۰
چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۸

بررسی‌ واکسن برکت بر سنین ۱۲ تا ۱۸ سال

مجری کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت از آغاز تزریق دوم واکسن به داوطلبان در فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن خبر داد و گفت: پروپوزال مطالعه بر روی افراد ۱۲ تا ۱۸ سال را تدوین کردیم و در حال انجام اقدامات علمی نهایی این موضوع هستیم.
بررسی‌ واکسن برکت بر سنین ۱۲ تا ۱۸ سال
مجری کارآزمایی بالینی واکسن کووایران برکت از آغاز تزریق دوم واکسن به داوطلبان در فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن خبر داد و گفت: پروپوزال مطالعه بر روی افراد ۱۲ تا ۱۸ سال را تدوین کردیم و در حال انجام اقدامات علمی نهایی این موضوع هستیم. به سرعت پروپوزال آن را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم که اگر وزارت بهداشت تایید کند، کار مطالعه بالینی واکسن را بر روی داوطلبین ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز می‌کنیم.
دکتر محمدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت فاز سوم مطالعه بالینی واکسن کووایران برکت، گفت: تزریق دوز اول واکسن در فاز سوم به جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر به پایان رسیده است و تزریق دوز دوم واکسن را در این فاز آغاز کرده‌ایم. فکر می‌کنم فاز سوم را تا پایان تیر به پایان برسانیم.
وی افزود: واقعیت این است که عوارضی که در فاز سوم گزارش شده است، مانند همان عوارض فاز یک و دو کارآزمایی بالینی بوده است؛ یعنی عوارض خفیف بوده است، هیچ گونه عارضه شدیدی که منجر به بستری یا مرگ شود، خوشبختانه وجود نداشته است.
احتمال تاثیر واکسن کووایران برکت بر جهش هندی کرونا
صالحی با بیان اینکه واکسن کووایران برکت بر روی جهش انگلیسی ویروس کرونا موثر بوده است، گفت: ما هنوز مطالعه‌ای بر روی جهش آفریقای جنوبی انجام نداده‌ایم، اما مطالعاتی بر روی جهش هندی انجام شده است و یافته‌های اولیه ما نشان می‌دهد که به احتمال زیاد واکسن کووایران برکت بر روی جهش هندی موثر است. البته برای اینکه بتوانیم این موضوع را به صورت قطعی اعلام کنیم، نیاز به چند آزمایش تکمیلی وجود دارد که در حال انجام است. فکر می‌کنم ظرف هفته جاری نتایج این موضوع ارائه شود. آزمایشات اولیه نشان می‌دهد که واکسن کووایران برکت بر روی جهش هندی کرونا موثر است، اما آزمایش‌های تکمیلی هم در حال انجام است که اگر قطعی شود، اعلام می‌کنیم.
وی گفت: در دنیا گزارشات دقیقی در زمینه نحوه عمل سایر واکسن‌ها بر روی جهش‌های موجود وجود ندارد. به عنوان مثال یکی دو گزارش درباره واکسن آسترازنکا وجود دارد که نشان می‌دهد بر روی سویه هندی موثر نبوده است. اما من از سایر واکسن‌ها گزارش دقیقی ندیده‌ام. در عین حال پلتفرم واکسن برکت ویروس کشته شده است.
مطالعه واکسن کووایران برکت بر روی جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال در دست بررسی است
وی درباره مطالعه واکسن کووایران برکت بر روی افراد ۱۸ سال به پایین، گفت: پروپوزال مطالعه بر روی افراد ۱۲ تا ۱۸ سال را تدوین کردیم و در حال حاضر در حال انجام اقدامات علمی نهایی این موضوع هستیم. ان‌شاءالله به سرعت پروپوزال آن را به وزارت بهداشت تحویل می‌دهیم که اگر وزارت بهداشت تایید کند، کار را بر روی داوطلبین ۱۲ تا ۱۸ سال آغاز می‌کنیم. البته فعلا جزئیات آن اعم از مطالعه بر روی چند داوطلب و... را اعلام نمی‌کنیم، اما بعد از تایید از سوی وزارت بهداشت  این موارد را به صورت قطعی اعلام خواهیم کرد. حدس می‌زنم بتوانیم ظرف یکی دو هفته آینده تاییدیه وزارت بهداشت را در این زمینه دریافت کنیم.
صالحی درباره میزان ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن کووایران برکت نیز گفت: اثربخشی واکسن در فاز سوم مشخص می‌شود، اما ایمنی‌زایی واکسن کووایران برکت بالای ۸۵ درصد است و این واکسن بالای ۸۵ درصد ایمنی‌زایی دارد.
کد مطلب: 152656
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *