۰
پنجشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰

مرغ نیمایی با چه قیمتی عرضه می‌شود؟

مرغ‌های دولتی بدون مشتری داخلی و خارجی
در حالی که حدود یک ماه پیش دولت قیمت مرغ را در هر کیلو ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد، اما بررسی‌ها از عرضه مرغ با قیمت‌های پایین‌تر دارد. با این حال مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی از عرضه مرغ نیمایی از روز شنبه، ۲۸ خرداد، خبر داد. اما مرغ نیمایی با چه قیمتی عرضه می‌شود؟
مرغ نیمایی با چه قیمتی عرضه می‌شود؟
به گزارش تجارت‌نیوز، در شرایطی که تعیین قیمت ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومانی برای هر کیلو مرغ این بازار را خالی از مشتری کرد، مسئولان اتحادیه‌ای از آغاز توزیع مرغ نیمایی از هفته پیش رو خبر می‌دهند. اما تغییر منشا ارزی، مرغ را گران‌تر می‌کند.
آن‌طور که مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی می‌گوید مبنای نرخ‌گذاری اخیر دولت نرخ ارز ترجیحی بود. حال با توجه به نرخ ارز نیمایی به نظر می‌رسد شاهد افزایش دوباره قیمت مرع در بازار باشیم. بر اساس اعلام حبیب اسدا…نژاد به تسنیم قیمت مرغ نیمایی ۶۰ درصد با قیمت فعلی آن در بازار فاصله دارد!


با توجه اینکه اخیرا دولت قیمت مصوب مرغ را ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد، اگر ۶۰ درصد دیگر گران شود، قیمت مرغ نیمایی را باید در محدوده ۹۶ هزار تومان بدانیم. با این حال بررسی‌های میدانی از بازار مرغ نشان می‌دهد که این محصول در کف بازار بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود. اگر این نرخ‌ها را مبنا قرار دهیم، با منشا ارز نیمایی، قیمت مرغ باید در محدوده ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تومان قرار گیرد. در این صورت احتمالا باید منتظر مرغ ۸۰ هزار تومانی باشیم. چراکه مسئولان اتحادیه‌ای مبنای کنونی را مرغ ۵۰ هزار تومانی می‌دانند.
مردم حاضر به خرید مرغ نیمایی هستند؟
اکنون در حالی قرار بر فروش مرغ نیمایی است که همین مرغ‌های دولتی هم بدون مشتری مانده‌اند. قیمت کنونی مرغ به‌قدری بالاست که حتی مشتریان خارجی هم از آن استقبال نکرده‌اند. ترک بازار توسط مردم بعد از اعلام قیمت‌های جدید دولت، باعث شد تا خرده‌فروشی‌ها با نرخ‌های پایین‌تری به عرضه این محصول بپردازند.
در چنین شرایطی مشخص نیست که چطور مرغ نیمایی به بازار عرضه می‌شود؟ آیا مردم حاضرند مبالغی بیش از این برای خرید مرغ بپردازند؟

چنانکه دولت با حذف  صادراتی و خرید بخشی از مرغ‌های مازاد، سعی در رساندن قیمت مرغ به عدد مصوب ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان دارد. اما صادرات مرغ هم چندان موفقیت‌آمیز نبود. در همین زمینه مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی به تجارت‌نیوز گفت: به دلیل تولید مازاد مرغ، دولت عوارض صادراتی آن را برداشت. در واقع دولت سعی دارد مازاد مرغ کشور را با صادرات جبران کند.

علت کاهش قیمت مرغ
حبیب اسدا…نژاد درباره پایین‌بودن قیمت مرغ نسبت به نرخ‌های مصوب عنوان کرد: علت این امر، همین مازاد تولید است. دیگری به موضوع اختلاف میزان عرضه و تقاضا بازمی‌گردد. در حال حاضر تقاضای مردم بشدت افت دارد، اما هر روز به بازار محصول عرضه می‌شود.
او ادامه داد: هر چه به پایان ماه نزدیک می‌شویم میزان خرید مرغ نزولی‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد حقوق کارمندان و کارگران در این روزها ته می‌کشد و دیگر پولی برای خرید مرغ ندارند. با این حال در روزهای آینده منشا ارزی مرغ تغییر می‌کند و باید منتظر عرضه مرغ نیمایی به بازار باشیم.
وی درباره جوجه‌کشی‌های فعلی و تاثیر آن روی قیمت مرغ توضیح داد: ما در بحث تولید جوجه، هیچ مشکلی نداریم. تا امروز، ۸۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشته‌ایم که این عدد تا پایان ماه به ۱۱۵ میلیون قطعه می‌رسد.
کد مطلب: 165841
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *