۰
جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۸

برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران و پاکستان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سفیر پاکستان در تهران بر برگزاری هفته‌های فرهنگی در شهرهای بزرگ ایران و پاکستان تاکید کرد.
برگزاری هفته‌های فرهنگی ایران و پاکستان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با سفیر پاکستان در تهران بر برگزاری هفته‌های فرهنگی در شهرهای بزرگ ایران و پاکستان تاکید کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در این دیدار  گفت: سابقه تاریخی، فرهنگی و تمدنی دو کشور بسیار است و ایران و پاکستان در این زمینه‌ها دارای اشتراکات بسیاری هستند.  بسیاری از مشاهیر فرهنگی ما در منطقه‌هایی از پاکستان فعالیت‌های فرهنگی داشته‌اند. ایرانیان همواره نسبت به مردم پاکستان حس برادری و دوستی داشته و در طول یک قرن اخیر بزرگان پاکستان از جمله اقبال لاهوری در ایران مورد توجه بوده‌اند و در مدارس ما شعرهای این شاعر بزرگ را زمزمه می‌کنند. همچنین مردم ایران با شخصیت‌های مهم پاکستان آشنا هستند و به اندیشمندان و نخبگان پاکستانی نیز توجه دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آشنایی با فرهنگ و هنر کشور پاکستان گفت: بسیاری از شخصیت‌های پاکستانی در رشته‌های مختلف علوم انسانی در کشور ایران مورد توجه بوده‌اند و پاکستان امروز به‌رغم همه مشکلات منطقه توانسته علاوه بر مسائل سیاسی و اقتصادی، موضوعات علمی خود را نیز به خوبی پیش ببرد.  با توجه به پیشینه تاریخی و تمدنی و علاقه فرهنگی که میان دو کشور وجود دارد، لازم است روابط فرهنگی در حوزه‌های مختلف هنری مانند سینما، موسیقی و ... گسترش یابد.
او تاکید کرد: یکی از سیاست‌های قطعی دولت سیزدهم در جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه به گسترش فعالیت‌های فرهنگی بین ایران و کشورهای همسایه است.
اسماعیلی در ادامه بر ضرورت نشست مشترک وزرای فرهنگ دو کشور با هدف انعقاد تفاهم‌نامه برنامه‌های فرهنگی و هنری تاکید کرد.
او خاطرنشان کرد: هر چقدر تلاش کنیم که مردم دو کشور ارتباط بیشتری با یکدیگر داشته باشند، این منجر به توسعه فعالیت‌های فرهنگی مناسب و خوب بین ایران و پاکستان خواهد شد. می‌توان هفته‌های فرهنگی برگزار و خواهرخواندگی‌های جدید بین شهرهای بزرگ دو کشور منعقد کرد و آن را گسترش داد.
در این دیدار رحیم قریشی، سفیر کشور پاکستان در تهران نیز گفت: ایران و پاکستان دارای قرابت‌های فرهنگی و تمدنی بسیاری هستند. 800 سال است که زبان رسمی ما در جنوب آسیا فارسی بوده و معماری و زبان دو ملت به یکدیگر نزدیک است.
سفیر پاکستان در تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر همکاری‌های سینمایی، فرهنگی و هنری بین دو کشور تاکید کرد و گفت: دو کشور در طرح‌های مشترک سینمایی می‌توانند بر اساس شخصیت‌های قهرمان دو کشور فیلم و یا سریال بسازند و آن را به مخاطبان خود عرضه کنند.
او با اشاره به سخنی از پیامبر اسلام مبنی بر این‌که «اگر دانش در ثریا هم باشد مردمی از ایران به آن دست می‌یابند» گفت: بسیار افتخار می‌کنیم که وزیری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شده که درک عمیقی از فرهنگ دارد و ما به گسترش روابط فرهنگی و هنری بین دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله برگزاری هفته‌های فرهنگی، خواهرخواندگی‌های میان شهرهای بزرگ دو کشور و ... علاقه‌مند هستیم.
کد مطلب: 158142
برچسب ها: پاکستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *