۰
شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۸
سفیر پیشین کشورمان در هند:

بحران اوکراین بیش از مسکو به ضرر تهران تمام شد

زمان‌بندی سفر امیرعبداللهیان به هند مناسب نبود
در ارزیابی سفر امیرعبداللهیان به هند باید به این نکته توجه داشته باشیم که هندی‌ها در حال جایگزین کردن نفت روسیه با نفت ما هستند. بخشی از پول‌های ما در این کشور بلوکه است،‌ دهلی نو روابط بسیار نزدیکی را با اسرائیل برقرار کرده و البته اینکه در مقطع کنونی سفرها در شرایط ضعف صورت می‌گیرد هم برای وجهه کشور خوب نیست.
بحران اوکراین بیش از مسکو به ضرر تهران تمام شد
معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع پیشین وزارت امور خارجه و سفیر پیشین در هند گفت: در ارزیابی سفر امیرعبداللهیان به هند باید به این نکته توجه داشته باشیم که هندی‌ها در حال جایگزین کردن نفت روسیه با نفت ما هستند. بخشی از پول‌های ما در این کشور بلوکه است،‌ دهلی نو روابط بسیار نزدیکی را با اسرائیل برقرار کرده و البته اینکه در مقطع کنونی سفرها در شرایط ضعف صورت می‌گیرد هم برای وجهه کشور خوب نیست.
ابراهیم رحیم‌پور در گفت‌وگو با  ایلنا، در ارزیابی اهداف سفر وزیر امور خارجه به هند در این مقطع زمانی و در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط تحریم سطح مناسبات تهران و دهلی نو ظرفیتی برای توسعه دارد که مغفول مانده باشد و در سفر اخیر به منصه ظهور برسد، گفت: معتقدم که سفرهای اخیر متاسفانه سفرهای خوب و با برنامه‌ای نیستند. همچنین این سفر در مقطعی صورت می‌گیرد که موضوع توهین یکی از اعضای حزب حاکم هند به پیامبر اسلام(ص) مطرح شده است. به عبارت دیگر زمان‌بندی این سفر چندان مناسب نبود؛ باید در ارزیابی این سفر به این نکته نیز توجه داشته باشیم که هندی‌ها در حال جایگزین کردن نفت روسیه با نفت ما هستند. بخشی از پول‌های ما در این کشور بلوکه است،‌ دهلی نو روابط بسیار نزدیکی را با اسرائیل برقرار کرده و البته اینکه در مقطع کنونی سفرها در شرایط ضعف صورت می‌گیرد هم برای وجهه کشور خوب نیست. 
وی ادامه داد: تنها موضوعی که هند علاقمند به همکاری با ایران است مساله طالبانی‌ است که از زمان روی کار آمدن‌شان دهلی نو در موضع ضعف قرار گرفت و حتما می‌خواهند و علاقه‌مند هستند که ایران به آن‌ها کمک کند.  هند در حوزه موضوع چابهار هم دیگر مانند گذشته فعال نیست. باید بگویم که روابط امروز ایران و هند در شرایط خوبی قرار ندارد. 
این دیپلمات پیشین در پاسخ به این سوال که چه موضوعی باعث می‌شود که کشوری مانند هند، نفت روسیه را به ایران ترجیح دهد، گفت: همانطور که می‌دانید همه موضوعات امروز تحت‌الشعاع قطعنامه شورای حکام قرار گرفته است و کشورها به این مساله واقف هستند؛ ما امروز دست بالا را در مناسبات نداریم. در خصوص موضوع هند هم ما قرارداد نفتی معتبری با این کشور نبسته‌ایم؛ چراکه شرایط تحریم موجب شده هیچ طرفی به امضای قرارداد رسمی با ایران تن ندهد و همین امر موجب شده آن‌ها تعهدی نداشته باشند و تنها بحث اخلاقی مطرح است که در حوزه منافع ملی دیگر اخلاق جایی ندارد.
وی افزود: باید در این بعد به موضوع بحران اوکراین هم توجه کنیم که موجب شده روسیه به بازارهای نفت ایران نگاه داشته باشد و کشوری مانند هند به دلیل روابط بهتری که با روسیه دارد، در شرایط تحریم مسکو را به تهران ترجیح داده است. می‌توان گفت از هر جهتی مساله بحران اوکراین بیشتر به ضرر تهران تمام شده تا خود روسیه و باید به تبعات این موضوع توجه شود.
وی ادامه داد: در روزهایی که ما در حال مذاکرات برجام بودیم و پس از آن،‌ در منطقه دست بالا را داشتیم و این امر کشورهایی مانند عربستان سعودی را به شدت ناراحت کرده بود. امروز اما شرایط متفاوت شده که ما دیپلمات‌ها تنها حسرت می‌خوریم.
کد مطلب: 165367
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *