۰
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۱۴

مذاکرات وین فردا از سرگرفته می‌شود

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام زمان از سرگیری مذاکرات وین تاکید کرد، برای بازگشت به اجرای کامل برجام به روحیه سازش نیاز است.
معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام زمان از سرگیری مذاکرات وین تاکید کرد، برای بازگشت به اجرای کامل برجام به روحیه سازش نیاز است.
به گزارش ایسنا، انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد، دور هشتم مذاکرات ایران و ١+٤ برای بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم های ایران که باحضور غیرمستقیم مذاکره کنندگان آمریکایی در وین، پایتخت اتریش انجام می شود، روز سه شنبه هشتم فوریه (فردا) از سرگرفته خواهد شد.
وی در ادامه نوشت: ما به روحیه سازش نیاز داریم تا ما را به اجرای کامل (برجام) بازگرداند. باتوجه به روندهای نامطلوب مختلفی که برجام را تضعیف می کند، لازم است که این مذاکرات به سرعت به نتیجه برسد.
پیش از این جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در یک توئیت خاطر نشان کرد: برای پایان سریع مذاکرات و بازگشت به اجرای کامل برجام به تلاش‌هایی مبتنی بر حسن نیت و روحیه سازش از سوی تمام طرف‌ها نیاز داریم.
وی همچنین در گفت وگوی تلفنی اخیر خود با حسین امیرعبدللهیان وزیر امورخارجه کشورمان با اشاره به اینکه هم اکنون مذاکرات در برهه زمانی مهمی قرار دارد، اظهار داشت: انتظار این است همه طرفها با یک دستور کار مشخص و در راستای رسیدن به توافق به وین بیایند و آماده اتخاذ تصمیم های سیاسی باشند. 
امیرعبداللهیان نیز در این گفت وگو ضمن تشکر از تلاشهای بورل، انریکه مورا معاون او و اتحادیه اروپا در جهت هماهنگ کردن مذاکرات خاطر نشان کرد: تحولات مثبتی در مذاکرات رخ داده است اما هنوز انتظارات ما را برآورده نمی سازد. ما با قاطعیت و صراحت به دنبال توافق خوب هستیم، اما با همین صراحت و قاطعیت بر حراست از خطوط قرمز و منافع ملی خود تاکید داریم.
 وزیر امورخارجه ایران در بخش دیگری از صحبتهای خود اظهار داشت: متاسفانه برجام در سالهای اخیر منافع اقتصادی برای ایران نداشته است. ما تنها در صورتی به یک توافق خوب می رسیم که تامین کننده منافع اقتصادی ما به صورت پایدار و قابل اتکاء باشد.
امیرعبداللهیان همچنین بار دیگر تاکید کرد: ایران برای رسیدن به یک توافق خوب مصمم است و در این راستا با اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام در ارتباط مستمر و نزدیک خواهد بود.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان هم امروز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از رسانه های غربی اعلام کرده اند که دور هشتم مذاکرات وین از فردا سه شنبه از سر گرفته خواهد شد، گفت: ان‌شاءالله هیئت مذاکراتی ایران فردا عازم وین خواهند بود و این انتظار وجود دارد که همه هیئت ها فردا برگردند و رایزنی‌ها و گفت وگوها از سر گرفته شود.
وی ادامه داد: طبیعی است که ایران انتظار دارد که تصمیمات لازم و ضروری از سوی طرف های مقابل به ویژه واشنگتن اتخاذ شده باشد، در موضوع رفع تحریم ها و انتفاع ایران از برجام.
خطیب زاده افزود: انتظار ما این است که هیئت ها از جمله آمریکایی ها با دستورالعمل روشن برای عمل به تعهداتشان در راستای برجام و رفع تحریم ها به وین برگردند. موضوعات قابل توجهی در دستور کار است که جز با تصمیمات سیاسی واشنگتن احتمالا گشایشی در آن متصور نیست.
وی با بیان اینکه این انتظار وجود دارد که اظهارنظرهای مثبت در مورد مذاکرات و برجام در عمل تبدیل به اجرای تعهدات شود، تأکید کرد: مقامات آمریکایی باید بدانند که هزینه تصمیمات مخرب و غلط آن ها در خصوص خروج غیرقانونی از برجام و عدم انجام تعهداتشان را نمی توانند از جیب ملت ایران بپردازند. آن ها باید اعتماد ملت ایران را کسب کنند و در عمل نشان دهند که از مسیری که رفته اند برگشته اند و برخی از اظهارات که بیانگر این است که آن ها حاضر نیستند هزینه تصمیمات غلط خود را بپردازند مانع بزرگی در این زمینه است. ما منتظر می مانیم که در وین این تغییر رفتار را به صورت عملی ببینیم.
کد مطلب: 160964
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *