۰
چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۸

در حال رسیدن به آخرین مراحل مذاکرات هستیم

"جوسپ بورل" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات وین میان ایران و گروه ۴+۱ اظهار کرد : در حال رسیدن به آخرین مراحل مذاکرات هستیم.
در حال رسیدن به آخرین مراحل مذاکرات هستیم
"جوسپ بورل" مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات وین میان ایران و گروه ۴+۱ اظهار کرد : در حال رسیدن به آخرین مراحل مذاکرات هستیم.
به گزارش سه شنبه شب ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: البته نمی‌دانم مذاکرات قرار است چند هفته به طول بینجامد.  
بورل تصریح کرد: امیدوارم بتوانیم در هفته‌های آینده به توافق برسیم. نمی‌توانم جزئیات بیشتری ارائه کنم زیرا بحث بسیار محرمانه است.  
مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین گفت: آمریکا پیشنهاداتی ارائه کرده است و پیشنهادات متقابلی نیز وجود دارد.  
بورل گفت که دستیابی به توافق بر سر لغو تحریم‌ها و عقب‌گرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران «مهم‌ترین مشکل» است، اما وی نسبت به پیشرفت ابراز امیدواری کرد   «زیرا هر دو طرف تمایل نشان داده‌اند». 
مذاکرات رفع تحریم‌ها عصر سه‌شنبه پس از یک وقفه کوتاه با دیدار مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا نماینده اتحادیه اروپا از سرگرفته شد. هیات‌ها هفته گذشته برای مشورت و اخذ تصمیمات‌های سیاسی به پایتخت‌ها رفته و امروز برای ادامه گفت‌وگوها به وین بازگشتند.  
در روزهای گذشته امیدواری‌های زیادی از سوی طرف‌های مقابل برای اینکه مذاکرات در این دور به نتیجه برسد مطرح شده است. این درحالیست که سیاست اصولی هیأت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران از ابتدا این بوده است که ملاک مذاکرات، باید منافع، اصول و دستورالعمل‌های مذاکراتی باشد و زمان دستیابی به توافق به تأمین شدن این اصول بستگی دارد.  
جمهوری اسلامی ایران خواهان دستیابی به توافقی خوب در کوتاه‌ترین زمان ممکن است، اما تاکید دارد که در مذاکرات تعجیل نمی‌کند و ضرب‌الأجل‌های ساختگی موجب زیرپا گذاشتن اصول و خطوط قرمز نخواهد شد.  
جمهوری اسلامی با این حال درباره احتمال دستیابی به توافق در این دور می گوید که این مساله به میزان آمادگی و اراده طرف مقابل برای اتخاذ تصمیمات لازم بویژه در حوزه تحریم‌ها و دست برداشتن از خواسته‌های غیرواقع‌بینانه به ویژه در ارتباط با دستاوردهای علمی ایران در حوزه هسته‌ای بستگی دارد.  
 
کد مطلب: 161021
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *