۰
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۰

در نشست شورای امنیت درباره ایران چه گذشت؟

نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوازدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام همزمان با برگزاری مذاکرات وین در حالی برگزار شد که آنتونیو گوترش خواستار لغو تحریم های آمریکا علیه ایران شد.
در نشست شورای امنیت درباره ایران چه گذشت؟
نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دوازدهمین گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام همزمان با برگزاری مذاکرات وین در حالی برگزار شد که آنتونیو گوترش خواستار لغو تحریم های آمریکا علیه ایران شد.
به گزارش ایرنا، "رز ماری دی کارلو" معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل دوازدهمین گزارش گوترش را در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ قرائت کرد.
دبیر کل سازمان ملل متحد در دوازدهمین گزارش خود از روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با استقبال از مذاکرات وین بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.
دبیرکل سازمان ملل دوازدهمین گزارش خود از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را هفته گذشته به این شورا ارائه داد تا در نشست امروز سه شنبه ۲۳ آذرماه جاری (۱۴ دسامبر ۲۰۲۱) مورد بررسی قرار گیرد.
گوترش در این گزارش با اشاره به دشواری های سال های اخیر در موضوع برجام، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد کرده است.
دبیر کل سازمان ملل در گزارش خود از فعالیت های دیپلماتیک در قالب گفت و گوهای انجام شده در ماه آوریل تا ژوئن گذشته و همچنین نشست های اخیر کمیسیون مشترک برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود وفق برجام استقبال و درخواست همکاری نزدیک و موثر میان طرف های موضوع را ارائه کرده است.
گوترش در عین حال بر ضرورت تسریع این فعالیت ها و اجتناب از تاخیر در فرآیند مذاکرات اشاره داشته است.
دبیرکل سازمان ملل مشابه گزارش های اخیر خود بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می کند و به طور خاص اظهار می دارد که رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران، فرآیند احیای برجام را تسهیل خواهد کرد.
گوترش البته نسبت به اقدامات متقابل هسته ای ایران نیز ابراز تاسف کرده است.
این گزارش با ارجاع به مکاتبات کشورهای غربی و رژیم اسرائیل در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه  ۲۲۳۱، پاسخ های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به این ادعاها و مواضع کشورمان در خصوص ماهیت مشروع و متعارف فعالیت های دفاعی و موشکی ایران را مدنظر قرار داده است.
نماینده اتحادیه اروپا نیز در این نشست به نمایندگی از جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت که همه طرف های برجام به مذاکرات بازگشته اند. در طول پنج ماه گذشته  هماهنگ کننده اروپا تلاش زیادی برای ارتباط با مقامات ایران انجام داده است. وی تصریح کرد که هدف ما بازگشت آمریکا به برجام و اجرای برجام از سوی دو طرف است.
وی در این نشست بدون اشاره به تعلل اتحادیه اروپا در طول دوران نقض برجام از سوی آمریکا گفت که اتحادیه اروپا متعهد به اجرای برجام است.
نماینده اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد مذاکرات به سمت دلخواه پیش برود.
"اولواف اسکوگ" در تدام هراس غرب از پیشرفت برنامه هسته ای ایران با ابراز نگرانی مدعی شد که این پیشرفت ها نگرانی جدی در مورد اشاعه هسته ای ایجاد می کند.
نماینده اتحادیه اروپا مدعی عدم همکاری ایران با بازرسان آژانس شد و ادعا کرد که پیشرفت های هسته ای ایران مغایر توافق است.
وی از ایران خواست از اقداماتی که مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ به شمار می آید، اجتناب کند.این مقام اروپایی در عین حال از آمادگی ایران برای اجرای کامل برجام استقبال و از خروج آمریکا از این توافق در دولت قبلی  ابراز نگرانی کرد.
نماینده اتحادیه اروپا همچنین مدعی اراده سیاسی دولت بایدن برای بازگشت به برجام و تعامل با ایران شد و با استقبال از این ادعای خود گفت که از لغو تمام تحریم های مغایر با برجام استقبال می کنیم.
"جرالدین برن ناسون" سفیر و نماینده دائمی ایرلند در سازمان ملل که کشورش به عنوان تسهیل گر قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است،  در سخنانی گفت: من تمام تلاش خود برای اجرای کامل و شفاف برجام انجام داده ام.
وی تاکید کرد که نقش بی طرف آژانس و فعالیت های بازرسی آن در ایران ضروری است زیرا اعتماد بین المللی به برجام را تشکیل می دهد.
نماینده ایرلند در سازمان ملل از همه طرفها در برجام خواست تا از این توافق حمایت کنند.
وی برجام را بهترین روش برای ضمانت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران دانست و ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین پیشرفت و نتیجه مثبتی داشته باشند.
نماینده ایرلند در سازمان ملل از همه طرف ها خواست اقدامات لازم را برای اجرای کامل برجام انجام دهند.
 "لیندا توماس گرینفیلد" سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی مدعی شد که آمریکا همچنان مسیر دیپلماسی در مورد بازگشت به پایبندی را دنبال می کند.
این مقام آمریکایی در ادامه ادعاهای مقامات آمریکایی و بدون اشاره به تداوم سیاست های دولت قبلی آمریکا مبنی بر تداوم فشار حداکثری مدعی شد که بایدن همچنان متعهد به بازگشت به پایبندی به برجام است.
نماینده آمریکا در سازمان ملل بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش و کارشکنی ها در مسیر اجرای برجام و نیز فضاسازی ها همزمان با مذاکرات وین مدعی شد واشنگتن آماده لغو تحریم ها مغایر با تعهدات برجام است و معتقدیم اگر ایران با حسن نیت به مذاکرات بازگردد ما خواهیم توانست به سرعت به اجرای برجام بازگردیم.
گرینفیلد مدعی شد ما کاملاً آماده‌ایم تا تحریم‌های مغایر با تعهداتمان در برجام را لغو کنیم تا ایران بتواند از مزایای اقتصادی این توافق برخوردار شود.
وی در ادامه ادعاهای خود بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش مدعی شد که ما متقاعد شده‌ایم که اگر ایران با فوریت و حسن نیت در مذاکرات وین رفتار کند، می‌توانیم به سرعت به توافق برای بازگشت متقابل برسیم و آن را اجرا کنیم.
گرینفیلد در راستای هراس غرب همسو با رژیم صهیونیستی از پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشور مدعی شد با این حال، نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم برنامه هسته‌ای خود را تسریع کند و دیپلماسی هسته‌ای خود را آهسته پیش ببرد.
نماینده آمریکا در تداوم اتهام افکنی ها علیه ایران درباره پیشنهادات ایران در مذاکرات وین که کاملا مطابق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است، مدعی شد که ایران با اقدامات تحریک آمیز هسته ای جدید به استقبال  از سرگیری مذاکرات رفته و در مذاکرات به اتخاذ مواضع مبهم، غیر واقعی، حداکثری و غیرسازنده در مورد موضوعات هسته ای و تحریم ها  پرداخته است.
 گرینفیلد در ادامه ادعاهای خود گفت که ما در شش دور مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشتیم و همه طرف ها تصمیمات دشواری گرفتند. همانطور که همه اعضای ۱+۵ اتفاق نظر دارند، نتیجه این مذاکرات تنها مبنای ممکن برای رسیدن به نتیجه است.
سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادامه ادعاهای خود مدعی شد که زمان کمی باقی مانده است، اما ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و عدم فوریت آن در مذاکرات، مزایای عدم اشاعه را که با بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام حاصل می‌شود، از بین می‌برد.
وی مدعی شد که ادامه پیشرفت های هسته ای ایران با هدف اعلام شده آن برای بازگشت به پایبندی متقابل به برجام مغایر است و سوالاتی را در مورد نیت ایران مطرح می کند.
گرینفیلد در ادامه فضاسازی های غرب علیه مذاکرات وین و حسن نیت ایران در این مذاکرات مدعی شد که اقدامات ایران هیچ اهرمی برای این کشور در مذاکرات ایجاد نمی کند و تنها نگرانی ما را  افزایش می دهد.
 وی با فرافکنی و بدون اشاره به نقض تعهدات برجامی از سوی کشورش و خروج یکجانبه از برجام، مدعی شد ادامه پیشرفت های هسته ای و دفاعی ایران و ارائه آنها به نیروهای نیابتی در یمن و سایر نقاط منجر به بی ثباتی می‌شود.
گرینفیلد بدون اشاره به حضور کشورش کیلومترها دور از مرزهای خود در غرب آسیا و نیز زرداخانه های هسته ای آمریکا و رژیم صهیونیستی مدعی شد که ما دبیرخانه را تشویق می کنیم که به بررسی این حوادث برای نقض احتمالی قطعنامه ۲۲۳۱ بپردازد.
باربارا وودوارد سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل نیز در سخنانی به رغم بد عهدی کشورش در طول دوره نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شد که انگلیس پیوسته تعهد خود را به قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام نشان داده است.
وی مدعی شد: اولویت ما بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به پایبندی است. ما در وین برای رسیدن به این هدف در حال مذاکره هستیم.
این دیپلمات انگلیسی برغم جدیت و در چارچوب بودن پیشنهادات ایران در وین بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ ادعا کرد که ایران در طول این مذاکرات، خواسته های حداکثری جدیدی را مطرح کرده است که بسیاری از آنها فراتر از برجام است.
وی در راستای همسویی با دیگر مقامات اروپایی و آمریکایی برای فضاسازی و تاثیر بر روند مذاکرات وین مدعی شد که روند مذاکرات به اندازه کافی سریع پیش نمی رود و زمان در حال اتمام است.
وودوارد در تداوم هراس غرب از پیشرفت برنامه هسته ای ایران و بدون اشاره به زراد خانه هسته ای رژیم صهیونیستی در منطقه مدعی شد که این پیشرفت ها صلح و امنیت بین‌المللی و سیستم جهانی منع اشاعه اتمی را تضعیف می‌کند.
وی درباره برنامه دفاعی بازدارندگی ایران نیز مدعی شد که توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ مغایرت دارد.
سفیر انگلیس در سازمان ملل که هراس خود را از پیشرفت برنامه هسته ای ایران بیان می کرد، در عین حال به این پیشرفت ها نیز اذعان کرد و با فرافکنی و اتهام افکنی برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را تلاش می کرد، زیر سوال ببرد.
وی در تداوم ادعاها و زیاده خواهی های غرب گفت که ما از ایران می‌خواهیم که بدون تأخیر تعهدات قانونی خود در ارتباط با آژانس را اجرا کند.
نماینده انگلیس در سازمان ملل همچنین در تداوم فضاسازی های غرب و بدون کوچکترین اشاره ای به نقض برجام از سوی آمریکا و نیز تعلل اروپا در طول سالهای انعقاد برجام مدعی شد که ما به یک دو راهی رسیده ایم و امیدواریم که ایران یک توافق عادلانه و جامع را انتخاب کند.
وی همچون دیگر سیاستمداران غربی و آمریکایی در راستای همسویی با رژیم صهیونیستی در تداوم جنگ روانی و تبلیغاتی غرب به جای جبران بدعهدی و نقض توافق هسته ای ایران مدعی شد که اگر مسیر کنونی پیشرفت های هسته‌ای ادامه یابد، فروپاشی رخ خواهد داد.
سفیر انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت همچنین در تداوم فرافکنی های خود، ایران را متهم به ایجاد آن وضعیت درصورت وقوع دانست و مدعی شد که این نهاد باید به آن رسیدگی کند.

نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز در سخنانی ادعا کرد که از سال ۲۰۱۵ فرانسوی‌ها تعهد خود را برای اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱  نشان داده اند.
این دیپلمات فرانسوی در توجیه ادعای خود مدعی شد که این تعهد از طریق لغو تحریم‌های اروپایی و تسهیل دستیابی شرکتهای ما به بازار ایران و مخالفت با خروج دولت پیشین آمریکا از برجام نشان داده شده است.
وی در تدوام هراس افکنی از پیشرفت برنامه هسته ای صلح آمیز ایران مدعی شد که خواسته های ایران در مذاکرات فراتر از توافق است و ما بر سر دو راهی هستیم و ایران دو گزینه دارد.
این مقام فرانسوی سپس در تداوم جنگ روانی و فضاسازی های غرب برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات وین و نیز مقصر جلوه دادن ایران، به فروپاشی برجام اشاره کرد و ایران را بجای آمریکا و اروپا متهم کرد.
همچنین نماینده آلمان در نشست شورای امنیت در سخنانی اظهار کرد که ما همچنان معتقدیم که بازگشت به برجام هم ضروری و هم ممکن است.
نماینده آلمان در سازمان ملل نیز با تکرار ادعاهای مقامات غربی و در راستی هراس آنها از پیشرفت های هسته ای ایران، با بیان اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی نقشی حیاتی در نظارت و راستی آزمایی تعهدات هسته ای ایران ایفا می کند، بدون اشاره به نقض برجام از سوی آمریکا و کارشکنی‌هایش در این مسیر مدعی شد که محدود شدن فعالیت های آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران نگران کننده است.
این دیپلمات آلمانی نیز با تکرار ادعاهای هم پیمانان غربی خود مبنی بر اینکه ما بر سر دوراهی قرار داریم، ادعا کرد که اگر ایران به طور جدی وارد فرآیند دیپلماتیک شود، می توان به سرعت به یک توافق خوب برای همه طرف‌ها دست یافت.
وی مدعی شد که در صورت نرسیدن به توافق ، بحران اجتناب ناپذیر خواهد بود و این به نفع جامعه بین المللی نیست.
این دیپلمات آلمانی بدون اشاره به بدعهدی‌های اروپا و نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شد که پنجره فرصت به سرعت در حال بسته شدن است.
وی همچنین در تداوم فضاسازی ها و ایران هراسی غرب از پیشرفت برنامه دفاعی بازدارندگی ایران، آن را مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ خواند و مدعی شد که ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا شاهد موفقیت مذاکرات برجام در وین باشیم.
نماینده نروژ در سازمان ملل نیز با اعلام حمایت کامل از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اظهار کرد: ما تلاش‌های مداوم برای بازگشت به اجرای کامل و مؤثر برجام را مورد توجه قرار می‌دهیم.
این دیپلمات نروژی در تداوم هراس غرب از پیشرفت های هسته ای ایران مدعی شد که ما همچنان نگران فعالیت های هسته ای ایران بوده و خواستار بازگشت فوری راستی آزمایی و نظارت آژانس هستیم.
 نماینده  دانمارک در سازمان ملل نیز ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین با بازگشت آمریکا به برجام و ازسرگیری پایبندی آمریکا و ایران به تعهدات برجامی سازنده باشد.
این دیپلمات اروپایی نیز اظهار کرد که ما همچنان باور داریم که با برجام در وضعیت بهتری هستیم.
روسیه: منبع مشکلات کنونی سیاست‌های آمریکاست نه ایران
"دیمیتری پولانسکی" معاون نماینده روسیه در سازمان‌ ملل متحد نیز در نشست شورای امنیت اظهار کرد که توجه جهان بر مذاکرات وین معطوف شده است. ما از طریق خویشتنداری راهبردی و عدم افزایش تنش ها می توانیم به این هدف دست یابیم.
این مقام ارشد روسیه گفت که ما به دیپلماسی حرفه ای نیاز داریم، موفقیت آن در راستای منافع ما است. هرگونه نتیجه گیری زودهنگام در مورد موضع ایران مناسب نیست. مذاکرات در وین یک روند سریع نیست.
وی آمریکا را مقصر واقعی وضعیت کنونی دانست و گفت که آمریکا در سال ۲۰۱۸ برجام را ترک کرد و صدمه زیادی به آن زد و  برای سایر طرف‌ها جهت اجرای برجام مانع ایجاد کرد.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل اظهار کرد که ما تقریبا ۶ ما صبر کردیم تا دولت بایدن سیاست خود در قبال برجام را مشخص کرد و اکثرا به این امر اشاره نمی شود.
این دیپلمات ارشد روسیه ادامه تصریح کرد که  منبع مشکلات کنونی سیاست های آمریکا است نه ایران. اکنون آمریکایی ها  آمادگی خود برای بازگشت به برجام و اجرای آن حرف می زنند، این حرفها باید با عمل همراه شود.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل اظهار کرد که جای تاسف است که با وجود وضعیت پیچیده مذاکرات وین، آمریکا به سیاست فشار حداکثری خود علیه ایران ادامه می دهد و ایران در پاسخ به این اقدامات به برخی از تعهدات خود در برجام عمل نمی کند.
وی تصریح کرد: ما معتقدیم اجرای کامل برجام از سوی آمریکا واکنش مثبت ایران را به همراه خواهد داشت و تعهدات خود را اجرا خواهد کرد. اینها یک اقدام یکجانبه از سوی ایران در ارتباط با تعهدات خود در مورد برجام نیست و نباید به عنوان نیت بد از سوی ایران تعبیر شود.
معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل ادامه داد که اظهاراتی مبنی براینکه برجام منسوخ شده و نیازمند به روز رسانی، تمدید و غیره  است، خطرناک و غیر مسوولانه است.
دیپلمات ارشد روسیه اظهار کرد که توافق هسته‌ای ایران، توافقی در جهت تعادل در منافعی است که به صورت دقیق هماهنگ شده بود و باید به صورتی که در سال ۲۰۱۵ در شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تصویب قرار گرفت، بدون کم و کاستی و استثناء اجرا شود.
پولانسکی تأکید کرد که ما همچنین با برخی از نظرها مبنی بر اینکه به دلیل روند کند مذاکرات، توافق دیگر مناسب نیست، مخالف هستیم. هیچ گزینه جایگزینی برای برجام نیست. بخاطر مکانیسم برجام، ایران هم اکنون تنها کشوری در جهان است که بسیار قابل تایید است.
این مقام روس ادامه داد که از نظر سیاسی برجام نشان داده است که می توان با وجود اختلاف بر سر مسائل حساس و پیچیده، به توافق رسید. برجام مهمترین تمهید اعتماد سازی در سطح جهانی است و بدون آن هیچ اعتمادی نخواهد بود. جهان بدون برجام بسیار خطرناک تر خواهد بود.

چین: آمریکا تمام تحریم ها علیه ایران را باید لغو کند
سفیر و نماینده چین در سازمان ملل نیز در سخنانی در این نشست اظهار کرد که برجام حاصل دیپلماسی چند جانبه در طول ۱۰ سال گذشته است که از سوی شورای امنیت نیز مورد تایید قرار گرفته است.
وی تصریح کرد که برجام ستون اصلی در نظام عدم اشاعه هسته ای در جهان است و باعث ثبات در خاورمیانه می شود.
نماینده چین در سازمان ملل با اشاره خروج آمریکا از برجام افزود که از ماه آوریل تاکنون مذاکرات از سر گرفته شده است و طرف‌ها توانسته‌اند پیشرفت‌های مهمی بدست آورند که این امر فرصت خوبی برای آمریکا و ایران جهت بازگشت به پایبندی به برجام فراهم کرده است.
این مقام ارشد کشور چین در سازمان ملل ادامه داد که طرف‌ها باید با هدف نهایی بازگشت به پایبندی به برجام تلاش کنند.
وی تاکید کرد که باید یک تصمیم در سطح سیاسی باشد. گفت وگو تنها مسیر پیش رو برای حل مساله هسته ای ایران است و طرف‌ها باید متعهد به یک راه حل سیاسی باشند.
دیپلمات کشور چین بر لغو تحریم های یکجانبه و غیر قانونی تاکید کرد و گفت که آمریکا از طریق خروج یکجانبه خود از برجام و وضع فشار حداکثری علیه ایران، کشوری است که بحران را آغاز کرده است.
وی تاکید کرد که آمریکا باید تمام تحریم ها علیه ایران را لغو کند و در مقابل ایران نیز باید به پایبندی کامل به برجام بازگردد. با وجود اظهارات آمریکا برای بازگشت به برجام، این کشور در چند روز گذشته تحریم های جدیدی علیه ایران اعلام کرده است که این اقدامات برخلاف قوانین بین المللی و اصول پایه ای در مورد روابط بین المللی است.
این مقام ارشد وزارت خارجه چین اضافه کرد که این اقدمات برای پیشبرد مذاکرات هسته ای مخرب است و در این مورد چین نگرانی خود را اعلام می کند.
نماینده چین در نشست شورای امنیت بر فضای مناسب برای مذاکره تاکید و اظهار کرد که تکرار اظهارات در مورد پرتاب های موشکی ایران، اعمال فشار از طریق آژانس، سخنرانی در مورد طرح ب در صورت شکست مذاکرات و تهدید برای استفاده از مکانیسم ماشه تنها برای پروسه کنونی مذاکرات مانع ایجاد می کند و مساله را پیچیده تر می کند.
وی با تاکید بر حفظ صلح و ثبات منطقه ای اظهار کرد که مساله هسته ای ایران تاثیر مستقیم بر وضعیت خاورمیانه دارد. حفظ برجام  به حفظ صلح و ثبات در منطقه مرتبط است و کشورهای منطقه باید برای حل اختلافات خود به گفت وگو روی بیاورند.
نماینده چین در سازمان ملل تاکید کرد که کشورهای خارج از منطقه باید اقدامات سازنده ای برای حل تنش ها آنجام دهند و از افزایش تنش ها خودداری کنند و مسایل امنیتی منطقه را به بازگشت به پایبندی به برجام ربط ندهند.
همچنین نماینده ویتنام در سازمان ملل نیز در این نشست در سخنانی اظهار کرد که از سرگیری مذاکرات در وین نشان دهنده تعهد طرف‌های مربوطه به رفع اختلاف ها است.
وی افزود که ما بر درخواست خود برای همکاری کامل با فعالیت های نظارتی تاکید می‌کنیم.
سفیر و نماینده هند در سازمان ملل نیز در سخنانی اظهار کرد که هند از اجرای کامل برجام و قعطنامه ۲۲۳۱ حمایت می کند.
وی همچنین از ایران خواست به همکاری خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دهد.
نماینده مکزیک در سازمان ملل نیز در سخنانی حمایت خود را از برجام اعلام و اظهار کرد که کشورش بر بازگشت به برجام بدون پیش شرط تاکید می‌کند.
وی همچنین موضع خود را در مورد استفاده غیرقابل انکار انرژی هسته ای برای مصارف صلح آمیز با تعهدات راستی آزمایی تکرار کرد.
نماینده مکزیک اظهار کرد که مکزیک درخواست ایران برای لغو تحریم ها را به رسمیت می شناسد.
مجید تخت روانچی،سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل نیز عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت در خصوص اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ گفت: ما اراده سیاسی واقعی، جدیت لازم و تعامل سازنده خود با طرفهای دیگر برای دستیابی به یک توافق خوب در اسرع وقت را ثابت کرده‌ایم. اکنون باید طرف‌های دیگر ثابت کنند که واقعاً خواهان پذیرش و اجرای مؤثر و با حسن نیت همه تعهدات خود تحت برجام هستند.
متن کامل سخنرانی دکتر مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به شرح زیر است:
به نام خداوند بخشنده مهربان
آقای رئیس،
مایه دلگرمی است که امروز، شورای امنیت موضع ثابت خود را که برجام باید بطور کامل احیاء و اجرا شود، دوباره تکرار کرد.
اما تحقق این امر تنها در صورتی میسر است که تمام شرایط لازم بصورت واقعی برآورده شوند.
اشتباه نکنید! ما از ارائه پیش شرط یا شرط جدید صحبت نمی‌کنیم. ما از همان شرایطی سخن می‌گوئیم که در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ درج شده‌اند؛ همان شرایطی که مبنای برجام را تشکیل می دهند؛ و همان شرایطی که به توازن تعهدات متقابل طرفین در برجام منجر شدند.
بدون برآورده شدن کامل این شرایط، برجام برای مردم ایران بی‌فایده است. بنابراین، ما خواستار اجرای کامل، بموقع، بدون قید و شرط و قابل راستی‌آزمائی برجام هستیم؛ نه بیشتر و نه کمتر.
تلاش برای مشروط کردن اجرای برجام به مسائل خارج از آن و یا طرح نظراتی مانند مذاکره مجدد برجام برای گسترش دامنه موضوعی یا جدول زمانی آن و یا پیشنهاداتی نظیر کمتر در برابر کمتر یا بیشتر در مقابل بیشتر، کاملاً غیر قابل قبول و محکوم به شکست است.
اجازه بدهید یک بار دیگر عللی را که باعث ایجاد وضعیت کنونی شده است، مرور کنیم. برجام بر دو رکن، شامل تعهدات هسته ای ایران و تعهدات متقابل برای لغو تحریمهای سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران و تقویت روابط عادی اقتصادی و تجاری با کشور ما استوار است. تمام این تعهدات با دقت و به تفصیل در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ توضیح داده شده است.
طبق برجام، سایر طرفها متعهد هستند «دسترسی ایران در زمینه‌های تجارت، فن‌آوری، امور مالی و انرژی را تضمین نمایند.»، بطور مشخص، آمریکا، علاوه بر تعهد به لغو تحریمها علیه ایران، به صراحت متعهد است «با حسن نیت برای تداوم برجام تلاش و از اخلال در تحقق منافع کامل ایران از لغو تحریمها خودداری کند.» واقعیت این است که ما تقریباً چهار سال است بطور کامل از حقوق و مزایای خود تحت برجام محروم شده‌ایم.
در حال حاضر، برخی دولتها فریبکارانه سعی می‌کنند اصرار ما بر احیای کامل و قابل راستی‌آزمائی حقوقمان را به عنوان یک اقدام غیرسازنده و انعطاف‌ناپذیر معرفی کنند. در عین حال، آنها در برابر تحریمهای غیرقانونی و غیرانسانی آمریکا که با هر محاسبه‌ای، یک جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران بوده، و هدف آن مجازات دسته‌جمعی یک ملت است و آسیب پذیرترین افراد را بیشتر هدف قرار می‌دهد و به فقرا بیش از ثروتمندان، به افراد بیمار بیش از افراد سالم، و به نوزادان و کودکان بیش از بزرگسالان آسیب می‌رساند، سکوت می‌کنند. این اقدامات در واقع معادل تروریسم اقتصادی است.
در این خصوص، گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آثار منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه، تحریمهای آمریکا را «غیرعادلانه و خطرناک، مخرب اقتصاد و پول ایران، عامل فقر میلیونها ایرانی و موجب غیرمقرون به صرفه بودن کالاهای وارداتی از جمله کالاهای بشردوستانه اضطراری» دانسته است.
آقای رئیس،
آمریکا در موارد متعددی اقدام به نقض فاحش برجام نموده و همچنان به صورت نظام‌مند به نقض جدی تعهدات حقوقی‌اش تحت قطعنامه ۲۲۳۱، منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل ادامه می‌دهد. همچنین اقدامات این کشور با قرار تأمین مورخ ۳ اکتبر ۲۰۱۸ دیوان بین‌المللی دادگستری که با اجماع صادر شده و آمریکا را به رفع موانع تجارت بشردوستانه با ایران ملزم می‌سازد، در تعارض است.
در نتیجه این تخلف عمده از حقوق بین الملل، دامنه و وسعت خسارات به مردم ایران و اقتصاد کشور بسیار شدید بوده و منجر به از دست رفتن زندگی بسیاری از مردم و همچنین اختلال جدی در اقتصاد ما شده است.
آمریکا فشار بی‌سابقه‌ای نیز به کشورهای دیگر وارد کرده تا قطعنامه ۲۲۳۱ را اجرا نکنند؛ چون در غیر این صورت، مجازات خواهند شد. این امری بی‌سابقه در تاریخ شورای امنیت است.
در حالی که ما طبق برجام برخی اقدامات جبرانی برای ایجاد موازنه در تعهدات متقابل و مزایای آن اتخاذ کردیم، بعضی کشورها با هیاهوی زیاد به گونه‌ای از اقدامات جبرانی ایران حرف می‌زنند که گویا این ایران بود که از برجام خارج شد و تحریمهای غیرانسانی بیشماری را با هدف اعلام شده به گرسنگی کشاندن یک ملت، اعمال کرد.
آنها همچنین در مورد برخی فعالیتهای هسته‌ای صلح‌آمیز کنونی ما به گونه‌ای داد سخن می‌دهند که گویا ایران تعهدات خود تحت پیمان منع گسترش سلاحهای هسته‌ای را نقض کرده است. در عین حال، آنها در مورد اقدامات مکرر تروریستی و مخرب رژیم اسرائیل علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مطلقاً سکوت اختیار کرده‌اند.
ما بار دیگر تأکید می‌کنیم که اقدامات ما ماهیتی جبرانی داشته و در تطابق کامل با تعهدات ما تحت پیمان منع گسترش سلاحهای هسته‌ای و موافقتنامه پادمان است. مضافاً، این اقدامات در راستای حقوق ما طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام است که براساس آن، «در صورت اعمال مجدد تحریمها و... یا اعمال تحریمهای هسته‌ای جدید»، ایران حق «توقف کامل یا جزئی اجرای تعهدات خود تحت برجام» را خواهد داشت.
مهم‌تر آنکه، گامهای ما بطور کامل برگشت‌پذیر است. این اقدامات جبرانی همزمان با گفتگوهای وین نیز ادامه خواهد داشت چون نقض تعهدات سایر طرفها همچنان ادامه دارد، تحریمها همچنان بطور کامل پابرجاست، سیاست فشار حداکثری همچنان اعمال می‌شود و رنج مردم ما همچنان ادامه دارد. با این وجود، به محض آنکه سایر طرفها به اجرای کامل تعهدات خود، به نحو مؤثر و قابل راستی‌آزمایی، برگردند، ایران نیز بلافاصله اجرای تعهدات خود را به صورت کامل آغاز خواهد کرد.
اما برعکس، رنج مردم ما به خاطر عدم پایبندی سایر طرفها به تعهداتشان، بویژه اعمال مجدد تحریمهای غیرقانونی آمریکا، تقریباً بطور کامل برگشت‌ناپذیر است.
چگونه می‌توان جانهای گرانبهای از دست رفته به دلیل تحریمهای غیرانسانی آمریکا را برگرداند؟ چگونه می‌توان زندگی‌هایی را که به دلیل استفاده از کالاهای بشردوستانه به عنوان سلاح از دست رفتند، برگرداند؟ چگونه می‌توان زندگی کودکان بی‎گناهی را احیا کرد که زندگی خود را از دست دادند به خاطر اینکه آمریکا تصمیم گرفته است از دسترسی آنها به داروهای اساسی جلوگیری کند؟
با در نظر گرفتن این واقعیتها، ما بر برچیده شدن مؤثر، یکباره و قابل راستی‌آزمائی تمام تحریمها اصرار داریم. شیوه برخورد آمریکا با تعهدات بین المللی خود، چنین رویکردی را ضروری ساخته است، زیرا در حقوق بین الملل، اجرای توافقات اصالتاً مبتنی بر اصل «وفای به عهد» بوده و معنی ساده آن نیز این است که «توافقات باید محترم شمرده شوند».
این قدیمی‌ترین اصل حقوق بین الملل و جهانشمول بوده و دارای جایگاه رفیعی در همه نظامهای حقوقی است. این اصل در ارتباط با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ آشکارا نقض شده و در نتیجه، کل یک ملت، تحت جامع‌ترین و ظالمانه‌ترین اقدامات قهرآمیز سیاسی، اقتصادی و مالی که تا به حال بر یک کشور تحمیل شده، قرار گرفته است.
وقتی چنین اصل عرفی و بسیار اساسی حقوق بین‌الملل مورد استهزاء قرار می‌گیرد، لگدمال می‌شود و نقض می‌گردد، هیچ ملتی از جمله ما به مقصر اعتماد نمی‌کند. بنابراین، ارائه تضمینهای قابل راستی‌آزمائی و عینی مبنی بر اینکه مجدداً موازنه ظریف تعهدات از بین برده نخواهد شد، تعهدات دوباره نقض نخواهند گردید، تحریمها به بهانه‌ها یا تحت عناوین دیگر ـ آنگونه که در دولت قبلی آمریکا رخ داد ـ دوباره اعمال نخواهد شد و سازوکارهای برجام مورد سوء استفاده قرار نخواهد گرفت، کاملا ً ضروری است. اینها حداقل مقتضیات برای اطمینان نسبی از ثبات در برجام بشمار می‌روند. ما نمی‌توانیم و اجازه نمی‌دهیم اقتصاد ما و زندگی اقتصادی روزمره مردم‌مان یک بار دیگر به خاطر نقض تعهدات طرفهای دیگر به گروگان گرفته شود.
ما با حسن نیت وارد مذاکره شدیم و با انعقاد برجام موافقت کردیم، تعهدات خود را با حسن نیت اجرا کردیم، و پس از خروج آمریکا، با حسن نیت فرصت کافی را در اختیار اعضای باقیمانده برجام قرار دادیم تا به مسئولیتهای خویش عمل کنند، و تنها پس از یک سال، نسبت به اتخاذ برخی اقدامات جبرانی مبادرت کردیم ـ در حالی که بر اساس برجام، ایران حق داشت بلافاصله پس از خروج غیرقانونی آمریکا از آن، این حق را اعمال کند.
برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تحت قوی‌ترین و سخت‌گیرانه‌ترین راستی‌آزمائی و نظارتی و اقدامات اعتمادساز که در طول تاریخ عدم اشاعه در یک کشور اعمال شده، قرار داشته است. از زمان تأسیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون، هیچ کشوری به این اندازه مورد بازرسی کامل قرار نگرفته است. اجرای تعهدات ما توسط آژانس مورد تأیید قرار گرفته و در ۱۵ گزارش متوالی آن منعکس شده است. پس از خروج آمریکا، ایران حداکثر خویشتنداری را نشان داد و بهای سنگینی برای حفظ برجام پرداخت. بنابراین، درخواست تضمین‌های عینی و قابل راستی‌آزمائی توسط ما از طرفی که مسئول تمام نابسامانی کنونی می‌باشد، کاملاً موجه و ضروری است.
ایران بسیار بیشتر از سهم خود برای حفظ برجام تلاش کرده است. کاملاً بدیهی است که سایر طرفها که از روز اجرای برجام تعهدات خود تحت برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده‌اند، باید مسئولیت بیشتری برای احیای آن برعهده بگیرند. بنابراین، آنها نمی‌توانند نقش قربانی را بازی کرده و ایران را سرزنش کنند.
اگر طرف‌های دیگر اراده سیاسی واقعی برای احیای برجام دارند، باید شجاعت لازم و کافی برای پذیرش اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی همه تعهدات خود ذیل برجام را داشته باشند.

ما بار دیگر قویاً هرگونه تلاش برای ارائه تفسیر دلبخواه و تحریف شده از بند ۳ ضمیمه (ب) قطعنامه ۲۲۳۱ را با هدف ارتباط دادن آن به پرتاب موشک بالستیک و ماهواره‌بر توسط جمهوری اسلامی ایران را رد می‌کنیم. طبق دلایل فنی و حقوقی مفصلی که ما در نامه‌های متعدد خود به رئیس شورای امنیت ارائه کرده‌ایم، پرتاب موشک‌های بالستیک و ماهواره‌برها کاملاً خارج از حیطه شمول قطعنامه ۲۲۳۱ است. تحت حقوق بین الملل، برخورداری از برنامه موشکی متعارف یک حق ذاتی است که تحت قطعنامه ۲۲۳۱ نیز به هیچ وجه منع یا محدود نشده است. ما به فعالیتهای خود در زمینه موشکهای بالستیک و ماهواره‌برها که هر دو برای تأمین امنیت و منافع اجتماعی ـ اقتصادی ما ضروری هستند، ادامه خواهیم داد.
در خاتمه، آقای رئیس، اجازه بدهید تأکید کنم که مذاکرات کنونی وین، با سرزنش کردن ایران، با تعیین ضرب‌الأجل‎های ساختگی، با تهدید و ارعاب، با طرح اتهامات بی اساس یا انتشار اطلاعات نادرست، و یا با انجام فعالیت‌های خرابکارانه و اقدامات تروریستی در ایران، به نتیجه نخواهد رسید بلکه تنها با مشارکت صادقانه و اراده سیاسی واقعی و مبتنی بر حسن نیت در مذاکرات، و پایبندی به یک اصل، یعنی اجرای کامل، مؤثر و قابل راستی‌آزمایی تعهدات همه طرفها تحت برجام، نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر، با موفقیت پایان خواهد یافت. این عملی‌ترین و آسان‌ترین راه حل در زودترین فرصت می‌باشد. هیچ راه حل جادویی وجود ندارد.
ایران مصمم است تمام تلاش خود را برای احیای برجام، به همان شکلی که بوده، بکار بندد. در این راستا، پیشنهادات ما در وین کاملاً منطبق با مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. ما اراده سیاسی واقعی، جدیت لازم و تعامل سازنده خود با طرفهای دیگر برای دستیابی به یک توافق خوب در اسرع وقت را ثابت کرده‌ایم. اکنون باید طرف‌های دیگر ثابت کنند که واقعاً خواهان پذیرش و اجرای مؤثر و با حسن نیت همه تعهدات خود تحت برجام هستند.
آخرین نکته اینکه، ملاحظات ما در مورد گزارش دبیر کل در نامه مورخ ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ اینجانب به دبیرکل که حاوی نظرات و دیدگاه‌های ما در مورد موضوعاتی می‌باشد که من امروز به آنها نپرداختم، منعکس گردیده است.
در نهایت، می‌خواهم چند کلمه در مورد آنچه درباره منطقه گفته شد، بیان کنم. 
سیاست خارجی ایران مبتنی بر احترام کامل به حقوق بین الملل، احترام متقابل، حسن همجواری، همکاری و گفتگو و همچنین حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای از طریق مشارکت فعال همه کشورهای منطقه است. ما مصمم هستیم این سیاست را با حسن نیت پیگیری کنیم. رویکرد اخیر ما نسبت به منطقه ناشی از این اعتقاد قوی است که کشورهای منطقه باید دست به دست هم داده و اختلافات را به صورت دوستانه حل کنند و اجازه ندهند سایرین از هزاران مایل دورتر به این منطقه آمده و تخم اختلاف میان کشورهای منطقه بپاشند.
منبع مهم ناامنی و بی ثباتی منطقه ما، استقرار گسترده نظامی آمریکا است که این منطقه را به متراکم ترین مرکز تجمع پایگاههای نظامی خارجی در جهان تبدیل کرده است.
منبع دیگر ناامنی منطقه ما صادرات گسترده تسلیحات آمریکا به آن است. به گزارش سیپری، طی سالهای ۲۰۱۶–۲۰۲۰، تقریباً نیمی از صادرات تسلیحات آمریکا، یعنی بزرگترین صادرکننده اسلحه جهان، به خاورمیانه انجام شده است. البته تنها آمریکا مقصر نیست. برخی از کشورهای اروپایی نیز سلاحهای مرگبار به کشورهای منطقه صادر می‌کنند. این سیاست کشورهای غربی این منطقه را به بشکه باروت تبدیل کرده است.
بعلاوه، اعمال تروریستی آمریکا فضای بی ثبات و ناامنی را در منطقه ما ایجاد کرده است. یک مثال واضح آن، ترور شوم سرلشکر قاسم سلیمانی و همراهانش در عراق در اوایل سال ۲۰۲۰ در یک حمله تروریستی به دستور مستقیم رئیس جمهور آمریکا است.
با چنین سابقه ای، تمسخرآمیز است که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هم اکنون ایران را به رفتار بی ثبات کننده متهم می‌کنند.
متشکرم آقای رئیس.
  •  
     
کد مطلب: 158704
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *