۰
شنبه ۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۴

نکات رژیم غذایی برای درمان زخم دیابتی

اغلب بیماران دیابتی سیستم ایمنی بدن آن ها بسیار پایین است و اگر جایی از بدنشان همچون پا یا دست زخم شود، درمان و بهبودی آن ها زمان زیادی می برد.
نکات رژیم غذایی برای درمان زخم دیابتی
 
اغلب بیماران دیابتی سیستم ایمنی بدن آن ها بسیار پایین است و اگر جایی از بدنشان همچون پا یا دست زخم شود، درمان و بهبودی آن ها زمان زیادی می برد.
 اغلب رژیم غذایی برای درمان زخم دیابتی یکی از مهمترین نکاتی است که پزشک متخصص به آن توجه می کند.
داشتن تغذیه سالم به عملکرد  سیستم ایمنی بدن، کنترل وزن، کنترل قند خون و توانایی بدن کمک می کند. برخی از مواد غذایی هستند که در درمان زخم ها تاثیر فراوانی دارند؛ اما این مواد غذایی برای بیماران دیابتی توصیه می شوند. در این مقاله قصد داریم نکات مهمی را در رابطه با تغذیه بیماران دیابتی بیان کنیم که در صورت زخم شدن بدن، روند بهبودی را تسریع بخشند.
بهترین رژیم غذایی برای درمان زخم دیابتی
تغذیه نقش مهمی در درمان و پیشگیری از زخم پای افراد دیابتی دارد. اگر در رژیم غذایی از مواد مفید و مغذی استفاده نشود، عملکرد سیستم ایمنی بیمار پایین می آید و کنترل قند خون دشوار می شود. در واقع سوءتغذیه و کمبود مواد غذایی مفید و غنی، تولید کلاژن را مختلف می کند؛ التهابات را افزایش می دهد و قدرت ترمیم پوست و زخم کاهش می یابد.
زمانی که قسمتی از بدن فرد بیمار زخم می شود، کنترل وزن تاثیر فراوانی در بهبود زخم ها دارد؛ زیرا چاقی کنترل قند خون را کاهش می دهد. به طور کلی کنترل وزن و کاهش آن به تنهایی، تاثیر بسزایی در بهبود زخم دارد. البته کاهش وزن برای تمام افراد کمی سخت و چالش برانگیز است که در این رابطه دریافت کمک از یک متخصص تغذیه پیشنهاد می شود. در ادامه برخی از نکات رژیم غذایی برای درمان زخم دیابتی را بیان می کنیم.
کنترل سطح گلوکز خون
یکی از مهمترین نکاتی که باید در رژیم غذایی بیماران دیابتی به آن توجه شود، کنترل سطح گلوکز خون برای طولانی مدت است. در واقع بالا بودن سطح گلوکز خون با درمان زخم ها تناقض دارد و باعث عملکرد ضعیف گلبول های سفید می شود. به همین دلیل افراد دیابتی مستعد ابتلا به زخم های عفونی هستند.
به طور کلی بالا بودن سطح گلوکز خون باعث افزایش تولید مولکول های التهابی و عدم تولید کلاژن در پوست می شود. به همین دلیل زمان و نوع وعده غذایی همچون کربوهیدرات ها در کنترل قند خون بیماران دیابتی تاثیر دارد.
به این منظور انتخاب غلات سبوس دار و نان به جای غلات تصفیه شده باعث تامین فیبر، ویتامین و مواد معدنی لازم برای بدن می شود. اغلب متخصصان تغذیه به بیماران در داشتن یک رژیم غذایی برای درمان زخم دیابتی کمک می کنند که با انتخاب کربوهیدرات مناسب و مصرف انسولین، سطح گلوکز خون خود را به تعادل برسانند و اگر قسمتی از بدن آن ها زخم شد، دوره بهبودی را سریع تر طی کنند.

انتخاب یک غذای غنی و مناسب
اغلب پزشکان به بیماران دیابتی توصیه کرده‌اند که با انتخاب یک غذای سالم و مقوی، از ابتلا به زخم جلوگیری کنند. همچنین اگر قسمتی از بدن آن ها با جراحتی رو به رو شد، با مصرف مواد غذایی غنی روند بهبودی را سرعت دهند. برخی از این مواد غذایی به شرح زیر هستند:
·         غذاهایی غنی از پروتئین مانند غذاهای دریایی، گوشت های سفید و قرمز بدون چربی و پوست و تخم مرغ؛
·         کربوهیدرات های غنی از فیبر مانند نان سبوس دار، ماکارونی، غلات، برنج قهوه ای، لوبیا، توت و برخی از میوه ها با پوست؛
·         لبنیات کم چرب؛
·         سبزیجات غیر نشاسته ای مانند گوجه فرنگی، فلفل، گل کلم، هویج، کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ و اسفناج.
پیش از مصرف هر گونه از مواد غذایی برچسب روی آن ها را مطالعه کنید و از میزان قند موجود در محصول آگاه شوید. به عنوان مثال اغلب ماست دارای قند پنهان است؛ به همین دلیل باید در مصرف آن دقت لازم را به عمل آورید.
مصرف ویتامین ها
در کنار وعده های غذایی و میان وعده هایی که بیمار دیابتی باید طبق نظر پزشک خود مصرف کند، به دریافت ویتامین نیز نیاز دارد. یک رژیم غذایی برای درمان زخم دیابتی، به طور کامل باید ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بیمار را به بدن او برساند. در واقع یک مکمل غذایی خوب، به عنوان یک بیمه نامه برای بدن بیمار تلقی می شود.
بسیاری از ریز مغذی ها در درمان و ترمیم زخم تاثیر فراوانی دارند از عفونت زخم جلوگیری می کنند؛ زیرا دارای ویتامین A، C، مس، روی و منیزیم هستند. به طور کلی هر بیمار باید روزانه مقدار مناسبی از این ویتامین ها را دریافت کند. در صورت کمبود بیش از حد این عناصر در بدن، مصرف مکمل های غذایی پیشنهاد می شود.
البته مصرف بیش از حد ویتامین C برای بدن مشکل ساز نیست؛ زیرا این ماده محصول در آب است. در صورتی که مصرف بیش از اندازه روی، باعث کمبود مس در بدن می شود. در کنار این موارد مصرف ویتامین D و مکمل های اسید آمینه در درمان زخم بیماران دیابتی تاثیر دارد.
کد مطلب: 152824
برچسب ها: تندرستی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *