۰
يکشنبه ۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۰۱

گزیده صحبتهای رییس جمهور درگفتگوی تلویزیونی بامردم

سید ابراهیم رییسی دیشب در ششمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم سخن گفت.
گزیده صحبتهای رییس جمهور درگفتگوی تلویزیونی بامردم
به گزارش مردم سالاری آنلاین گزیده صحبتهای رییس جمهور به شرح ذیل می باشد:
اصلاح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی باید قبل از دولت ما انجام می‌شد هرچقدر این موضوع به عقب افتاد، هزینه‌هایش بیشتر شد. ما کشور را با تورم ۶۰ درصدی و کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفتیم؛ یعنی اگر ما اقدامی نمی‌کردیم الان با تورم بسیار بیشتری مواجه بودیم.

بعد از خداوند متعال من بر خودم لازم می دانم که از مردم بابت همراهی با دولت تشکر کنم.

لایحه دو فوریتی برای مجلس تهیه کرده‌ایم که افزایش قیمت برخی از کالاها به سال بعد موکول شود.

آثار تورمی افزایش قیمت‌های فعلی، کوتاه مدت است دولت سعی کرد خودش کار تورمی نکند مدیریت بر بانک ها از مشکلات است که در سال جاری اقداماتی برای حل آن انجام می‌شود تورم تا قبل از شروع ۱۴۰۱ سیر نزولی پیدا کرد، چون خود دولت مصارفش را کنترل کرد.

افزایش اجاره‌بها بیش از ۲۵ درصد ممنوع! اگر تخلفی در افزایش اجاره بها رخ داد از طریق دستگاه های قضایی دنبال می شود مداخله دولت برای ایجاد تعدیل در قیمت های اجاره بهاست.
با مجلس صحبت کردیم تا برخی از افزایش‌ها قیمت‌ها با توجه به اینکه امسال اصلاح اقتصادی انجام دادیم، در سال جاری انجام نشود و به تأخیر بیندازیم که چند عامل تورمی در یک سال اتفاق نیفتد...دلیل‌ تفاوت قیمت را اتحادیه صنفی یا سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کننده باید بیان کند که برای چه این کالا گران شد؟

شخصا در طول مدت مسئولیت حتی قبل از دولت، تاکید داشتم که همواره ارتباطم را با مردم داشته باشم و فواید زیادی در آن می‌دیدم.

وقتی از مجلس خواستیم که مبلغی را به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دولت قرار دهند یا اجازه دهند که از طریقی آن را برای مردم جبران کنیم، به فوریت لایحه ما در مجلس رأی ندادند و طبیعتاً همان موقع در همان تاریخی که درخواست کرده بودیم، شرایط اصلاح اقتصادی را آغاز می‌کردیم. در ابتدا زمینه‌ها و مقدمات کار را آماده نمی‌دیدیم، لذا ۷ ماه را با اجازه‌ای که از مقام معظم رهبری داشتیم سپری کردیم. در ایام عید و ماه مبارک رمضان هم که امکان اجرای این طرح نبود تا اینکه بعد از ماه رمضان کار اصلاح اقتصادی را شروع کردیم.

بعد از جنگ اوکراین هم قیمت‌ها در جهان افزایش پیدا کرد و امروز تورم جهانی به نحوی شده که بسیاری از کشورها از جمله اروپائی‌ها چنین تورمی را کمتر تجربه کرده بودند.

در کشورهای دیگر دو مشکل سوخت و افزایش قیمت ها در کالای اساسی وجود دارد، اما در کشورمان مشکل سوخت نداریم و برنامه‌ای هم برای تغییر قیمت سوخت وجود ندارد. قیمت سوخت و کالاهای اساسی در بسیاری از کشورها از ۲ تا ۵ برابر شده است.
 
آثار تورمی که به دلیل توزیع عادلانه یارانه‌ها ایجاد می‌شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت. اگر تورمی با استقراض از بانک مرکزی، با رشد پایه پولی و با رشد نقدینگی ایجاد شود این از بین نمی‌رود و برای سال‌ها می‌ماند، کما اینکه بخشی از گرفتاری دولت بابت کاری است که در قبل انجام شد و الان شاهد آثار آن هستیم. آثار تورمی فعلی زمان طولانی نخواهد داشت و در یک زمان کوتاهی ان‌شاء الله آثارش از بین خواهد رفت.
 
برخی از عزیزان مطرح کردند که به نسبت افزایش پول نفت، درآمدها کجا هزینه می‌شود که باید گفت ۴۰ درصد درآمد نفت در حساب صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد. برخلاف سنوات قبل که از رهبر معظم انقلاب استجازه می‌شد و بخشی از منابع این صندوق در بودجه به عنوان منابع استفاده می‌شد، امسال اولین سالی است که از این منبع استفاده نکردیم و یکی از منابع را از دست دادیم و الان نداریم.

دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر متقاضی پرداخت یارانه هستند بررسی شده و به تعداد قابل توجهی یارانه پرداخته شده است عده‌ای معترض به قطع یارانه‌ها هستند که پرونده تعداد قبال توجهی از این افراد بررسی شده و یارانه آن ها وصل شده است.

دارو باید تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد، اما زیرساخت ما در بیمه‌ها فراهم نیست؛ تا این زیرساخت فراهم نشود، ارز ترجیحی دارو قطع نمی‌شود.

نیاز کشور، وعده انتخاباتی بنده و مصوبه مجلس ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن است که کار در این زمینه شروع شده است و در چهار سال چهار میلیون مسکن در استان‌های مختلف ساخته می شود.

همزمان با رفع تحریم‌ها، خنثی سازی تحریم ها را هم دنبال می کنیم این تحریم‌ها ظالمانه و بر خلاف تعهدات آمریکا و اروپاست در وسط مذاکره قطعنامه صادر می کنند برای خنثی سازی تحریم ها قرارگاهی در دولت به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایجاد شده است. کار آمریکا و اروپا در پیشنهاد قطعنامه علیه ایران در شورای حکام بسیار ناشایست بود کار مذاکره با تأکید بر مذاکرات عزتمندانه دنبال می‌شود.

در قانون جمعیت دستگاه‌های مختلفی مسئولیت دارند شخصاً اجرای مصوبات جمعیت را پیگیری می کنم مسائل فرهنگی در ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری و افزایش جمعیت نقش بسیار مؤثری دارد.

من از شرایط و وضعیت پرداخت ها اطلاع دارم و دنبال رفع این تبعیض ها هستیم اما اقشار مختلف توجه داشته باشند نگاه دولت به کل حقوق بگیران و نظام عادلانه پرداخت برای ملت ایران است باید آثار تصمیمات هم بررسی شود و آثار اجرای نظام عادلانه باید بر تمامی بخش‌ها بررسی شود مهار تورم در گرو مدیریت صحیح منابع و مصارف است.

تغییر وضعیت کارکنان دولت در دستور کار دولت و مجلس شورای اسلامی است به نحوی که هزینه‌های دولت افزایش نیابد زیرا افزایش هزینه‌های دولت موجب شکل گیری تورم خواهد شد.
 
کد مطلب: 166756
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *