۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۰۷

نفت ایران ۱۱۰ دلار شد

کاهش ذخایر تجاری نفت آمریکا و نا آرامی‌های سیاسی در مصر از مهمترین عوامل تقویت کننده بازار جهانی نفت در چند روز اخیر است؛ با این وجود بهای هر بشکه نفت صادراتی ایران در محدوده ۱۱۰ دلار تثبیت شد.
به گزارش مهر، با فروکش کردن شعله‌های آتش جنگ در منطقه خاورمیانه و به ویژه غزه، تثبیت قیمت بار دیگر به بازار جهانی نفت بازگشته است.
بر این اساس در یک هفته گذشته قیمت جهانی نفت با کمترین تغییرات قیمتی روبرو بوده است به طوری‌که بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال در محدوده ۱۱۱ دلار، سبد نفتی اوپک در محدوده قیمتی ۱۰۸ دلار و نفت وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا در مرز ۸۹ تا ۹۰ دلار تثبیت شده است.
با این وجود افزایش فروش خانه و ساخت و سازها، کاهش درخواست‌ها برای استفاده از مزایای بیکاری و پیش ‌بینی کارشناسان از بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا در کنار صادرات نفت جمهوری آذربایجان، کاهش ۱.۹ میلیون بشکه‌ای سطح ذخیره سازی‌های تجاری نفت در آمریکا منجر به تقویت بهای طلای سیاه در بازار جهانی شده است.
افزایش شاخص تولید کارخانه‌ ها در چین و ژاپن، ارتقای غیر منتظره شاخص اطمینان تجاری آلمان، کاهش تولید اوپک به ۳۱.۱ میلیون بشکه در روز، رشد اقتصادی هند و توافق وزیران مالی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول برای پرداخت وام به یونان در کنار ناآرامی های سیاسی مصر از دیگر دلایل افزایش چند سنتی قیمت نفت در اروپا، آمریکا و آسیا شده است.
از سوی دیگر اختلاف نظر میان کاخ سفید و مجلس نمایندگان آمریکا درباره طرح "پرتگاه مالی"، افزایش تولید نفت آمریکا و رسیدن به مرز ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه در روز، اختلاف رهبران اروپا در مورد بودجه بلندمدت این اتحادیه هم زمینه تضعیف بازار جهانی نفت را فراهم کرده است.
با این وجود متوسط قیمت نفت خام صادراتی سبک ایران در بازارهای آسیایی، آفریقا و اروپا در محدوده ۱۱۰ دلار تثبیت شده است ضمن آنکه متوسط قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی هم در ماه گذشته میلادی بین ۱۰۸ تا ۱۰۹ دلار به خریداران خارجی تحویل شده است.
کارشناسان اقتصادی با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای برگزاری یکصد و شصت و دومین اجلاس اوپک در وین، تاکید کرده اند: تثبیت سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه ای اوپک منجر به تثبیت بیشتر قیمت در بازار جهانی نفت خواهد شد.
از اینرو پیش بینی می شود با توجه به افزایش حجم ذخایر استراتژیک و تجاری نفت جهان، رشد منفی تقاضا و وضوعیت نامشخص بهبود شاخص های اقتصادی در منطقه یورو، طرح کاهش تولید نفت در نشست پیش روی اوپک در دستور کار اعضای این سازمان قرار بگیرد.
کد مطلب: 15478
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *