; ?>; ?> تشکیل دولت فلسطینی از طریق گفت‌وگو - مردم سالاری آنلاين
۰
چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۵۶
بان کی‌مون:

تشکیل دولت فلسطینی از طریق گفت‌وگو

دبیر کل سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با یک روزنامه اتریشی با اشاره به درگیری‌های اخیر میان فلسطینیان و رژیم‌صهیونیستی، بر پایان محاصره غزه و تشکیل دولت فلسطینی تاکید کرد
در پی درگیری‌های اخیر میان فلسطینیان و اسرائیل «بان‌کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد از افزایش امکان پیگیری روند صلح خبر داده است. وی در وین به روزنامه اتریشی «اشتاندارد» گفت که موضوع مهم این است که وضعیت موجود مطلوب نیست.
وی با اشاره به رای‌گیری فردا در سازمان ملل متحد درباره عضویت فلسطین در این سازمان گفت که زمان تشکیل دولت فلسطینی فرا رسیده است اما (این دولت)‌ باید به دنبال گفت‌وگوها ایجاد شود.
دبیر کل سازمان ملل متحد درباره جنگ ۸ روزه میان حماس و اسرائیل و تاثیر آن بر یافتن راهکاری در تحقق صلح گفت: «این وقایع باید امکان اجرایی شدن راهکاری سیاسی را افزایش دهد. آنچه بسیار اهمیت دارد این است که وضعیت کنونی مطلوب نیست.ما باید روند صلح خاورمیانه را بار دیگر به جریان بیاندازیم. من بسیار خرسندم که اسرائیل و فلسطینیان درباره آتش‌بس به توافق رسیدند. اما این آتش‌بس در صورتی که به خواست‌های سیاسی ۲ طرف توجه نشود، می‌تواند بسیار شکننده باشد.هم‌اکنون اجرای ساز وکاری در این زمینه ضروری است. اما آتش‌بس مقصد نهایی نیست و خاورمیانه باید بیشتر از اینها تلاش کند.»
تامین امنیت موضوعی است که دبیر کل سازمان ملل بر آن تاکید کرد و گفت که همواره برای پایان دادن به محاصره غزه تلاش کرده است. تا رفت‌ و آمد آزاد و تردد کالا در این مسیر انجام شود.
خبرنگار اشتاندارد در این گفت‌وگو درباره عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد از بان کی‌مون پرسید که وی گفت: این تصمیم ساکنان فلسطین است. من در سمت دبیر کل سازمان ملل متحد (نباید) درباره عضویت فلسطین در این سازمان صحبت کنم. اما مهم این است که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ساکنین فلسطین تمام تلاش‌های مالی و سیاسی را به کار گیرند تا با اسرائیل گفت وگو کنند و راهکار تشکیل ۲ دولت را عملی کنند. موضوع تشکیل یک کشور فلسطینی مدت‌هاست که فرا رسیده است اما باید در جریان گفت وگوها پیگیری شود.
بان کی‌مون ضمن هشدار درباره تنش در مرزهای ترکیه با سوریه و ابراز نگرانی درباره وضعیت پناه جویان سوری در کشورهای همسایه گفت که باید از درگیری‌های بیشتر جلوگیری شود.
وی افزود: «اقدام نظامی در این مورد جوابگو نیست و بحران باید در روندی سیاسی حل شود. اسد باید بداند که وی مدت زمان زیادی است که از دست رفته است با این حال چگونه می‌خواهد باز هم ادامه دهد. وی باید به خواسته‌های مردم توجه کند. اسد مدتهاست که اجرای اصلاحات را در نظر دارد اما اگر چه دیر شده اما هنوز هم خیلی دیر نیست و اگر چه در حال حاضر گروه‌های مخالف، تشکیل یک ائتلاف داده‌اند اما همزمان باید تلاش شود تا گفت‌وگوی سیاسی برای حل بحران اجرایی شود.»
کد مطلب: 15069
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *