۰
سه شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۰
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در مراسم رونمایی از 50 برنامه این حزب در انتخابات ریاست جمهوری 1400:

برای برون‌رفت از مشکلات ساختاری در قانون اساسی طرح جمهوریت سوم را داریم

طرح کارت رفاه ملی مهم‌ترین برنامه برای تامین حداقل معیشت مردم است
*ما دوازده اصل خداباوری، توسعه‌گرایی، اصلاحات همه‌جانبه، حاکمیت قانون، ایران‌محوری، مردم‌سالاری، فسادستیزی، آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی، عدالت‌جویی، صلح‌دوستی و حمایت از حقوق شهروندان و حقوق بشر را به عنوان اصول اصلی حزب مردم‌سالاری مشخص کردیم. *به یک تعبیر می‌توان حزب مردم‌سالاری را نوعی حزب سوسیال دموکرات دانست. *مذاکره و برقراری روابط سیاسی با آمریکا مهم‌ترین برنامه برای لغو کامل تحریم‌ها علیه ایران است.
برای برون‌رفت از مشکلات ساختاری در قانون اساسی طرح جمهوریت سوم را داریم
مراسم رونمایی از 50 برنامه حزب مردم‌سالاری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 برای دولت آینده با حضور دکتر مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب و دکتر علی ابراهیمی، رئیس ستاد انتخاباتی حزب و جمعی از خبرنگاران و اعضای شورای مرکزی برگزار شد.
دکتر کواکبیان در ابتدای این نشست با بیا اینکه ما سه مشکل اساسی داریم، گفت: «این سه مشکل اساسی باید برطرف شود که به اهدافی مانند سند چشم‌انداز 20 ساله دست یابیم. در این سند که فقط 4 سال از آن باقی مانده باید کشور اول منطقه و جزو 10 کشور اول اقتصادی جهان باشیم و با روند فعلی بعید است به آن دست پیدا کنیم. وجود بعضی بن بست‌های ساختاری و موازی کاری‌ها و گرفتاری‌ها و مشکلاتی که در ساختار قانون اساسی وجود دارد یکی از آن موارد است که بابت آن طرح جمهوریت سوم تهیه شده است. این طرح 15 محور اساسی و 15 زیر مجموعه دارد.»
وی افزود: «مشکل دوم، وضعیت معیشتی مردم و مشکلات اقتصادی است و همه کاندیداها به این مشکلات اذعان دارند. ما با کار کارشناسی جدی در حزب مردم‌سالاری اصلی‌ترین مشکل اقتصادی کشور را کاهش ارزش پول ملی می‌دانیم که بسیاری از مشکلات دیگر به همین مساله برمی‌گردد و در خوش بینانه‌ترین حالت امروز با قیمت هر دلار 20 هزار تومان چیزی بیش از 50 برابر در 30 سال گذشته سقوط کرده است. پرسش اینجاست که در کشورهای منطقه در طول چهل سال گذشته ارزش پول چقدر تغییر کرده و چرا این وضعیت در کشور ما وجود دارد؟ بخشی از آن طبعا مشکل تحریم‌هاست، ولی بخش دیگر آن ناکارآمدی سیستم و بانک مرکزی است، چرا که استقلال بانک مرکزی باید حفظ و ارزش پول ملی از این طریق تقویت شود.»
کواکبیان به بورس به عنوان مساله جدی اقتصادی اشاره کرد و گفت: «یکی از جاهایی که مردم بسیار برای آن تشویق شدند و حدود 40 میلیون نفر از آحاد مردم سرمایه‌های خودشان را به آنجا بردند همین بازار بود که امروز این وضعیت ناگوار برایش اتفاق افتاده است.»
این استاد دانشگاه در مورد یارانه‌های نقدی و برنامه جایگزین آن گفت: «اعتقادی به شیوه مرسوم نداریم چون سالانه 60 هزار میلیارد تومان به رشد نقدینگی کمک می‌کند. برنامه ما «کارت رفاه ملی» است که در آن حداقل معیشت، بهداشت، آموزش و حمل و نقل عمومی تنظیم شده است. البته نمی‌خواهم از برخی تعابیر استفاده کنم ولی به هر حال ما خودمان را سوسیال دموکرات می‌دانیم و معتقدیم که بحث عدالت در دین ما هم بسیار تاکید شده و مکاتب فکری جهان هم می‌توانند از امام علی(ع) حضرت امیرالمومنین هم درس آموزی کنند. ما به بازار و شرایط کسب و کار و عرضه و تقاضا اعتقاد داریم ولی نه به آن شکل که بازار هر کاری خواست بکند و معیشت مردم را گروگان بگیرد.»
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به عرصه دیپلماسی و سیاست خارجی و روابط بین‌المللی به عنوان مشکل سوم کشور گفت: «من معتقدم لغو کامل تحریم‌ها نسخه شفابخش مهم در اقتصاد ملی ما است. در این زمینه معتقدیم که برقراری ارتباط سیاسی با آمریکا و مذاکره با آمریکا برای روابط مستقیم باید صورت بگیرد. قدرت‌هایی مثل روسیه و چین خصمانه‌ترین روابط امنیتی و اقتصادی با آمریکا را دارند، اما روابطشان قطع نیست. ما که نمی‌خواهیم سرسپرده باشیم، اما معتقدیم با حفظ عزت، مصلحت و حکمت برقراری ارتباط را از سر بگیریم. من معتقدم در صورتی که اراده‌ای وجود داشته باشد در عرض 5-6 ماه این موضوع حل خواهد شد.»
وی افزود: «البته در برنامه‌های راهبردی ما، هم دفاع از حقوق شهروندان و حاکمیت قانون و هم پاسخگو کردن دولت و شفاف‌سازی و فسادزدایی هم برنامه‌های دیگر حزب مردم‌سالاری است.»
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری 1400 در ادامه با بیان رئوس برنامه‌های اقتصادی گفت: «کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی و تبدیل فروش ثروت ملی به دارایی‌های جدید تولیدی، توسعه سرمایه‌گذاری داخلی با رفع موانع ساختاری، توسعه روابط اقتصادی و تجاری بویژه با 15 کشور همسایه، توسعه صنعت توریسم در سطح ملی و بین‌المللی، توسعه صادرات غیرنفتی و کنترل واردات غیرضروری، توسعه صنایع زودبازده، کارآفرینی و دانش بنیان کردن اقتصاد ملی، به کارگیری ظرفیت‌های استانی برای حل مشکلات منطقه‌ای و ملی، ظرفیت سازی برای ایجاد بازار مشترک کشورهای مسلمان به ویژه کشورهای فارسی زبان، حمایت از تولید ملی و تعیین تکلیف صنایع تعطیل شده و زیان ده و رها شده، استفاده از حداکثر ظرفیت و خدمات فضای مجازی، تلاش برای احیای صنایع سنتی ایران مثل فرش دستباف، ایجاد توازن بین سطح مصرف خانوار با درآمدهای غیر حاصل از فروش ثروت ملی و مقابله با بیماری هلندی، جلوگیری از خصولتی کردن اقتصاد و جلوگیری از رشد نقدینگی و سامان دهی بازار سرمایه جزو برنامه‌های ماست.»
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: «در مباحث مربوط به برنامه‌های فرهنگی اجتماعی به صورت جدی پیگیر مطالبات صنفی معلمان و اساتید دانشگاه هستیم. ساماندهی و مقابله با محدودیت فضای مجازی، ایجاد تحول در نظام سلامت با تقویت مراکز بهداشت و درمان با تقویت مراکز درمانی روستایی و شهری، واکسیناسیون رایگان به عنوان یک کالای عمومی، جلوگیری از اعتیاد جوانان و نوجوانان به مواد مخدر و روانگردان‌ها و الکل، هدفمند کردن سیستم آموزش کشور و آموزش عالی براساس نیازهای کاربردی، حمایت از معلولان و پیگیری مطالبات سایر مددجویان اجتماعی، روزآمد کردن قانون کار به نفع طبقه کارگر و قانون ایثارگری و خانواده‌های معظم ایثارگر، در راستای برنامه‌های فرهنگی اجتماعی ما هست.»
مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری در سیاست داخلی لایحه قانون جامع انتخابات بر مبنای سیستم حزبی، تنظیم قانون احزاب و نهادهای مدنی بر مبنای قانون انتخاباتی، تنظیم لایحه قانون جامع تجمعات صنفی و سیاسی، ایجاد یک سیستم پاسخگویی در وزارتخانه‌ها و ادارات کل استان‌ها، واگذاری بخشی از اختیارات وزارتخانه‌ها به استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و... تقویت جایگاه شوراها و پارلمان‌های محلی و انتخاب مستقیم شهرداران توسط مردم، حمایت از اقلیت‌های دینی و مذهبی و تحقق جدی شعار ایران برای همه ایرانی‌ها، حفظ محیط زیست در سراسر کشور و تمرکززدایی از پایتخت و انتقال آن، ساماندهی حاشیه نشینان و تامین مسکن و نیازهای اولیه، تامین نیازها و توسعه مناطق روستایی و امکانات زندگی و توسعه بخش کشاورزی را جزو رئوس برنامه‌هایش دانست.
کواکبیان همچنین در بحث سیاست خارجی به گسترش روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و آموزشی با 15 کشور همسایه اشاره کرد و گفت: «معتقدیم که روابط با اتحادیه اروپا باید گسترش پیدا کند و قراردادهای دو و چندجانبه صورت گیرد. مشارکت گسترده‌تر در سازمان همکاری‌های اسلامی و حمایت از حقوق فلسطین و سایر مسلمانان و این حرکت اخیر این سازمان هم در موضوع غزه قابل تقدیر است. نهایی شدن قرارداد سند جامع همکاری 25 ساله بین ایران و چین و رفع شبهات مردم در این زمینه‌ها، نهایی شدن کنوانسیون رژیم دریای خزر که باید به شکل نهایی توافقش پیگیری شود و حداقل سهم ایران در این دریا  کمتر از 20 درصد نباشد که غیر از آن مورد قبول ملت نیست. ترتیبات امنیتی جدید با کشورهای حاشیه خلیج فارس علاوه بر شورای همکاری با حضور ایران و عراق، ارتقای اداره کل حقوق بشر وزارت خارجه به سطح معاونت برای تامین منافع ملی، استفاده از امکانات ایرانیان خارج از کشور که امکانات وسیعی در آنجا وجود دارد. آزادی 3500 زندانی ایران در کشورهای مختلف و حمایت از حقوق اتباع ایرانی و عضویت اصلی و دارای حق رای در سازمان شانگهای جزو رئوس برنامه‌های ماست.»
وی با بیان اینکه این ایده‌ها دست نیافتنی نیست افزود: «رئیس‌جمهور سه وظیفه اصلی دارد، اولا تمامی این برنامه‌ها باید توسط وزارتخانه‌ها تنظیم شود و اینها رئوس برنامه‌هاست و وزیر باید مشخص کند که وضعیت فعلی و راه‌های برون رفت از وضعیت فعلی به وضعیت مطلوب چگونه است. فلذا باید وزیر متخصص و کاربلد باشد. دومین وظیفه رئیس جمهور ایجاد انسجام و وحدت درون کابینه است. نباید اعضای کابینه شرکت سهامی یا مجمع الجزایر جدای از هم باشند و ساختاری پاسخگو در سیستم حزبی باشد که دارای هویت‌های حزبی باشند. سومین وظیفه او هم نظارت بر اجرای این برنامه‌هاست. رئیس‌جمهور مقتدر حتما در رابطه با وزارتخانه‌های تابع خودش این کار را انجام دهد. وزیری هم که ناکارآمد است باید توسط رئیس‌جمهور برکنار شود.»
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در توصیف یک کابینه کارآمد گفت: «کابینه باید پاکدست، بدون حواشی و پاشنه‌آشیل‌‌های مالی و اقتصادی و اخلاقی باشد کمااینکه دولت باید جوان باشد. میانگین سنی کابینه ما حدود 50 سال خواهد بود. (در حال حاضر هم متوسط سن دبیران حزبی در استان‌ها 45 سال است.) البته در اتاق‌های فکر از افراد مسن استفاده خواهد شد.»
وی در مورد نقش زنان افزود: «زنان نقش برجسته‌ای در کابینه ما دارند و دو معاون رئیس‌جمهور و دو وزیر در کابینه ما خواهند بود و در حال حاضر برای عضویت در شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری هم تبعیض مثبت برای خانم‌ها اعمال شده است.»
کواکبیان در پایان با تاکید بر صداقت با مردم گفت: «مردم وقتی صداقت ببینند پای کار می‌ایستند. ولی عدم صداقت باعث بی‌اعتمادی می‌شود. مثلا در بحث بنزین می‌شد مردم را توجیه کرد و اینطور نباشد که مثلا رئیس دولت هم بگوید من صبح جمعه متوجه شدم، یا در قضیه هواپیمای اوکراینی بعد از سه روز به مردم خبر بدهیم که خود ما مقصر بوده و خطای انسانی بوده است. لذا بحث صداقت با مردم شعار اصلی ماست. همچنین نگاه جامع به اقوام و مذاهب را در دستور کار قرار خواهیم داد. ما دوازده اصل خداباوری، توسعه‌گرایی، اصلاحات همه جانبه، حاکمیت قانون، ایران محوری، مردم‌سالاری، فسادستیزی، آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی، عدالت‌جویی، صلح‌دوستی و حمایت از حقوق شهروندان و حقوق بشر را به عنوان اصول اصلی حزب مردم‌سالاری مشخص کردیم و در پیشگاه ملت به صداقت در برنامه‌های خود متعهد می‌‎شویم.»
در ادامه خبرنگاران حاضر در جلسه به بیان سوالات خود پرداختند. کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر موضوع چگونگی حمایت اصلاح طلبان از کاندیدای نهایی گفت: «ما سه تصمیم در جبهه اصلاحات داشتیم؛ اول اینکه نامزد اصلاحات باید از درون جریان اصلاحات بیرون بیاید. دوم اینکه راه‌های افزایش مشارکت را باید بررسی و برای آن تلاش کنیم. تصمیم سوم هم نظرسنجی‌های میدانی کاندیدای نهایی را مشخص خواهد کرد و طبعا حزب مردم‌سالاری هم تابع همین برنامه است مگر اینکه فضای خاصی پیش بیاید که بعضی افراد یا احزاب بخواهند تخطی کنند که در آن صورت من به عقل جمعی و تصمیمات حزب مردم‌سالاری پایبند خواهم بود.»
وی در مورد پیش‌بینی کاندیدای نهایی گفت: «مردم هستند که حرف آخر را می‌زنند. ممکن است در حال حاضر کسی اقبال نداشته باشد ولی در مناظره‌ها معادلات به هم خورد. نباید عنصر حضور مردم را فراموش کرد. اگر مردم بالای 60 درصد بیایند پای صندوق قطعا اصلاح طلبان پیروزند. اگر مردم گسترده شرکت کنند وضعیت متفاوت است. ولی اگر مثل مجلس یازدهم مردم غیبت 60 درصدی داشته باشند بازی‌ها درون خانگی می‌شود و خیلی هم مهم نیست. ما همانطور که رهبری هم فرمودند به‌دنبال مشارکت بالا و گسترده مردم هستیم.»
دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پاسخ به سوالی که دولت چند درصد در وضعیت فعلی مقصر است گفت: «بی‌انصافی است که بگوییم که همه تقصیرها و تمام مشکلات به عهده دولت است ولی دولت در معرض اصلی‌ترین توجهات مردم است. ما حداکثر 60 درصد مسائل را می‌توانیم به پای دولت  بنویسیم و 40 درصد را باید برای فشارهای بین‌المللی و فشارهای حداکثری در نظر گرفت خصوصا در سه سال اخیر که وضعیت به این شکل درآمده است. دولت نمی‌تواند بگوید من هیچ کاره بودم و اگر دست‌هایی درکار بوده باید اعلام کند. مثلا در بحث کرونا وعده‌های واکسیناسیون دولت در برهه‌های مختلف انجام نشد و باید تا پایان دولت این اتفاق به هر نحو بیفتد.»
کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به نفع نامزد نهایی اصلاحات کناره‌گیری خواهد کرد یا نه؟ هم گفت: «اولا فقط 9 نفر ثبت نام کردند. اما کاندیدای نهایی با نظرسنجی‌های میدانی مشخص خواهد شد و احزاب اصلاح طلب نمی‌توانند جامعیت نظر مردم را به درستی منعکس کنند. لذا بعد از مناظره‌ها مشخص خواهد شد که وضعیت چه خواهد بود و حزب مردم‌سالاری هم به طریق اولی تبعیت از نظر سنجی خواهد کرد. چون ما تجربه سال 84 را داریم که در آن سال احمدی‌نژاد را اصلاح‌طلبان روی کار آوردند و باتوجه به آن تجربه به‌دنبال بروز و ظهور یک احمدی‌نژاد دیگر نیستیم.»
در پایان دکتر کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری به همراه تعدادی از اعضای شورای مرکزی حزب به رونمایی از برنامه‌های دولت آینده پرداخت.
ضمنا در کلیپی بخشی از رزومه دبیرکل حزب مردم‌سالاری به شرح زیر آورده شد؛
1- رئیس گروه الخمینیون سمنان در سال ۱۳۵۷
۲- قائم مقام دبیر حزب جمهوری اسلامی استان سمنان 
۳- رزمنده جانباز هشت سال دفاع مقدس و عضو خانواده شهدا 
۴-موسس و دبیر انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق (ع) تا سال ۱۳۷۶
۵- قائم مقام رابط نخست وزیر با ائمه جمعه سراسر کشور ‌
۶- استاد علوم سیاسی و عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی 
۷- صاحب آثار و مقالات علمی و نویسنده بیش از ده کتاب 
۸- رئیس مؤسسه آموزش عالی غیر دولتی فضیلت 
۹- عضو هیأت علمی پاره وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
۱۰- عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه‌های غیر دولتی
۱۱- قائم مقام دبیرکل حزب‌ همبستگی سال‌های ۷۸ و ۷۹
۱۲- رئیس ستاد مردمی اصلاح طلبان حامی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸
۱۳- رئیس امور استان‌های شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تا سال ۱۳۹۹
۱۴- مؤسس و دبیر کل حزب مردم سالاری از ابتدا تاکنون 
۱۵- موسس و عضو شورای مرکزی خانه احزاب ایران از ابتدا تاکنون 
۱۶- مدیر مسئول روزنامه مردم‌سالاری از ابتدا تاکنون
۱۷- مدیر مسئول روزنامه پیام استان سمنان از ابتدا تاکنون 
۱۸- مؤسس و رئیس سابق خانه مطبوعات ایران تا سال ۱۳۹۹
۱۹- مؤسس و عضو هیأت مدیره انجمن روزنامه‌های غیر دولتی از ابتدا تاکنون
۲۰- مدیر مسئول پایگاه‌های خبری تحلیلی حسنا، مردم‌سالاری آنلاین و پیام‌گوی سمنان
۲۱- رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس هشتم 
۲۲- عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم و مجلس دهم 
۲۳-رئیس فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس دهم
۲۴- رئیس هیأت پارلمانی ایران در بین‌المجالس جهانی در مجلس دهم 
۲۵- رئیس گروه‌های دوستی پارلمانی ایران در مجلس هشتم و مجلس دهم 
۲۶- عضو هیأت رئیسه اصلاح‌طلبان مجلس هشتم و مجلس دهم 
۲۷- نایب رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس دهم
۲۸- عضو هیات رئیسه فراکسیون‌های کارگری و شفافیت مجلس دهم









 
 
کد مطلب: 150529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *