۰
جمعه ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۴۰
با واکنش واشنگتن به پاسخ تهران

آیا مذاکرات احیای برجام به بن بست رسید؟!

شب گذشته تهران نظر خود را به پاسخ آمریکا را به اتحادیه اروپا ابلاغ کرد. واشنگتن نیز پاسخ ایران را سازنده ندانست، اما اعلام کرد که در حال بررسی این پاسخ است. سوال اصلی این است که آیا به بن بست مذاکرات رسیده‌ایم؟
آیا مذاکرات احیای برجام به بن بست رسید؟!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،پرونده قطور احیای برجام هنوز میان تهران و واشنگتن در حال پاس کاری است. با این حال پاسخ اینبار ایران حواشی جدی برای این پرونده ایجاد کرده و حتی احتمال بن بست مذاکرات نیز تقویت پیدا کرده است.
شب گذشته ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه از ارسال نظرات ایران در مورد پاسخ آمریکا درباره متن پیش‌نویس توافق احتمالی رفع تحریم‌ها خبر داد و گفت: متن ارسالی دارای رویکردی سازنده با هدف نهایی کردن مذاکرات است.
پیش از این نیز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ابراز امیدواری کرده بود که طی چند روز آینده توافقی در وین حاصل شود.
طبق شنیده‌ها در پاسخ ایران تسریع و تسهیل جمع‌بندی مذاکرات مدنظر قرار گرفته و در این پاسخ به صراحت اعلام آمادگی شده ایران آمادگی دارد تا هفته آینده برای اعلام توافق نهایی نشست وزرا برگزار شود. البته اگر معدود نظرات مطرح شده از سوی ایران تامین شود.
در واقع ایران به صراحت توپ را به میدان کاخ سفید انداخته است و باید منتظر پاسخ واشنگتن بود.
واکنش عجولانه آمریکا؟
ساعاتی پس از ارائه پاسخ ایران به اتحادیه اروپا، وِدانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای رسمی ادعا کرد: ما در حال مطالعه و بررسی [نظرات ایران] هستیم و از طریق اتحادیه اروپا نیز پاسخ خواهیم داد، اما متأسفانه این [پاسخ ایران] سازنده نبود.
استفانی لیختن‌اشتاین، خبرنگار اروپایی نیز در توئیتر خود نوشت: یک دیپلمات اروپایی ضمن موافقت با ارزیابی منفی ایالات متحده از پاسخ ایران گفت که جواب تهران "منفی و غیر منطقی" به نظر می رسد. شخص دیگری افزود پاسخ ایران "اصلا خوب به نظر نمی رسد".
جنگ روایت‌ها بار دیگر در خصوص پاسخ ایران آغاز شده است. به نظر می‌رسد واکنش عجولانه آمریکا نشان از این داشته باشد که واشنگتن منتظر پاسخ یک کلمه «بله» بوده و با پاسخ ایران شاهد درخواست‌ از سوی تهران بوده است.
ایران چه می‌خواهد؟
حسین امیرعبداللهیان، امور خارجه ایران سوم شهریور ماه اعلام کرد: به هیچ وجه حاضر نیستیم در شرایطی که همه طرف‌ها به برجام برمی‌گردند برخی اتهامات سیاسی و بی اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران باقی مانده باشد و آنها بخواهند مثل استخوان لای زخم هر زمان که خواستند این ادعاهای برخاسته از محیط ناامن کننده رژیم صهیونیستی را تکرار کنند.
پیش از این امیرعبداللهیان در تهران اعلام کرده بود در خصوص تضمین‌ها اختلافاتی وجود دارد.
از این دو اظهار نظر می‌توان اینگونه برداشت کرد که در بحث پادمانی و تضمین‌ها هنوز برای تهران شبهاتی در عملیاتی شدن وجود دارد و ایران خواهان عملیاتی شدن این موضوع است.
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز در گفتگو با اقتصادآنلاین نیز بیان کرده بود که در صورت توافق موضوع پرونده پادمانی نیز همزمان از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل می‌شود. اما با اظهارات جدید وزیر خارجه ایران و قفل شدن بار دیگر مذاکرات به نظر می‌رسد ایران خواهان حل قطعی این موضوع است.
مذاکرات در شرف بن‌بست است؟
با اخبار منفی امروز در خصوص پرونده احیای برجام بدون شک فردا بازارهای کشور شرایط نابه‌سامانی را بار دیگر تجربه می‌کنند. در این شرایط نیز سوال اصلی این خواهد بود که آیا مذاکرات به بن بست می‌رسد؟!
میز مذاکره شرایط خاصی دارد و هر چه این میز به توافق نزدیک‌تر شود، جنگ روایت‌ها و بازی‌های رسانه‌ای قدرت بیشتری می‌گیرد. هر طرف هم در این جنگ موفق‌تر عمل کند امتیاز بیشتری کسب می‌کند.
با این حال شرایط پرونده برجام هنوز در بلاتکلیفی و سردرگمی قرار دارد و باید دید که در هفته‌های آینده این پرونده قطور چه سرنوشتی را طی خواهد کرد!
کد مطلب: 173404
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *