۰
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۹

جان کری سخنان ظریف را تکذیب کرد

علی‌رغم آنکه وزیر خارجه ایران در یک فایل صوتی تأکید کرده بود که وزیر خارجه دولت اوباما، وی را در جریان حملات مخفیانه رژیم صهیونیستی به منافع ایران در سوریه قرار داده، «جان کری»، این اظهارات را رد کرد.
جان کری سخنان ظریف را تکذیب کرد
علی‌رغم آنکه وزیر خارجه ایران در یک فایل صوتی تأکید کرده بود که وزیر خارجه دولت اوباما، وی را در جریان حملات مخفیانه رژیم صهیونیستی به منافع ایران در سوریه قرار داده، «جان کری»، این اظهارات را رد کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان کری» وزیر خارجه دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» هرگونه گفت‌وگو با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران در خصوص حملات هوایی محرمانه رژیم صهیونیستی در سوریه را رد کرد.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در فایل صوتی گفت‌وگوی خود با «سعید لیلاز» که در روزهای اخیر در شبکه سعودی «ایران اینترنشنال» انتشار یافته است، مدعی شد که جان کری به وی اطلاع داده است که رژیم صهیونستی، منافع ایران در سوریه را دست‌کم ۲۰۰ مرتبه مورد حمله قرار داده است.
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گزارش کرد، اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اطلاع رسانی جان کری در خصوص حملات رژیم صهیونیستی به منافع ایران در سوریه موجی از خشم را در میان محافظه‌کاران آمریکایی برانگیخت که تأکید کردند که جان کری به اسرار رژیم صهیونیستی خیانت کرده است.
با این حال، کری در یک پیام توییتری که عصر روز گذشته (دوشنبه) منتشر کرد، با رد اظهارات ظریف گفت: «می‌توانم به شما بگویم که این روایت و این اتهامات بی چون و چرا نادرست است. هرگز چنین چیزی رخ نداده است-چه در زمانی‌که من وزیر خارجه بودم یا پس از آن».
اظهارات کری پس از آن مطرح شده است که از جانب چندین تن از جمهوری‌خواهان برجسته آمریکا هدف حمله قرار گرفت.
طبق گزارش نیویورک‌تایمز، سناتور «تد کروز» جمهوری‌خواه ایالت «تگزاس» در واکنش به انتشار فایل صوتی ظریف گفت که اگر گفته های وزیر خارجه ایران صحت داشته باشد، چنین چیزی همچون «یک بی‌ملاحظگی فاجعه‌بار محسوب می‌شود».
«دن سالیوان» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «آلاسکا» و مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «جرج دابلیو بوش» طی یک سخنرانی در صحن سنا، خواستار استعفای جان کری شد و گفت که بسیار حیرت زده است از اینکه جان کری «اسرار یکی از مهم‌ترین و پایدارترین متحدان ما در منطقه را برای یکی از دشمنان اثبات شده و بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم فاش کرده است».
«نیکی هیلی» سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» نیز با «زننده» توصیف کردن اظهارات ظریف، «جان کری» را به «جاسوسی برای ایران» متهم کرد.
ظریف در بخشی از فایل صوتی مربوط به گفت‌وگوی خود با سعید لیلاز با این ادعا که بخش نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی، وزارت خارجه را در جریان امور امنیتی قرار نمی‌داده، گفت: «کری باید به من بگوید که اسرائیل ۲۰۰ بار به شما در سوریه حمله کرده است؟»
لیلاز در ادامه از ظریف می‌پرسد: «شما در جریان نبودید؟» که ظریف مدعی می‌شود: «خیر، خیر».
با این حال، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در اظهارات خود به زمان دقیق این اطلاع‌رسانی کری اشاره نمی‌کند.
طبق این گزارش، یکی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا روز گذشته (دوشنبه) تصریح کرد که جان کری سابقه حمایت از امنیت رژیم صهیونیستی را داشته است و بسیاری از جمهوری‌خواهانی که از اظهارات محمدجواد ظریف به خشم آمده‌اند، قبلاً گفته بودند که نمی‌توان به حرف‌های وزیر خارجه ایران اعتماد کرد.
اوایل روز گذشته، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران گفت که در خصوص مطالبی که گفته می‌شود فاش شده است، اظهارنظری نمی‌کند و نمی‌تواند «اصالت یا صحت آن را تأیید کند» و بگوید چه انگیزه‌هایی ممکن است پست پرده انتشار آن بوده باشد.
پرایس سپس این گونه ادامه داد: «من فقط به این نکته گسترده اشاره کنم که اگر به عقب برگردید و به گزارش‌های رسانه‌ها در آن زمان نگاهی بیاندازید، قطعاً چنین چیزی (حملات اسرائیل در سوریه) مطلب مخفی نبوده است و دولت‌هایی که در آن شرکت داشتند نیز این مطلب را آشکارا بیان کردند».
در روزهای اخیر، فایل صوتی از گفت‌وگوی محمدجواد ظریف با لیلاز که ظاهراً در اسفندماه سال گذشته انجام گرفته، منتشر شده و ادعاهایی که وزیر خارجه ایران در آن مطرح کرده است، موجب بروز خشم عمومی شده است.
کد مطلب: 148695
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *