۰
دوشنبه ۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۶

انتقاد مدودف از اقدامات فرانسه

نخست وزیر روسیه با انتقاد از فرانسه و سایر کشورها برای به رسمیت شناختن مخالفان سوری و حمایت از آنها گفت که در سفر به پاریس این مساله را مطرح خواهد کرد.
دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه پیش از سفر خود به پاریس که از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه و روزنامه فیگارو، علاوه بر مساله سوریه، در مورد بحران کنونی اقتصاد در اتحادیه اروپا نیز سخن گفت و آن را یک تهدید جدی توصیف کرد و بازگشت خود به کاخ کرملین را نیز در آینده رد نکرد.
انگلیس و فرانسه به همراه ترکیه و سایر کشورهای حوزه شبه‌جزیره عرب ائتلاف مخالفان سوریه را به رسمیت شناختند. پاریس حتی پیشنهاد کرده که مخالفان دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه به سلاح مجهز شوند.
مدودف در مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه و روزنامه فیگارو گفت:‌ از نقطه نظر قوانین بین‌الملل، این اقدام کاملا غیر قابل قبول است. تمایل برای تغییر رژیم سیاسی یک کشور دیگر با به رسمیت شناختن یک نیروی سیاسی به عنوان یک قدرت مطلق، به نظر من کاملا متمدنانه نیست.
فرانسه اولین کشور غربی است که ائتلاف جدید مخالفان سوریه را به عنوان تنها نماینده مشروع مردم این کشور به رسمیت شناخته و این امر به سرعت از سوی انگلیس، ایتالیا و سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز با موافقت همراه شد.
پاریس هم‌چنین این عقیده را مطرح کرد که به شبه‌نظامیان سلاح داده شود.
نخست وزیر روسیه در ادامه مصاحبه خود افزود:‌ اجازه بدهید که مردم سوریه در خصوص سرنوشت شخص اسد و رژیم او تصمیم بگیرند. این امر قابل قبول است اگر آنها به صورت قانونی بر سر قدرت بیایند اما نباید این امر با توسل به سلاح انجام شود.
مدودف گفت که مسکو با نگرانی به بحران اقتصادی موجود در اتحادیه اروپا می‌نگرد چرا که این یک تهدید جدی برای اقتصاد روسیه نیز است.
وی در ادامه مصاحبه خود افزود:‌ ما به شدت از آنچه که برای اقتصاد اتحادیه اروپا اتفاق می‌افتد، تاثیر می‌پذیریم.
نخست وزیر روسیه به این موضوع اشاره کرد که کشورهای اتحادیه اروپا بر نیمی از ارزش تجارت روسیه حساب کرده‌اند در حالی که مسکو ۴۱ درصد ذخایر ارزی در منطقه یورو را در اختیار دارد.
وی گفت:‌ ما با نگرانی شاهد بحران اقتصادی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستیم. به نظر می‌رسد که شرکای اروپایی ما با کمبود انرژی مواجه شده‌اند و زمان تصمیم‌گیری رسیده است. مناقشات بی‌پایانی در مورد اینکه چه چیز بهتر است، همچنان میان سران این کشورها وجود دارد. به نظر می‌رسد که شرکای اروپایی در حال حرکت به سوی توافق هستند اما آنچه وجود دارد این است که هنوز به این توافق نرسیده‌اند.
مدودف گفت که روسیه توجه خاص و ویژه‌ای به یونان و اسپانیا دارد و آن را "ارتباط ضعیف در ناحیه یورو" توصیف کرده است. وی همچنین بر این موضوع اشاره کرد که روسیه تمایلی برای خارج کردن ذخایر خود از منطقه یورو ندارد.
نخست وزیر کنونی روسیه همچنین در ادامه مصاحبه خود با خبرگزاری فرانسه و روزنامه فیگارو بازگشت خود به کاخ کرملین را رد نکرد و گفت: در صورتی که فعالیت کامل داشته باشیم و در صورتی که مردم کشور به من در آینده و در چنین جایگاهی اعتماد داشته باشند، من بار دیگر تلاش می‌کنم تا به کرملین بازگردم.
دیمیتری مدودف که تنها در یک دوره (۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲) به عنوان رئیس جمهور روسیه بر سر کار بود، پس از پیروزی ولادیمیر پوتین در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، به عنوان نخست وزیر فعالیت می‌کند.
مدودف در ادامه گفت: ‌بازگشت من به ریاست جمهوری به فاکتورهای زیادی بستگی دارد.
برخی از حامیان مدودف به شدت از این موضوع ناامید هستند که وی کرملین را به پوتین واگذار کرده است اما مدودف همچنان اعلام می‌کند که میان وی و پوتین همچنان ارتباطی تنگاتنگ وجود دارد.
"الکساندر اورلف"، نماینده روسیه در پاریس نیز گفت: مساله‌ای وجود دارد که به هیچ شکی در مورد آن نیست. ما با فرانسه در برخی از موارد موافق نیستیم. اما در برخی موارد هم نظرات مشترکی داریم. روسیه نیز همانند فرانسه خواهان یافتن یک راه ‌حل سیاسی برای حل ناآرامی‌ها در سوریه است.
این مقام روس افزود: عدم توافق ما بیش از این است. غرب می‌گوید که راه ‌حل باید با خروج بشار اسد آغاز شود و ما می‌گوییم که این ناآرامی‌ها باید پایان یابد.
روسیه، غرب را به تشدید درگیری‌ها با حمایت از شبه‌نظامیان مسلح متهم کرده و می‌گوید که طرح‌های پاریس برای تامین "سلاح دفاعی" برای شبه‌نظامیان نقض قوانین بین‌الملل است.
کد مطلب: 14811
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *