۰
شنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۶
گام بلند ایران خودرو برای استفاده از توانمندی دانش بینان ها برداشته شد؛

شرکت های دانش بنیان،راه میانبر توسعه صنعت خودر

استفاده از محصولات با کیفیت مناسب، دارای فناوری به روز و قیمت تمام شده پایین اصلی پذیرفته شده در همه بنگاه های تولیدی و محصولات صنعتی به ویژه صنایع خودروسازی کشورهای پیشرفته است. در واقع زنجیره تولید با آموزش برای تولید محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت تمام شده پایین آغاز شده و شرکت های دانش بنیان نقطه اتصال صنعت و دانشگاه محسوب می شود. بر این اساس استفاده از توانمندی های نخبگان و دانش آموختگان مراکز عملی در صنایع مختلف به ویژه شرکت های خودروسازی برای ارتقای کیفیت، طراحی و ایمنی خودروهای داخلی راهکار برون رفت از مشکلات کنونی صنعت خودرو در رقابت با رقبای آسیایی و اروپایی برای حضور در بازارهای داخلی و بین المللی است
شرکت های دانش بنیان،راه میانبر توسعه صنعت خودر
استفاده از محصولات با کیفیت مناسب، دارای فناوری به روز و قیمت تمام شده پایین اصلی پذیرفته شده در همه بنگاه های تولیدی و محصولات صنعتی به ویژه صنایع خودروسازی کشورهای پیشرفته است. در واقع زنجیره تولید با آموزش برای تولید محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت تمام شده پایین آغاز شده و شرکت های دانش بنیان نقطه اتصال صنعت و دانشگاه محسوب می شود. بر این اساس استفاده از توانمندی های نخبگان و دانش آموختگان مراکز عملی در صنایع مختلف به ویژه شرکت های خودروسازی برای ارتقای کیفیت، طراحی و ایمنی خودروهای داخلی راهکار برون رفت از مشکلات کنونی صنعت خودرو در رقابت با رقبای آسیایی و اروپایی برای حضور در بازارهای داخلی و بین المللی است.

به گزارش مردم سالاری آنلاین،گروه صنعتی ایران خودرو که از مدت ها پیش همکاری با شرکت های دانش بنیان برای طراحی و تولید محصولات خودرو را در دستور کار قرار داده بود، اخیرا راهکارهای عملی را استفاده از توانمندی های این شرکت ها در تولید قطعات و طراحی محصولات جدید اتخاذ کرده است. برگزاری همایش ظرفیت های همکاری شرکت ها و نهادهای دانش بنیان و گروه صنعتی ایران خودرو با حضور بیش از 400 شرکت حقیقی و حقوقی به صورت حضوری یا مجازی و در حوزهای مختلف دانش بینان طی روزهای 22 و 23 خرداد ماه جاری و انعقاد ۵۴ تفاهم نامه با شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید قطعه و مجموعه خودرو از جمله این اقدامات است. علاوه بر آن ایجاد پارک علم و فناوری خودرو، سراریزر شدن برخی قطعات و محصولات جدید مانند طراحی کراس اوور K125 ایران خودرو با مشارکت قطعه سازان را می توان دستاورد توسعه همکاری با دانش بینان ها دانست که نوید آینده ای روشن برای ارتقای کیفی محصولات این گروه خودروسازی است.
 
چرا دانش بنیان ها؟
وابستگی بنگاه های صنعتی به تامین برخی مواد اولیه، قطعات و مجموعه ها و به خصوص ریز تراشه ها، ضرورت های استفاده از دانش روز شرکت های دانش بنیان در تامین این نیازمندی‌ها به خصوص در شرایط تحریم ظالمانه را دوچندان می سازد. تلاش برای تحقق شعار سال 1401 یعنی تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، گردش مالی 400 هزار میلیارد تومانی و ظرفیت ایجاد بیش از 300 هزار فرصت شغلی توسط مجموعه‌های دانش بنیان و رویکردهای حمایتی دولت و مجلس برای توسعه این شرکت ها همگی حاکی از ظرفیت های بالای آنها برای رفع مشکلات و تنگناهای بنگاه صنعتی به خصوص صنایع خودروسازی کشورمان است. به نحوی که در حاشیه همایش مذکور رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از دو برابر شدن بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی برای خدمت به توسعه دانش بنیان‌ها خبر داده و اعلام کرد، در سال گذشته نیز سه هزار میلیارد تومان به بودجه این صندوق افزوده شد و در موضوع دانش بنیان‌ها به استقبال فرمایشات مقام معظم رهبری رفته و قانونی را تصویب کرده‌ایم که بسیاری از مشکلات این شرکت‌ها راحل می‌کند. علیرضا منادی افزود: یکی از محل‌های مورد نظر مجلس که به رشد شرکت های دانش‌بنیان‌ها کمک شایانی می کند، شرکت ایران خودرو است که می تواند با استخدام مهندسان کارآمد و نخبه، نظر مقام معظم رهبری مبنی بر دو برابر شدن شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین کند همچنین با قانون مصوب مجلس و با توجه به سرعت بالای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و دریافت ایده‌های متنوع در این زمینه، می‌توان انتظار داشت تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به بیش از دو برابر افزایش یابد. با چنین رویکردهایی در حاشیه همایش اخیر، گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت‌های دانش‌بنیان با برگزاری پانل های تخصص در بیش از 260 موضوع و برپایی نمایشگاه توانمندی برخی شرکت های دانش بنیان، این شرکت ها و گروه صنعتی ایران خودرو در شش محور کلان فناوری‌های پلتفرمی خودروهای سواری و سنگین (مسافری و باری)، فناوری‌های قوای محرکه و سیستم‌های انتقال خودروهای سواری و سنگین (درون‌سوز، هیبریدی و برقی)، فناوری‌های پلتفرم و قطعات برق و الکترونیک مخابراتی، فناوری‌های آزمون و صحه‌گذاری، فناوری‌های مواد و روش‌های تولید پیشرفته پلیمری و فلزی و فناوری پشتیبان، توانمندی، ظرفیت‌ و نیازمندی‌های خود را اعلام کردند. در نمایشگاه جانبی این همایش نیز شرکت‌های دانش‌بنیان و دانش‌پایه جتکو، تام، ایپکو، نیرو محرکه، چرخشگر، قالب های پیشرفته ایران خودرو، ساپکو، ایتراک، ایساکو، ایسیکو، گوهر فام، ایران خودرو خراسان، ایدم، مهرکام پارس، امداد خودرو، مبدل خودرو پاک، محورسازان، کابل خودرو سبزوار، الکتریک خودرو شرق، اگزوزسازی خراسان، ایران فاوا، قطعات محوری خراسان و ایران خودرو دیزل از زیرمجموعه‌های گروه صنعتی ایران خودرو و همچنین معاونت‌های مالی و اقتصادی، کیفیت، توسعه منابع انسانی، خدمات فنی و تحقیقات، طراحی و تکوین محصول این گروه صنعتی با نمایش محصولات و فعالیت‌های فناورانه حضور فعالی داشته و شرکت‌ها و نهادهای دانش بنیان از جمله معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، فرادید، مانا، رادسا و سرمد، توان فناورانه خود در حوزه خودرو را در معرض دید عموم قرار دادند.
 
 *هدفگذاری بزرگ با تکیه بر توان دانش بینان ها*
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان کرد که درهای این شرکت به روی نخبگان و شرکت های دانش بنیان باز است، گفت: ایران خودرو قصد دارد تا با همکاری شرکت های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت های نخبگی کشور طی 5 سال آینده جزو خودروسازان رده دوم جهان و طی 10 سال آینده در ردیف خودروسازان سطح یک دنیا و در زنجیره آنها قرار گیرد. 
مهدی خطیبی با اشاره با این که در مسیر توسعه و پیشرفت نیاز به بهره وری و کارایی داریم و این شرکت های دانش بنیان هستند که این دو هدف را برای رشد و توسعه فراهم می کنند، افزود: به همین دلیل هرچه در این مسیر به جلو می رویم، نیاز بیشتری به ظرفیت های نخبگی و دانش بنیان پیدا می کنیم. 
او افزود: با نگاه به کشورهای توسعه یافته مشخص می شود که انباشت فناوری بومی شده در این کشورها نسبت به دیگر کشورها به مراتب بیشتر است. این یعنی همکاری شرکت های دانش بنیان و نخبگان با بدنه صنعت خودروسازی یک الزام بوده و برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده ناگزیر به توجه ویژه و خاص به این موضوع هستیم. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: اهداف بسیار مهمی از جمله دستیابی به تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو در سال 1403، قرار گرفتن در رده خودروسازان سطح دو جهان طی 5 سال و سطح یک جهان طی 10 سال آینده، کاهش قیمت تمام شده تولید محصول، افزایش تیراژ تولید و کیفیت ترسیم شده که بدون توجه به شرکت های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت های نخبگی به آنها دست یافتن غیر ممکن است. خطیبی تاکید کرد که باید در سال 1402 بتوانیم گزارش خوب و قانع کننده ای از افزایش سهم شرکت های دانش بنیان در تولید ایران خودرو ارایه دهیم و در همین راستا با تشکیل پارک علم و فناوری خودرو و به کارگیری دانشجویان به استقبال استفاده از ظرفیت های آنها در گروه صنعتی ایران خودرو می رویم.
 
 *از موتور سه سیلند تا طراحی کراس اوور جدید*
قائم مقام تولید محصول ایران خودرو نیز با اشاره به برخی دستاوردهای همکاری ایران خودرو شرکت دانش بنیان و نخبگان تکنولوژی فناوری اعلام کرد، موتور سه سیلندر ایران خودرو نتیجه نگاه جدید این شرکت به شرکت های دانش بنیان بوده و قرار است که از سال آینده این موتورهای سه سیلندر که بازده بالا و آلایندگی پایینی دارند روی محصولات ایران خودرو نصب شود. همچنبن به زودی موتورهای میکرو هیبریدی روی محصولات ایران خودرو نصب می شود که تا 10 درصد کاهش آلایندگی را به همراه دارد و در ادامه نیز ایران خودرو به سمت طراحی موتورهای هیبریدی و موتورهای تمام برقی حرکت خواهد کرد. کیانوش پورمجیب، افزود: تمام ترندهای روز صنعت خودروسازی دنیا در کراس اوور K125 ایران خودرو لحاظ شده و مهم تر از همه اینکه از ابتدای روند طراحی و توسعه K125، ایران خودرو و قطعه سازان (زنجیره تامین) همکاری نزدیکی را با یکدیگر داشته اند و در ادامه نیز این همکاری وجود خواهد داشت. به گفته او در همین راستا استفاده از ظرفیت های نخبگان و دانش بنیان های کشور برای طراحی خودروهای الکتریکی، خودران و متصل در دستور کار قرار گرفته است. با این نوآوری و تغییر رویکرد مرکز توسعه محصول ایران خودرو، به مرکز توسعه تکنولوژی و محصول تغییر نام پیدا می کند. پورمجیب از نقش رگولاتوری این مرکز خبر داد و گفت: بازنگری فرایندهای حقوقی و قراردادی برای توسعه فناوری و نوآوری در زنجیره ارزش با تمرکز بر شبکه ملی دانش و فناوری، بازنگری فرآیندهای توسعه داخل ایران خودرو و گروه صنعتی با تمرکز بر شبکه ملی دانش و فناوری، ایجاد هم افزایی در شبکه مراکز تحقیقاتی، ایجاد هم افزایی در زنجیره ارزش داخل صنعت و شبکه نوآوری و فناوری در کشور بخشی از وظایف این مدیریت خواهد بود. ضمن این‌که اگر نیاز به سرمایه گذاری مشترکی هم برای یک پروژه باشد، با همکاری ایران خودرو و سایر شرکت های دانش بنیان صورت می گیرد. او برگزاری این همایش را صرفا یک نقطه شروع تلقی و اعلام کرد، هدف این بوده که 260 نیاز تکنولوژیکی و فناورانه ایران خودرو که شناسایی شده توسط نخبگان و همچنین شرکت های دانش بنیان کشور برطرف شود و این افراد به مدد صنعت خودروسازی کشور بیایند. پورمجیب معتقد است که در سال 2022 تغییرات صنعت خودروسازی و ترندهای روز، این صنعت را به سمتی سوق می دهند که بسیاری از شرکت های دانش بنیان به عنوان تامین کننده در کنار خودروسازان قرار خواهند گرفت. 
گفتنی است محصول دانش‌بنیان «سامانه بینایی» تام ایران‌خودرو یکی از دستاوردهایی است که در همایش ظرفیت‌های همکاری شرکت‌ها و نهادهای دانش‌بنیان و گروه صنعتی ایران‌خودرو معرفی شد. سامانه بینایی Vision) Systems ) کاربرد گسترده‌ای در صنعت خودروسازی به ویژه در کنترل کیفیت محصولات تولیدی، هدایت ربات و مکانیزم‌های خود هدایت شونده دارد.
 
 
 
 
کد مطلب: 165959
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *