۰
چهارشنبه ۹ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۴

مجوز مجلس به وزارت نفت برای تأمین قیر رایگان

مجلس در مصوبه‌ای به وزارت نفت مجوز داد در شش ماهه نخست سال نسبت به اختصاص منابع مربوط به تامین ماده اولیه قیر (وی بی) به پالایشگاه‌ها از محل عواید حاصل از جزء (۲) بند (ب) این تبصره به نسبت وصول آن، اقدام کند.
مجوز مجلس به وزارت نفت برای تأمین قیر رایگان
مجلس در مصوبه‌ای به وزارت نفت مجوز داد در شش ماهه نخست سال نسبت به اختصاص منابع مربوط به تامین ماده اولیه قیر (وی بی) به پالایشگاه‌ها از محل عواید حاصل از جزء (۲) بند (ب) این تبصره به نسبت وصول آن، اقدام کند.
به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز با کلیات طرح استفساریه بند (ز) تبصره (یک) قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور با ۱۴۴ رأی موافق، ۳۵ رأی مخالف و ۳ رأی مخالف از میان ۲۰۵ رأی دریافت شده موافقت کردند.  
در این طرح که مرتبط با تأمین قیر است، ابتدا آمده بود «با توجه به مفاد بند (ز) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور آیا وزارت نفت «مکلف است» در شش ماهه نخست سال نسبت به اختصاص منابع مربوط به تامین ماده اولیه قیر (وی بی) به پالایشگاه‌ها از محل عواید حاصل از جزء (۲) بند (ب) این تبصره به نسبت وصول آن، اقدام نماید؟ که پاسخ کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات این بود که  «بلی، وزارت نفت مکلف است در شش ماهه نخست سال نسبت به اختصاص منابع مربوط به تامین ماده اولیه قیر (وی بی) به پالایشگاه‌ها از محل عواید حاصل از جزء (۲) بند (ب) این تبصره به نسبت وصول آن، اقدام نماید.»
اما در ادامه، برخی نمایندگان خلاف نظر کمیسیون اخطار دادند عبارت «مکلف است» بار مالی و ایراد شورای نگهبان را در پی خواهد داشت. احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم یکی از اخطار دهندگان اظهار کرد این عبارت بار مالی خواهد داشت، چراکه مجلس در بودجه امسال، از مهر ماه به بعد پیش بینی بار مالی را کرده است.
وی ادامه داد: وزارت نفت علاقه به اجرای این مسئله دارد، اما مجوزی در اختیارش نیست. در نتیجه به جای «مکلف است» باید «می‌تواند» قرار داده شود تا ایراد اصل ۷۵ گرفته نشود.  
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس این اخطار را پذیرفت و به رأی گذاشت. در نتیجه این رأی گیری، با ۱۵۲ رأی موافق، ۲۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از میان ۲۰۳ رأی دریافت شده، عبارت «می‌تواند» در متن سؤال و جواب استفساریه جایگزین «مکلف است» شد. نمایندگان در پایان با ۱۶۴ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از میان ۲۰۴ رأی دریافت شده، این استفساریه را تصویب کردند.  
بر این اساس، متن این استفساریه چنین اصلاح می‌شود:
«با توجه به مفاد بند (ز) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور آیا وزارت نفت می‌تواند در شش ماهه نخست سال نسبت به اختصاص منابع مربوط به تامین ماده اولیه قیر (وی بی) به پالایشگاه‌ها از محل عواید حاصل از جزء (۲) بند (ب) این تبصره به نسبت وصول آن، اقدام نماید؟ پاسخ: بلی، وزارت نفت می‌تواند در شش ماهه نخست سال نسبت به اختصاص منابع مربوط به تامین ماده اولیه قیر (وی بی) به پالایشگاه‌ها از محل عواید حاصل از جزء (۲) بند (ب) این تبصره به نسبت وصول آن، اقدام نماید.»
کد مطلب: 152984
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *