۰
پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۷

وابستگی پکن به برف مصنوعی در المپیک

بسیاری از بازی های المپیک زمستانی 2022 در کوه‌های خشک و کم بارش حوالی پکن برگزار می‌شود و چین برای برگزاری این بازی‌ نیاز به برف دارد. 
وابستگی پکن به برف مصنوعی در المپیک
بسیاری از بازی های المپیک زمستانی 2022 در کوه‌های خشک و کم بارش حوالی پکن برگزار می‌شود و چین برای برگزاری این بازی‌ نیاز به برف دارد. 
به گزارش عصر ایران، چین برای تهیه برف به دستگاه‌های برف ساز روی آورده و از برف مصنوعی استفاده می کند.
خبرگزاری فرانسه نوشت: توربین های زرد روشن در حاشیه سطوح شیبدار بازی‌های المپیک زمستانی پکن قرار دارند و برف مصنوعی مورد نیاز را روی پیست بازی می‌پاشند.
پس از بازی های المپیک زمستانی 1980 در "لیک پلاسید" نیویورک، استفاده از برف مصنوعی به سطوح مختلفی در جهان و بازی‌های المپیک زمستانی رسیده و بسیار افزایش یافته است.
(اما) برگزاری بازی‌های المپیک ماه فوریه (بهمن) پکن به صورت کامل به برف مصنوعی وابسته است زیرا این بازی ها در یکی از خشک‌ترین مناطق چین برگزار می‌شود.

5 هفته به شروع مسابقات زمستانی پکن باقی مانده و برگزار کنندگان بازی های المپیک زمستانی در تلاش هستند تا پیست بازی‌ها را با برف با کیفیت بپوشاند و باعث افزایش کیفیت پیست‌ها شوند.
به گفته منتقدان زیست محیطی استفاده از برف مصنوعی برای بازی های المپیک زمستانی 2022 گسترده، پیچیده و ناپایدار است.
در این روند سیستم‌های برف ساز خودکار در جای جای پیست مستقر شده و مسئولان برای به حداکثر رساندن تولید بر دمای محیطی و رطوبت نظارت دارند.
دستگاه ساخت برف مصنوعی- پکن برای مسابقات المپیک 2022 به برف دست ساز و مصنوعی تکیه می‌کند/ عکس: خبرگزاری فرانسه

حدود 300 توربین که به نام "اسلحه برفی" معروف شده اند، آب را با هوای فشرده مخلوط می‌کنند و این ترکیب را به هوا می‌رانند تا برف تشکیل دهند.
کارگران نیز با وسایل خودرو شکل بزرگ موسوم به "اسنوکت"، برف تولید شده ی روی پیست را به برف مورد نیاز بازی‌های زمستانی تبدیل می کنند.
مسئولان باید مطمئن شوند که عمق، سختی و قوام برف روی پیست با استانداردهای دقیق مطابقت داشته باشد.
"لی شین" معاون عملیات مرکز ملی اسکی آلپاین در منطقه کوهستانی "یانکینگ" (Yanqing) در 80 کیلومتری پکن، گفت: "بزرگترین چالش ما حفظ کیفیت یک نواخت برف است".
نمونه ای ماشین "اسنو کت"- این دستگاه برف تولید شده روی پیست را به برف مورد نیاز بازی‌های زمستانی تبدیل می کنند/ عکس: تزئیتی است

او در یک نشست مطبوعاتی گفت: تغییر در روند برف سازی "می‌تواند باعث شود که کیفیت برف در برخی نقاط پیست بسیار سخت و در برخی جاها بسیار نرم باشد. این موضوع می‌تواند برای ورزشکاران خطرناک محسوب شود".
کمبود آب
لکه‌های سفید برف روی کوه‌های قهوه‌‌ای یانکینگ (Yanqing) که شاهد حداقل بارش برف طبیعی در سال گذشته بوده است، خودنمایی می‌کند.
گزارش ارزیابی کمیته بین المللی المپیک نشان می‌دهد که مناطق کوهستانی "ژانگ جیاکو" (Zhangjiakou) و "یانکینگ" (Yanqing) به عنوان محل بازی‌های فضای باز اسکی آلپاین و اسنوبورد المپیک زمستانی، نیاز به برف مصنوعی دارد.
تحقیق سال 2020 نشریه علمی "نیچر" (Nature) در باره کاهش شدید منابع آب زیرزمینی در شمال چین هشدار داده است.
نشریه نیچر، دلیل کمبود آب در شما چین را مصارف زیاد کشاورزی، گسترش سریع شهرنشینی و آب و هوای خشک خوانده و از آن  به عنوان یک "مسئله مهم" یاد کرده است. کم آبی این مناطق پکن،یکی از بالاترین سطوح کم آبی در جهان به شمار می‌آید.
گزارش ارزیابی کمیته بین المللی المپیک نشان می‌دهد که مناطق کوهستانی "ژانگ جیاکو" (Zhangjiakou) و "یانکینگ" (Yanqing) به عنوان محل بازی‌های اسکی آلپاین و اسنوبورد المپیک زمستانی، نیاز به برف مصنوعی دارد. عکس: خبرگزاری فرانسه

به گفته محققان، استفاده از آب برای ایجاد برف مصنوعی به معنای کمبود آب برای میلیون‌ها نفر از ساکنان پکن و حومه آن است و کمبود آب در آینده را بیشتر می‌کند.
برگزار کنندگان بازی های المپیک زمستانی می‌گویند برف سازها از انرژی های تجدید پذیر نیرو می‌گیرند و به اکو سیستم‌های کوهستانی آسیب نمی زنند. آنها می‌گویند پس از آب شدن برف‌ها در بهار، آب استفاده شده به مخازن محلی باز می گردد.
"فلوریان هاجزری" مدیر کل بخش چینی "تکنو آلپاین" به عنوان تامین کننده دستگاه‌های برف ساز گفت که سیستم خودکار این تجهیزات باعث می‌شود تا نوع خطای انسانی در هدر رفت بیشتر منابع، کاهش یابد.
وی افزود:با توجه به اینکه بسیاری مراکز تفریحی- زمستانی جهان به برف مصنوعی روی می آورند تا راحت تر کار کنند، استفاده از سیستم‌های برف ساز برای تمام پیست در مراسم المپیک زمستانی نیز چندان اهمیت نخواهد داشت".
اما کارشناسان می‌گویند استفاده از برف دست ساز و مصنوعی از تعهد پکن برای برگزاری بازی‌های "سبز" می‌کاهد و موجب تضعیف آن است.
"کار من دی یونگ" استاد جغرافیا در دانشگاه استراسبورگ فرانسه گفت: استفاده از مقادیر زیاد آب برای ایجاد برف مصنوعی در مناطق کم آب "غیر مسئولانه" است.
کد مطلب: 159352
برچسب ها: المپیک زمستانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *