۰
چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۱

کمبود شیر خشک تکذیب شد

رئیس انجمن صنفی تولید شیر خشک با اشاره به اینکه بیس شیرخشک نوزاد در داخل تولید می شود،گفت: عده ای به دنبال دریافت ارز و واردات هستند در حالی که کارخانجات داخلی با مازاد تولید مواجه هستند.
کمبود شیر خشک تکذیب شد
رئیس انجمن صنفی تولید شیر خشک با اشاره به اینکه بیس شیرخشک نوزاد در داخل تولید می شود،گفت: عده ای به دنبال دریافت ارز و واردات هستند در حالی که کارخانجات داخلی با مازاد تولید مواجه هستند.
به گزارش مهر، در حالی که واحدهای تولیدکننده شیرخشک نوزاد درباره اتمام ذخایر این نوع شیرخشک هشدار می‌دهند، سایر فعالان این صنعت هر گونه کمبودی را در زمینه شیرخشک نوزاد تکذیب کرده و این مباحث را حاشیه سازی جهت تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دانند.
اخیراً، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفته است: حدود شش ماه است که ارز واردات به تولیدکنندگان شیرخشک تعلق نگرفته و باعث شده است تولید برخی انواع شیرخشک متوقف شود.
هانی تحویل‌زاده نسبت به کمبود جدی شیرخشک در بازار هشدار داده و افزوده است: میزان ذخایر و موجودی انبار شیرخشک نگران کننده است و موجودی فعلی کارخانه‌ها تا دو ماه دیگر بیشتر کفاف نمی‌دهد و به همین دلیل فروش برخی برندها فروش شیرخشک خود را سهمیه‌بندی کرده‌اند.
به گفته او، رایزنی‌های تولیدکنندگان با سازمان غذا و دارو بی‌نتیجه بوده است و برخی مواد اولیه تولیدکنندگان با تعرفه‌های بالای واردات مواجه شده است. به عنوان مثال تعرفه واردات اسلیم میلک‌ها در ردیف تعرفه شیر شتر قرار گرفته است.
براساس این گزارش، تولید شیرخشک در کشور توسط یک زنجیره انجام می‌شود که حلقه‌های مختلفی از جمله واحدهای دامداری، کارخانجات لبنی و کارخانجات تولیدکننده شیرخشک نوزاد هستند که این کارخانجات بخشی از نیاز خود به مواد اولیه شیرخشک کودک را وارد می‌کنند با این حال پیگیری‌های خبرنگار مهر از سایر حلقه‌های زنجیره نشان می‌دهد که هیچ گونه کمبودی در تأمین مواد اولیه شیرخشک نوزاد وجود ندارد و حتی برخی از کارخانجات تولیدکننده از مازاد این محصول و عدم جذب آن به بازار اظهار نگرانی کرده اند.
هیچ کمبودی در زمینه تولید شیرخشک نوزاد وجود ندارد
در همین راستا فعالان صنعت معتقد هستند که برخی افراد به دلیل اینکه دسترسی شأن به دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی قطع شده، تلاش می‌کنند شرایط بازار را ملتهب نشان دهند و از این وضعیت برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرند. در همین زمینه سیاوش سلیمی، رئیس انجمن صنفی تولید شیر خشک کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود ذخایر شیرخشک نوزاد و مشکلات ایجاد شده در این زمینه گفت: بیشتر شیرخشک نوزاد در داخل تولید می‌شود و مشکلی در این زمینه نداریم. بنابراین هرگونه کمبودی را تکذیب می‌کنیم.
این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: کارخانجات لبنیات نامه زده و اعلام کرده اند به اندازه کل محصولی که واحدهای تولیدکننده شیرخشک نوزاد اعلام می‌کنند نیاز به واردات دارند، می‌توانند ماده اولیه اصلی تولید شیرخشک نوزاد تولید کنند.
وی افزود: یکی از کارخانجات معروف تولیدکننده محصولات لبنی در شهرکرد هم نامه‌ای به ما زده و خواستار جلوگیری از واردات بی رویه ماده اولیه اصلی تولید شیرخشک نوزاد شده است؛ ضمن اینکه یک کارخانه در ورامین راه اندازی شده و ماده اولیه اصلی تولید شیرخشک کودک را با بهترین کیفیت تولید می‌کند اما خریدار ندارد.
ارز دولتی بلای جان تولید داخل!
سلیمی تاکید کرد: متأسفانه در کشور ما همه به دنبال دریافت ارز دولتی برای واردات هستند، در حالی که این محصولات در داخل کشور تولید می‌شود و واحدهای تولیدکننده شیرخشک نوزاد می‌توانند به مراجعه به این واحدها، ماده اولیه مورد نیاز خود را دریافت و شیرخشک تولید کنند.
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه درباره کره نیز چنین وضعیتی وجود داشت، گفت: واردکنندگان با ارز دولتی کره وارد و عنوان می‌کردند امکان تولید در داخل نیست؛ در حالی که هم اکنون ۳۰ هزار تن مازاد کره تولید داخل در کشور داریم.
سلیمی ادامه داد: چه اتفاقی افتاد که با قطع ارز دولتی، نه تنها موفق به تولید کره شدیم بلکه با مازاد محصول نیز مواجه هستیم؟!
وی تصریح کرد: متأسفانه رانت و فسادی که در حوزه ارز وجود دارد باعث می‌شود که عده‌ای به دنبال واردات باشند در حالی که امکان تولید آن محصول در داخل وجود دارد.
در این راستا، نامه‌ای که یکی از کارخانجات معروف تولیدکننده محصولات لبنی در شهرکرد در اعتراض به مازاد مواد اولیه تولید شیرخشک نوزاد و واردات بی رویه آن اعتراض کرده، شاهدی بر عدم کمبود در داخل و رد حاشیه سازی ها است.

بنابراین، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به عنوان ام‌الفساد اقتصاد ایران، اقدامی شایسته است چرا که قدرت رقابت را از تولید داخل گرفته و عامل رانت و فساد گسترده شده است و تجربه سالهای اخیر نشان داده که مدیریت این فساد و کنترل آن امکان پذیر نیست و مشکلات گسترده‌ای را برای تولید داخل و اقتصاد کشور ایجاد کرده است.
کد مطلب: 151099
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *