۰
چهارشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۱

قاچاق انبوه شیرخشک به کشورهای همسایه

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد از حجم بالای قاچاق شیرخشک به کشورهای افغانستان و عراق خبر داد.
قاچاق انبوه شیرخشک به کشورهای همسایه
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد از حجم بالای قاچاق شیرخشک به کشورهای افغانستان و عراق خبر داد.
هانی تحویل زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، از قاچاق شیرخشک نوزاد خبر داد و گفت: با توجه به نوسان ارز، قیمت شیرخشک در کشورهای همسایه ۲ برابر بالاتر از کشور خودمان است که این امر موجب شده تا صادرات صرفه اقتصادی برای تجار نداشته باشد.
او افزود: گرچه سازمان غذا و دارو و سازمان حمایت بر نرخ فعلی شیرخشک اصرار دارند، اما چند ماهی است که به علت زیان دِه بودن، شرکت‌ها درخواست افزایش قیمت را کرده‌اند.
تحویل زاده با اشاره به اینکه قاچاق شیرخشک به افغانستان و عراق با حجم بالایی در حال انجام است، بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت شیرصنعتی، شاهد مصرف غیرعادی شیرخشک نوزاد در کشور هستیم، از این رو خواستار حذف ارز دولتی و پرداخت یارانه به مصرف کننده هستیم، به طوری که تا ۲ سال یارانه در اختیار خانوارها قرار دهند.
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد با بیان اینکه سایر ملزومات همچون قوطی و بسته بندی با ارز آزاد تامین می‌شود، گفت: علی رغم افزایش قیمت شیر در داخل و سایر هزینه‌ها، مسئولان به بهانه تخصیص ارز دولتی حاضر به افزایش قیمت نیستند، در حالی که انجمن خواستار حذف ارز دولتی و حمایت از مصرف کننده است تا با معقول شدن قیمت نسبت به کشورهای همسایه، موضوع قاچاق مرتفع شود.
تحویل زاده ادامه داد: افزایش قیمت شیر صنعتی نسبت به شیرخشک نوزاد منجر به سوء استفاده و جمع آوری شیرخشک نوزاد از سطح بازار خواهد.
او از دپو ۵۰۰ تن مواد اولیه در گمرگ خبر داد و گفت: تغییر کد تعرفه و عدم اولویت یک گروه کالا منجر به دپو شدن مواد اولیه در گمرکات و پرداخت هزینه انبارداری شده است.
این مقام‌ مسئول متوسط قیمت جهانی شیرخشک را ۲.۲ تا ۲.۵ دلار اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هر قوطی شیرخشک در کشور ۳۸ هزار تومان است که به دلیل تامین ۸۵ درصد مواد اولیه از خارج باید به ۷۵ هزار تومان افزایش یابد.
هانی زاده ادامه داد: با توجه به روند طولانی تخصیص ارز و میزان محدود ارز تخصیصی انتظار می‌رود که ارز ترجیحی حذف و ارز نیما داده شود تا مشکلات ترخیص و قاچاق مرتفع شود.
رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در پایان نسبت به کمبود شیرخشک در آینده هشدار داد و گفت: با توجه به آنکه تولید شیرخشک نوزاد سر از بازار محصولات لبنی در می‌آورد یا به دیگر کشورها قاچاق می‌شود، همواره این نگرانی وجود دارد که اگر مشکلات قیمت گذاری یا ترخیص مواد اولیه از گمرک حل نشود، با کمبود عرضه شیرخشک نوزاد در بازار مواجه خواهیم شد.
انتهای پیام/
کد مطلب: 154161
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *