; ?>; ?> درگیری اوکراین به نفع هیچکس نیست - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۹ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۵

درگیری اوکراین به نفع هیچکس نیست

رئیس جمهوری ترکیه امروز (سه‌شنبه) در آستانه آغاز مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در استانبول، خواستار برقراری آتش‌بس شد.
درگیری اوکراین به نفع هیچکس نیست
رئیس جمهوری ترکیه امروز (سه‌شنبه) در آستانه آغاز مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین در استانبول، خواستار برقراری آتش‌بس شد.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، دور تازه مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین قرار است تا ساعاتی دیگر به میزبانی ترکیه در استانبول برگزار شود و پیش از آن، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه خواستار آتش‌بس در اوکراین شد.
 
اردوغان همچنین گفت زمان آن فرا رسیده تا مذاکرات مسکو - کی‌یف نتایجی به بار آورد. او افزود: در ترکیه، ما عمیقا چنین چیزی را تمایل داریم و آماده کمک هستیم. ادامه این درگیری در اوکراین به نفع هیچکس نیست. هیچ برنده‌ای در جنگ وجود ندارد. مذاکرات میان مسکو و کی‌یف می‌تواند به نشست میان روسای جمهوری روسیه و اوکراین منجر شود و استانبول باز هم آمادگی دارد تا میزبان چنین نشستی باشد.
 
رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین گفت: این به طرفین بستگی دارد که این تراژدی را متوقف کنند. دستیابی به آتش‌بس و صلح در سریعترین زمان ممکن به نفع همگان است. گمان می‌کنیم ما اکنون وارد دوره‌ای شده‌ایم که نتایج مستحکم از این مذاکرات نیاز باشد. این مذاکرات که شما تحت دستوران رهبرانتان انجام می‌دهید، امیدها برای صلح را افزایش داده است.
 
اوکراین و آمریکا ابراز امیدواری اندکی نسبت به پیشرفت در این مذاکرات دارند؛ مذاکراتی که در بیش از دو هفته گذشته اولین گفت‌وگوی مستقیم بین دو طرف محسوب می‌شود.
 
هیات اوکراینی برای شرکت در مذاکرات صلح با همتایان روسی خود وارد شهر استانبول ترکیه شده است. این هیات را اُلکسی رزنیکف، وزیر دفاع اوکراین و همچنین میخائیل پودولیاک، رئیس دفتر ریاست جمهوری، هدایت می‌کنند. این گروه می‌گوید که اولویت اصلی آنها دست یافتن به آتش‌بس است، هرچند تردیدهایی درباره محتمل بودن این هدف وجود دارد.
 
رجب طیب اردوغان میزبان این نشست است. نشست طرف‌ها قرار است در ساعت ۱۰:۰۰ صبح سه‌شنبه به وقت محلی (۰۷:۰۰ صبح به وقت گرینویچ) شروع شود.
 
روسیه از جمله خواهان آن است که اوکراین هرگونه تلاش برای پیوستن به ناتو را کنار بگذارد، موضوعی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفته آماده است بر سر آن مصالحه کند. سرنوشت مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین و موقعیت کریمه، که روسیه در سال ۲۰۱۴ به خاک خود ضمیمه کرد، از دیگر مسائل دشوار است.
 
دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین درخصوص دور جدید مذاکرات گفت: ما روی مردم، سرزمین و حاکمیت تجارت نمی‌کنیم. حداقل برنامه‌ای که در نظر داریم مسائل بشردوستانه و حداکثر برنامه ما، رسیدن به آتش‌بس است.
کد مطلب: 162068
برچسب ها: اردوغان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *