۰
دوشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۵

قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا آب زیاد بنوشید

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به نکات تغذیه‌ای هنگام واکسیناسیون کرونا گفت: باید قبل و بعد از واکسیناسیوند مقدار زیادی آب و مایعات نوشید.
قبل و بعد از واکسیناسیون کرونا آب زیاد بنوشید
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به نکات تغذیه‌ای هنگام واکسیناسیون کرونا گفت: باید قبل و بعد از واکسیناسیوند مقدار زیادی آب و مایعات نوشید.
میترا جودکیان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط واکسیناسیون می‌شود، بلکه از افت فشار خون در افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری می‌کند. 
وی ادامه داد: افرادی که مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی و فشار خون بالا یا بیماری‌های ریوی هستند درخصوص میزان مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند.
این کارشناس تغذیه، مصرف مواد غذایی آبدار مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، انواع سوپ و آبگوشت را موجب تامین آب بدن و تقویت سیستم ایمنی دانست و توصیه کرد: درصورت بروز تب بعد از واکسیناسیون، مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان نوشیده و میل شود.
وی افزود: باید توجه داشت نوشیدنی‌های شیرین مانند آب میوه‌های دارای قند افزوده و شربت‌های خیلی شیرین، نوشابه‌های گازدار و به طور کلی همه نوشیدنی‌های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن می‌شوند. 
جودکیان بهترین نوشیدنی را آب دانست و گفت: مصرف آب میوه تازه و طبیعی، دوغ کم نمک و بدون گاز، شربت‌های خانگی با شیرینی کم نیز برای تامین آب بدن مناسب هستند.
وی با بیان اینکه نباید هنگام واکسیناسیون ناشتا باشیم، گفت: ممکن است فرد هنگام تزریق واکسن دچار سرگیجه یا افت فشار شود که برای جلوگیری از بروز این مشکلات در هنگام واکسن زدن باید صبحانه یا میان وعده ساده‌ای مصرف و شب قبل از واکسیناسیون نیز غذای سبک مانند سوپ حاوی مرغ و سبزی‌های سبز تیره تازه (اسفناج، جعفری و کلم بروکلی) میل شود؛ افرادی که از آمپول زدن ترس دارند باید این موضوع را رعایت کنند.
این کارشناس تغذیه با توصیه مصرف شیر، میوه، تخم مرغ، لقمه نان و پنیر (همراه با سبزیجات مثل گوجه فرنگی یا خیار و ...) به عنوان صبحانه یا میان وعده قبل از تزریق واکسن اظهارداشت: فرد باید شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته باشد و بهداشت خواب را رعایت کند.
وی خواب کافی و آرام را یکی از رازهای سلامت و طول عمر انسان دانست و افزود: خواب کافی به زندگی نشاط داده و نقش مهمی در آماده سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد. 
جودکیان مصرف غذاهای ساده و سبک و مصرف یک لیوان شیر گرم را در داشتن خواب راحت موثر دانست و اظهارداشت: خواب خوب، آرام و پیوسته همچنین به دفع مواد زاید از بدن کمک می‌کند بنابراین از کار کردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی همچون تلفن همراه و کامپیوتر و تماشای طولانی مدت تلویزیون حداقل یک ساعت قبل از خواب تا حد امکان پرهیز شود.
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد و به ما کمک کند تا علاوه بر مبارزه بهتر با عفونت‌ها، پاسخ ایمنی قوی‌تری به واکسیناسیون داشته باشیم.
وی افزود: مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، ماهی‌های چرب، آجیل و مغز دانه‌ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی کمک می‌کند زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد می‌کند.
جودکیان مصرف غذاهای ضدالتهاب قبل و پس از تزریق واکسن را موثر دانست و بیان کرد:  اضافه کردن چاشنی‌هایی مثل زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، زردچوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی توصیه می‌شود ضمن اینکه ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، شاه ماهی، قزل آلا، کپور و روغن کبد ماهی بیشترین امگا سه  را به عنوان عامل ضد التهابی دارند. وی افزود: آجیل و انوع مغزها و دانه‌ها (بادام، گردو، پسته، فندق، بادام زمینی و کنجد)، روغن کنجد و روغن زیتون نیز از مواد غذایی ضد التهاب محسوب می‌شوند. 
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: مصرف روزانه سه تا پنج  واحد از گروه سبزی‌ها و ۲ تا چهار واحد از گروه میوه‌ها و آنتی اکسیدان‌ها شامل روی، سلنیم، ویتامین A و ویتامین C را که برای عملکرد بهتر سیستم ایمنی لازم هستند، مفید است.
وی افزود: مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین و جایگزین‌های آن شامل انواع حبوبات، تخم مرغ، انواع گوشت بویژه گوشت سفید (مرغ، ماهی) نیز برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود.
جودکیان بیان کرد: منابع غذایی پروتئینی حاوی ریز مغذی‌هایی مانند روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.
وی با بیان اینکه شیر و لبنیات شامل ماست، پنیر و کشک علاوه بر تامین کلسیم و فسفر، از منابع تامین پروتئین هستند، افزود: ویتامین D تنها ویتامینی است که به مقدار لازم از منابع غذایی تامین نمی‌شود و براساس دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، لازم است ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزارواحدی برای تقویت سیستم ایمنی بدن (جز در مادران باردار که دز روزانه یکهزار واحدی دریافت می‌کنند) مصرف شود.
این کارشناس تغذیه ادامه داد: سایر ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن با رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی و استفاده از گروه‌های غذایی اصلی شامل گروه نان و غلات ( بویژه سبوس دار)، گروه میوه‌ها، گروه سبزی‌ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و تخم مرغ و حبوبات تامین می‌شود و نیازی به استفاده از مکمل‌های ویتامینی نیست.
جودکیان گفت: مصرف فست فودها، غذاهای چرب، سنگین و پرنمک و تنقلات شور و نوشیدنی‌های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی شده و زمینه ابتلای فرد را به بیماری‌ها از جمله کرونا فراهم می‌کند لذا توصیه می‌شود به منظور عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، قبل و پس از واکسیناسیون از مصرف این گونه غذاها خودداری شود.
وی شهروندان را به پرهیز از مصرف روغن‌های نباتی جامد و نیمه جامد، روغن‌ها و چربی‌های حیوانی توصیه و بیان کرد: مصرف این روغن‌ها باعث تحریک و ایجاد التهاب می‌شود. 
این کارشناس تغذیه درخصوص راهکارهای تغذیه‌ای برای مقابله با برخی عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون نیز گفت: اغلب، عوارض ناشی از واکسن ممکن است به طور معمول از ۱۲ ساعت تا کمتر از هفت روز بعد از تزریق واکسن به طور متغیر و خفیف در بعضی افراد رخ دهد و در موارد بسیار نادر برخی عوارض ممکن است یک ماه بعد از واکسیناسیون بروز یابند.
وی با بیان اینکه مصرف مایعات و غذاهای آبدار به میزان فراوان با بروز تب بعد از واکسیناسیوم توصیه می‌شود، افزود: رژیم غذایی حاوی میوه (موز، آلو، زردآلو، طالبی، کیوی، پرتقال)، سبزی‌ها (اسفناج و جعفری)، حبوبات، نان و غلات سبوس‌دار، هویج، کدو حلوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی برای تامین پتاسیم ناشی از تعریق زیاد در تب توصیه می‌شود. 
جودکیان ادامه داد: مصرف منابع غذایی ویتامین‌های گروه B از جمله سبزی‌ها به ویژه برگ سبز و میوه‌ها، شیر و لبنیات (ماست، پنیر، دوغ و کشک)، گوشت، دل و جگر، زرده تخم مرغ، غلات سبوس دار، حبوبات و مغزها توصیه می‌شود.
وی گفت: درصورت مواجهه با بدن درد و خستگی نیز مصرف منابع غنی از امگا سه مانند ماهی‌های چرب، گردو، تخمه آفتابگردان و سایر مواد غذایی که خاصیت ضدالتهابی دارند و مصرف منابع غذایی منیزیم شامل سبزی‌های برگ سبز، تخمه کدو، غلات کامل و حبوبات، بادام زمینی، شکلات تلخ و کاکائو توصیه می‌شود. 
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: مصرف ترکیبات حاوی کافئین مانند چای سیاه، چای سبز و قهوه در حد ۲ فنجان در روز به رفع خستگی و دردهای بدن کمک می‌کند.
وی افزود: برای رفع ضعف و بی‌حالی پس از واکسیناسیون نیز مصرف منابع غذایی حاوی B۶ و B۱۲  شامل غلات کامل، گوشت، تخم مرغ و شیر و لبنیات به افزایش انرژی و کاهش ضعف و بی‌حالی کمک می‌کنند. 
جودکیان اظهارداشت: شربت عسل با کنترل قند خون در افراد دیابتی و بیماران سرپایی به کنترل ضعف و بی‌حالی کمک می‌کند.
کد مطلب: 154072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *