۰
يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۱۱

انحلال پارلمان و کابینه پاکستان

عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان با موافقت با پیشنهاد "عمران‌خان" نخست وزیر این کشور، دستور انحلال پارلمان را صادر کرد و بعد از انحلال کابینه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. لحظاتی قبل از آن، طرح رای گیری بر سر عدم اعتماد به نخست وزیر پاکستان با موضع گیری معاون رئیس این پارلمان غیرقابل اجرا اعلام شده بود.
عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان با موافقت با پیشنهاد "عمران‌خان" نخست وزیر این کشور، دستور انحلال پارلمان را صادر کرد و بعد از انحلال کابینه خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد. لحظاتی قبل از آن، طرح رای گیری بر سر عدم اعتماد به نخست وزیر پاکستان با موضع گیری معاون رئیس این پارلمان غیرقابل اجرا اعلام شده بود.
به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه دِ نیوز،  در حالی که مجالس و کابینه منحل شده است، فواد احمد چودری، وزیر سابق اطلاع‌رسانی و ارتباطات پاکستان در توئیتی گفت که عمران خان طبق ماده ۲۲۴ قانون اساسی، فعلا به عنوان نخست وزیر ادامه خواهد داد.
عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز گفت که پس از انحلال مجالس، دولت موقت تشکیل خواهد شد.
رئیس حزب تحریک انصاف پیشتر مدعی شده بود که سه گزینه پیش از رای عدم اعتماد توسط تشکیلات به او داده شده است - استعفا، برگزاری انتخابات زودهنگام یا مواجهه با طرح عدم اعتماد - ادعایی که ارتش آن را رد می کند.
گزارش های اخیر همچنین حاکی از آن بود که عمرا نخان پیشنهاد انحلال مجلس را به شرط پس گرفتن رای اعتماد داده بود.
انتخابات ظرف سه ماه
عمران خان در یک سخنرانی تلویزیونی امروز از مردم پاکستان خواست تا "برای انتخابات آماده شوند".
در پی این انحلال، فرخ حبیب، وزیر اطلاعات و صدا و سیمای پاکستان گفت که انتخابات ظرف ۹۰ روز برگزار خواهد شد.
پیش از جلسه امروز پارلمان، گزارش‌های رسانه‌های محلی حاکی از آن بود که حزب تحریک انصاف، احتمالاً در صورت موفقیت‌آمیز شدن طرح عدم اعتماد به خان در مجلس ملی، فوراً برای انتخابات شرکت خواهد کرد.
عمران خان با اتهام خیانت روبرو خواهد شد؟
چندین تن از رهبران اپوزیسیون از تحولات اخیر به شدت انتقاد کرده و شهباز شریف، رهبر اپوزیسیون در مجلس ملی تا آنجا پیش رفت که اظهار داشت که اقدامات خان "چیزی کمتر از خیانت بزرگ" نبود.
راجا خالد محمود، معاون دادستان کل پاکستان که در اعتراض استعفا داده گفته است که نخست وزیر پاکستان قانون اساسی را نقض کرده و ممکن است با اتهامات خیانت مواجه شود.
به دنبال اعلامیه‌های رهبران حزب حاکم، اپوزیسیون خشمگین تصمیم خود را مبنی بر درخواست مشترک به دادگاه عالی برای ممانعت از طرح برکناری خان اعلام کرده ، بر اساس گزارش ها، در حالی که دادگاه عالی پاکستان در حال حاضر تعطیل است، رئیس دیوان عالی قضات را برای بررسی این موضوع به محل اقامت خود فرا خوانده است.
گزارش ها حاکی از آن است که دادگاه عالی پاکستان یک شعبه ویژه برای بررسی این موضوع تشکیل داده است. در همین حال، اپوزیسیون اقدامات خود را در مجلس ملی آغاز کرده است، و بسیاری از جمله رهبران مسلم لیگ نواز پاکستان مدعی هستند که تا زمانی که هر دو تصمیم لغو نشود، آنجا را ترک نخواهند کرد.
یکی از نمایندگان نیز از احتمال کودتا در کشور و سپردن قدرت به ارتش گفته است.
حزب حاکم عمران خان، نخست وزیر پاکستان، به طور ناگهانی مجلس ملی پاکستان را منحل کرد، درست پیش از رای عدم اعتماد که به طور گسترده انتظار می رفت که عمران خان از سمت خود برکنار شود.
اعضای حزب  عمران خان گفته‌اند که اقدام برای برکناری وی بخشی از یک توطئه خارجی است و آنها گفتند که این اقدام خلاف قانون اساسی است.
نمایندگان اپوزیسیون روز یکشنبه به این اقدام غافلگیرکننده واکنش نشان دادند و از خروج از ساختمان مجلس ملی خودداری کردند. تعداد انگشت شماری از قانونگذاران حزب عمران خان هنگام خروج از جلسه مشت های خود را تکان دادند و بارها فریاد زدند: "عمران خان، تعداد حامیان تو بی شمارند!"
حکم صادر شده از سوی معاون رئیس پارلمان پاکستان بعد از آن مطرح شد که فواد چودری، وزیر دادگستری پاکستان نیز در بیانیه ای در محل مجلس ملی پاکستان عنوان کرد که تلاش مخالفان دولت پاکستان برای سرنگون ساختن دولت حزب تحریک انصاف پاکستان از سوی یک قدرت خارجی حمایت شده و مغایر با قانون اساسی است.
کد مطلب: 162173
برچسب ها: پاکستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *