که ساحل بسیار زیبایی دارد.

به نظر می رسد مسئولان استانی و محلی باید با ارائه پکیجهای مختلف سرمایه گذاری در حوزه های گردشگری، صنعتی، اقتصادی، تجاری و حتی ایجاد کمپهای ورزشی جذابیتهای بیشتری را برای سرمایه گذاران فراهم کنند.

.............................

کد مطلب: 147
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *