۰
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۴۵

رژیم‌های لاغری به قیمت جان

بعضی افراد بیش از حد پیگیر به دست آوردن اندامی متناسب هستند و معمولا توقع آن‌ها از رسیدن به این کمال مطلوب در حداقل زمان ممکن است و از این رو به رژیم‌های غذایی نامتعارف و داروهای غیرمجاز روی می‌آورند که متأسفانه گاهی با عوارض شدید یا به قیمت جان آن‌ها تمام می‌شود.
رژیم‌های لاغری به قیمت جان
بعضی افراد بیش از حد پیگیر به دست آوردن اندامی متناسب هستند و معمولا توقع آن‌ها از رسیدن به این کمال مطلوب در حداقل زمان ممکن است و از این رو به رژیم‌های غذایی نامتعارف و داروهای غیرمجاز روی می‌آورند که متأسفانه گاهی با عوارض شدید یا به قیمت جان آن‌ها تمام می‌شود.
مدیر نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: از طریق اینترنت، کانال‌های مختلف تبلیغاتی و گاهی توصیه اقوام و دوستان و برخی افراد سودجو رژیم های نادرست، داروهای گیاهی، شیمیایی، صنعتی نابجا توصیه می‌شود. این رژیم‌ها شامل رژیم سیب، رژیم کاکائو، رژیم آب، رژیم سوپ کلم و صدها هزار مورد شبیه آن است که متاسفانه دامن بسیاری از افراد به خصوص نوجوانان و جوانان را گرفتار می کند.
افروز جعفرنیا با اشاره به ارائه رژیم‌های غیر متعارف، استفاده  از داروها و مکمل هایی که به صورت نابجا  باعث کاهش وزن و چربی‌سوزی می‌شوند، افزود: شل شدن پوست، ریزش موی شدید، اختلالات قاعدگی، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی، ضعف و سرگیجه و در اکثر موارد بازگشت سریع وزن بعد از قطع رژیم از عوارض شدید این رژیم های نادرست است.
وی بیان کرد: از دسته داروهایی که ممکن است در برخی از باشگاه‌های ورزشی و یا توسط برخی از افراد غیرمتخصص در مکان‌هایی نظیر فروشگاه‌های ورزشی به عنوان برنامه مکمل برای بدن‌سازی و افزایش حجم ماهیچه به افراد تجویز شود شامل تستسترون، ناندرلون، اکسی متولون، تتراهیدروژسترون(THG)، بولدنون آندسیلینت (استروییدتزریقی دامپزشکی)، آمپول‌های HCG، لتروزول، کابرگولین، دزوکسی متیل تستوسترون، سوماتروپین، نوربولتون و... است.
مدیر نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود: ورزشکاران باید از سالم بودن مکمل‌های ورزشی اطمینان حاصل کنند، زیرا قاچاقی و تقلبی‌بودن آنها عوارضی خطرناک مانند  افزایش ضربان قلب، بی‌خوابی، افزایش فشار خون، اعتیاد به مکمل، آسیب ناگهانی به کبد، مشکلات حاد کلیوی، گوارشی، نازایی، ریزش مو و... خواهد داشت و حتی در مواردی ایست قلبی و مرگ هم گزارش شده است.
 وی اظهار کرد: نکته‌ای که ورزشکاران باید به آن توجه کنند خرید این گونه از مکمل‌ها از مکان‌های مجاز است. تنها مکان مجاز عرضه مکمل‌های رژیمی، ورزشی و تغذیه‌ای داروخانه‌ها هستند.
وی تأکید کرد: تنها افراد مجاز به تجویز رژیم‌های غذایی کارشناسان و متخصصین رشته تغذیه هستند، بنابراین از دریافت رژیم های اینترنتی و رژیم های غذایی که توسط مربیان باشگاه های ورزشی و سایر افراد غیر متخصص تنظیم می شوند بپرهیزید.
جعفرنیا گفت: عرضه انواع قرص‌های چربی‌سوز، پودرهای چاقی، لاغری، کاهنده اشتها، پودرها و قرص‌های پروتینی و مکمل‌های ورزشی تنها در داروخانه‌ها مجاز است. در هنگام خرید هر یک از مکمل‌های فوق به برچسب اصالت کالا توجه فرمایید.
به گفته وی داروخانه‌ها تنها مکان مجاز برای فروش مکمل‌های ورزشی هستند؛ در هنگام خرید هر یک از مکمل‌های ورزشی به برچسب اصالت کالا وزارت بهداشت توجه فرمایید.
جعفرنیا اظهار کرد: در سال گذشته ۶ مورد شکایت به دلیل فروش مکمل‌های لاغری و چربی‌سوز، مکمل‌های ورزشی حجم‌دهنده و داروهای غیرمجاز آنابولیک در برخی از باشگاه‌ها، عطاری‌ها، فروشگاه‌های ورزشی جهرم به واحد نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل معاونت غذا و دارویی دانشگاه  جهرم انجام شده است.
مدیر نظارت بر فرآورده‌های طبیعی، سنتی، مکمل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم افزود:  سه مورد از این شکایت‌ها به دلیل ایجاد عوارض شدید به مراجع قضایی ارجاع داده شده است که یکی از این موارد، تجویز ۲۵ قلم دارو و مکمل غیرمجاز به جوانی است که عوارض شدید آن‌ها، وی را بیمار کرده بود.
 وی اظهار کرد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف در باشگاه‌های ورزشی، عطاری‌ها و سایر اماکن عرضه مکمل با شماره ۵۴۳۴۵۰۴۵  معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تماس بگیرید.
 شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار داد.
کد مطلب: 151550
برچسب ها: تندرستی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *