۰
دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۳

احتمال احیای توافق برجام تا پایان هفته آینده

نماینده روسیه در مذاکرات وین از احتمال احیای توافق هسته ای ایران تا پایان هفته آتی خبر داد.
احتمال احیای توافق برجام تا پایان هفته آینده
نماینده روسیه در مذاکرات وین از احتمال احیای توافق هسته ای ایران تا پایان هفته آتی خبر داد.
منابع خبری غربی از احتمال حصول توافق برای احیای برجام طی روزهای آتی خبر دادند. 
بر این اساس، خبرنگار بلومبرگ در توییتر نوشت: میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین به من گفت اگر چه امیدوار بود مذاکرات ایران تاکنون نهایی شده باشد، اما «تقریباً مطمئن» است تا پایان هفته آینده توافق رخ خواهد داد. او قصد دارد فردا بعدازظهر با باقری، نماینده ایران ملاقات کند و معتقد است موضوع تضمین حل شده است و برخی تصمیمات باقی مانده است.
«میخائیل اولیانوف» پیش تر در روز گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «شرکت کنندگان برجام (بدون ایران) و آمریکا جلسه مشورت غیررسمی در چارچوب گفتگو‌های وین داشتند. ما منتظر بازگشت باقری کنی به وین برای نهایی کردن توافق احیای برجام هستیم.»
با این حال، مقامات جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده اند تا زمانی که طرف غربی بدعهدی های خود را جبران نکرده و نیز تضمین های لازم برای خروج مجدد از برجام را ارائه نکند، تهران حاضر به بازگشت کامل به تعهدات خود ذیل این توافق نیست. 
هشتمین دور مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ایران پس از تعطیلات سال نو میلادی در وین از سر گرفته شد. از آن زمان طرف‌های غربی مذاکرات وین با فشار بر ایران برای رسیدن به یک توافق بار‌ها به صورت دروغین برای مذاکرات وین ضرب الاجل اعلام کردند.
چندی پیش نیز «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرد که اگر مذاکرات وین شکست بخورد مسئول آن آمریکایی‌ها هستند. امیرعبداللهیان در انتها بار دیگر با تاکید بر جدیت ایران در مذاکرات وین اعلام کرد که مقامات ایرانی نسبت به این مذاکرات بسیار جدی هستند و قصد دارند که به یک توافق خوب دست یابند.
در همین راستا نیز انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در حساب کاربری توییتر خود اظهار داشت که مذاکرات وین اکنون در برهه حساسی قرار دارد. پیش از این نیز، صدراعظم آلمان، در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ با نادیده گرفتن بدعهدی طرف آمریکایی و غربی‌ها با اشاره به دور هشتم مذاکرات وین، ادعا کرد که همه عناصر برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران آماده هستند.
کد مطلب: 161529
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *