۰
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۳

شکست مذاکرات بغداد با کردستان

در حالی که پیشتر دولت مرکزی عراق اعلام کرده بود مذاکراتش با منطقه کردستان عراق به نتیجه رسیده است اقلیم کردستان رسما اعلام کرد: مذاکرات برسر مناطق مورد مناقشه شکست خورده و دیگر ادامه ندارد.
 به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: مذاکراتی که چند روز اخیر در بغداد میان هیات نظامی اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور در جریان بود به دلیل کارشکنی‌های دولت به بن بست رسیده و متوقف شده است.
در این بیانیه آمده است: پس از اصرار دولت عراق بر مواضع خود مبنی بر در دست داشتن فرماندهی نیروهای "عملیات دجله"، مذاکرات با شکست مواجه شده چرا که اداره مشترک این نیروها اصلی‌ترین خواسته اقلیم کردستان است و در صورت محقق نشدن آن مذاکرات معنی نخواهد داشت.
نیروهای عملیات دجله توسط نوری المالکی، نخست وزیر تشکیل شده و مسئولیت اداره مناطق مورد مناقشه با اقلیم کردستان عراق را به عهده دارند و این چیزی است که مقامات منطقه کردستان عراق آن را نمی‌پذیرند.
این در حالی است که پیشتر دولت عراق اعلام کرده بود که در مذاکراتی که دولت مرکزی با نمایندگان اقلیم کردستان داشته دو طرف به توافق‌های کلیدی رسیده‌اند و مشکلات فی‌مابین حل و فصل شده است.
جبار یاور، وزیر پیشمرگ کردستان عراق در خصوص مذاکرات بغداد گفت: دولت مرکزی پیشتر با ۱۲ خواسته از ۱۴ خواسته کردستان موافقت کرده بود اما به تازگی اعلام کرده که تنها سه شرط کردستان را می‌پذیرد و این چیزی است که ما به هیچ وجه آن را قبول نمی‌کنیم.
وی به خبرگزاری فرانسه گفت: مذاکرات هم اکنون متوقف شده و ما منتظر تغییر موضع دولت مرکزی عراق و نیز مواضع دولت اقلیم کردستان در این خصوص هستیم.
فواد حسین، مسئول دیوان ریاست اقلیم کردستان عراق نیز با هشدار نسبت به احتمال آغاز جنگ میان دو طرف گفت: وضعیت به سوی بغرنج شدن به پیش می‌رود و هم اکنون وقت آن رسیده که رهبران ائتلاف ملی عراق در خصوص اختلافات موجود میان دولت مرکزی و اقلیم کردستان اعلام موضع کنند.
وی گفت: در صورتی که جنگ روی دهد این تنها کردستان نیست که آسیب می‌بیند بلکه تمامی عراق متضرر خواهد شد.
پیشتر به دلیل بالا گرفتن اختلاف‌ها میان مقامات اقلیم کردستان عراق و نیز دولت مرکزی این کشور بر سر مناطق مورد مناقشه در شمال این کشور دو طرف نیروهای نظامی خود از جمله تانک و هلی‌کوپترهای نظامی را به مناطق مورد اختلاف اعزام کردند و هم اکنون نیز در حالت آماده باش به سر می‌برند.
کد مطلب: 15245
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *