۰
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۳۸

آشنایی با کابل سیلیکونی

بررسی کابل سیلیکونی
کابل سیلیکونی یکی از انواع پرکاربرد کابل نسوز است که به دلیل مقاومت بالا در صنایع خودروسازی، فولادسازی، پالایشگاهی، پتروشیمی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل نسبت به کابل‌های معمولی در برابر حرارت بالا، افزایش شدت جریان، شرایط بد جوی، رطوبت بالا، سرمای شدید، تماس با مواد شیمیایی، اشعه ماوراء بنفش خورشید و انواع روغن بسیار مقاوم است و به همین دلیل استفاده از آن در مکان‌هایی پرحرارت احتمال آتش‌سوزی را به میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد. کابل‌ نسوز سیلیکونی مقاومت شگفت انگیز خود در برابر حرارت را به عنصر ارزشمند سیلیکون مدیون است. مزایای زیاد سیم و کابل سیلیکونی باعث شده که انواع مختلف آن مثل کابل قدرت، کابل کنترل، کابل ابزار دقیق، سیم و کابل جرقه زن، کابل اعلام حریق و غیره تولید و به مشتریان عرضه شود. در این مقاله قصد داریم درباره مزایا و ویژگی‌های کابل سیلیکونی بیشتر صحبت کنیم.
 

انواع کابل سیلیکونی و ویژگی‌های آن
 کابل سیلیکونی در انواع مختلفی تولید و عرضه می‌شود. انواع کابل‌ نسوز سیلیکونی شامل کابل قدرت، کابل فشار قوی، کابل کنترل، کابل اعلام حریق، سیم و کابل جرقه زن، سیم دوروکش بافت و کابل ابزار دقیق می‌باشد. برای شناخت کاربردهای کابل سیلیکونی در صنایع مختلف باید با ویژگی‌های این محصول به خوبی آشنا شوید. مهمترین ویژگی‌های سیم و کابل سیلیکونی عبارتند از: جلوگیری از حریق و آتش‌سوزی، مقاومت بالا در برابر خوردگی، مقاوم در برابر تغییر دما، داشتن قابلیت عایق رطوبتی زیاد، عدم وجود گازهای سمی و کشنده، انعطاف‌پذیری بالا، وجود شیلد و محافظ در افزایش کارایی سیم و کابل، مقاوم در برابر اشعه فرابنفش خورشید، مقاوم در برابر حرارت بالا تا 250 درجه سانتی‌گراد، قابل استفاده در صنایع پزشکی و غذایی. رنگ روکش در اغلب کابل‌های سیلیکونی قهوه‌ای متمایل به رنگ قرمز می‌باشد. بعضی از شرکت‌های تولید‌ کننده رنگ کابل‌ سیلیکونی را مطابق با خواسته مشتری تولید می‌کنند.
کابل سیلیکونی در چه صنایعی کاربرد دارد؟
همان طور که در بخش مقدمه نیز اشاره کردیم سیم و کابل سیلیکونی در صنایع مختلفی به منظور حفظ امنیت و پیشگیری از حوادثی مانند آتش‌سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به کار بردن این محصول در مکان‌های گرم و حساس از بروز حوادث غیر مترقبه، خسارت‌های مالی و جانی و افزایش هزینه‌ها جلوگیری می‌کند. این محصول در صنایع پزشکی، صنایع خودروسازی، صنایع کشتی سازی، هیترهای الکتریکی، صنایع فولادسازی، سیستم‌های اعلام آتش‌سوزی، واگن‌های راه‌آهن، صنایع نفت و پالایشگاه‌های نفت و گاز، صنایع هوا فضا و سیم‌کشی هواپیما، صنایع استفاده کننده از کوره، استفاده در دستگاه‌های ترانسفورماتور، ژنراتور، موتور، طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی، سیم کشی مکان‌های حساس مانند بیمارستان، مجتمع تجاری، هتل، ساخت لوازم الکتریکی منازل مانند جاروبرقی، ماکروفر، اجاق گاز و غیره کاربرد فراوانی دارد.
 

علت مقاومت بالای کابل روکش سیلیکونی چیست؟
برای بسیاری از افراد ممکن است این سؤال پیش بیاید که کابل روکش سیلیکونی چه تفاوتی با کابل‌هاس معمولی دارد و چرا در برابر حرارت بالا مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند؟‌ دلیل مقاومت بالای کابل نسوز سیلیکونی این است که در ساخت آن از عنصر سیلیکون استفاده شده است. هر چه درصد سیلیکون به کار رفته در این نوع کابل بیشتر باشد، به همان نسبت مقاومت آن نیز افزایش خواهد یافت. سیلیکون یک عنصر شبه فلز با نماد شیمیایی si اشکال و کاربردهای مختلفی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که خواص شیمیایی و فیزیکی این عنصر تا سال‌های طولانی هیچ تغییری نمی‌کند و با اطمینان خاطر می‌توان از آن برای ساخت سیم و کابل سیلیکونی نسوزاستفاده کرد. عنصر سیلیکون در مقابل رطوبت، نور، حرارت، سرما، گرما و حریق مقاومت بسیار زیادی از خود نشان می‌دهد. ترکیبات سیلیکون تا نزدیک به سه ساعت از قطع شدن جریان جلوگیری می‌کنند، به همین دلیل در صورت بروز آتش‌سوزی تا قبل از از رسیدن آتش‌نشان‌ها مانع از بروز اختلال و آسیب در محیط می‌شوند‌.
کابل و سیم نسوز سیلیکونی چه مزایایی دارند؟
در سیم و کابل نسوز سیلیکونی هیچ گونه گاز و ماده شیمی مضر و سمی وجود ندارد. این محصول در سرمای منفی 60 درجه سانتی‌گراد نیز کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. مقاومت زیاد در برابر حرارت بالاتر از 250 درجه سانتی‌گراد را می‌توان به عنوان مهمترین مزیت کابل سیلیکونی معرفی کرد. شکل‌گیری و انعطاف پذیری بالای این نوع سیم و کابل سبب شده که تمام مکان‌ها برای استفاده در تجهیزات مختلف مناسب باشد. سیم و کابل سیلیکونی در شرایط جوی مانند سرما، گرما، خشکی، رطوبت و غیره قابل استفاده می‌باشد. اگر چنانچه در شرایط دمایی بالای 250 درجه شروع به سوختن کند، دود بسیار کم و غیر سمی از خود تولید می‌کند. با قرار گرفتن در محیطی که نور خورشید مستقیماً به کابل می‌تابد، کیفیت آن به هیچ وجه از بین نخواهد رفت زیرا عنصر سیلیکون به کار رفته در ساخت آن در برابر اشعه ماورابنفش مقاوم است. عدم انتشار شعله، مقاومت در برابر مواد اسیدی، روغن‌ها و الکل، استفاده در صنایع غذایی و پزشکی، داشتن خاصیت ضد قارچ و ضد باکتری از دیگر مزایای کابل‌های سیلیکونی محسوب می‌شوند‌.
 
کابل نسوز سیلیکونی شیلددار چیست؟
کابل نسوز سیلیکونی شیلددار یکی از انواع کابل‌های پرفروش و پرکاربرد است که این روزها به دلیل مقاومت الکترومغناطیسی بالا در صنایع مختلف کاربرد دارد. استفاده از نوع کابل مانع از افزایش ولتاژ و ایجاد میدان الکتریکی ایجاد می‌شود، نویز سیگنال‌ها را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود که سیگنال‌های آنالوگ و دیجیتال تمام پارامترها را به صورت کامل و صحیح انتقال دهند. انواع مختلف کابل نسوز شیلددار شامل کابل شیلددار ترکیبی، کابل شیلددار نواری، کابل شیلددار بافت فلزی، کابل شیلددار مارپیچی و کابل شیلددار فویلی می‌باشند.
چه عواملی روی قیمت کابل سیلیکونی تأثیرگذار هستند؟
کابل‌های سیلیکونی محصولات بسیار مهمی هستند و در صنایع حساس کاربرد فراوانی دارند. همین امر باعث شده که هنگام خرید این محصول به کیفیت آن توجه ویژه‌ای شود. هرگز نباید کیفیت را با خرید کابل‌های ارزان فدای قیمت کرد. عوامل متعددی روی قیمت کابل سیلیکونی موثر هستند، به همین دلیل نمی‌توانیم یک قیمت ثابت و قطعی برای این محصول در نظر بگیریم. سطح مقطع کابل، تعداد رشته‌ها، مواد اولیه، نوع عایق و روکش، سطح ولتاژ، سطح تحمل در برابر افزایش شدت جریان، میزان رعایت استانداردهای کیفی، محل نصب، شرایط محیط نصب، شرکت تولید کننده کابل، همگی در میزان قیمت پایانی این محصول تاثیرگذار می‌باشند. بنابراین در هنگام خرید کابل نسوز سیلیکونی باید به دقت مواردی مانند نوع بسته‌ بندی، رنگ روکش، میزان جریان مورد احتیاج، مواد سازنده کابل، میزان مقاومت در برابر حرارت و غیره را مورد بررسی قرار دهید. قیمت کابل‌ سیلیکونی نسبت به سایر کابل‌های موجود در بازار گران‌تر است‌.
 

کابل سیلیکونی ایرانی و خارجی چه تفاوتی با هم دارند؟
 سیم  و کابل نسوز سیلیکونی ایرانی و خارجی از لحاظ مواد سازنده و مولفه‌های دیگر هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. حتی در بسیاری از مواقع کابل‌های داخلی از نظر  طول عمر، ماندگاری و دوام نسبت به کابل‌های خارجی دارای رتبه بالاتر و کیفیت بیشتری هستند. در هنگام خرید به جای توجه به ایرانی یا خارجی بودن کابل نسوز سیلیکونی بهتر است که معیارهایی مانند نوع عایق، درصد خلوص سیلیکون، نوع شیلد و محافظ و غیره را مورد بررسی قرار دهید. با تمرکز روی این معیارها محصولی با کیفیت و مقرون به صرفه خریداری خواهید کرد. کشور ما ایران در چند سال گذشته بسیاری از محصولات از جمله سیم و کابل نسوز را از کشورهای خارجی وارد می‌کرد. اما با توجه به بیشتر شدن تحریم‌ها علیه ایران و پیشرفت‌هایی که در سال‌های اخیر داشته‌ایم، در زمینه‌های مختلف مانند تولید کابل سیلیکونی به خود کفایی رسیده‌ایم. مردم نیز به دلیل قیمت مناسب محصولات داخلی، نسبت به خرید برندهای ایرانی تمایل بیشتری نشان می‌دهند.
در انتها شرکت راهدار صنعت کیهان که به عنوان اولین تولید کننده تخصصی انواع سیم و کابل مقاوم به حریق سیلیکونی مطابق با استانداردهای روز اروپا و ضوابط سازمان آتش نشانی با نام تجاری SilCable در ایران فعالیت میکند را به شما معرفی میکنیم تا بتوانید انواع سیم و کابل سیلیکونی با کیفیت را از این مجموعه خریداری نمایید.
شما میتوانید جهت مشاهده آخرین محصولات تولیدی و استعلام قیمت انواع سیم و کابل به وبسایت https://rsk-co.com/ مراجعه کنید.
کد مطلب: 157342
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *