۰
چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۴۰

پاسخ سمپاد به ابهاماتی درباره سوالات المپیاد دانش‌آموزی ادبی

برخی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در سی‌و پنجمین دوره‌ المپیاد ادبی دانش‌آموزی، نسبت به سوالات این آزمون اعتراض‌هایی را مطرح و خواستار حذف سوالات غلط از فرایند تصحیح و بازنگری و اصلاح نتایج شده‌اند.
پاسخ سمپاد به ابهاماتی درباره سوالات المپیاد دانش‌آموزی ادبی
برخی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در سی‌و پنجمین دوره‌ المپیاد ادبی دانش‌آموزی، نسبت به سوالات این آزمون اعتراض‌هایی را مطرح و خواستار حذف سوالات غلط از فرایند تصحیح و بازنگری و اصلاح نتایج شده‌اند.
«المپیاد دانش‌آموزی ادبی»، یکی از قدیمی‌ترین المپیادهای دانش‌آموزی کشور است که از سال ۱۳۶۶ هرساله در میان دانش‌آموزان سراسر کشور برگزار می‌شود.
این المپیاد تا همین سال‌های اخیر تنها المپیادی بود که برای جمعیت بزرگ دانش‌آموزان علوم انسانی کشور در نظر گرفته شده بود و اکنون بسیاری از برگزیدگان این المپیاد، استاد دانشکده‌های علوم انسانی و به‌ویژه رشته زبان و ادبیات فارسی شده‌اند.
«بی‌برنامگی در برگزاری دوره تابستانی و کیفیت پایین مطالب ارائه‌شده در آن»، «نبود فرصت کافی اعتراض برای دانش‌پژوهان در پایان دوره تابستانی»، «وجود اشتباهات و اغلاط در آزمون‌های مرحله دوم سال گذشته و مراحل اول و دوم امسال» و «غلبه رویکرد شبه‌علمی و کنکوری در طرح سؤالات آزمون» از انتقاداتی است که از سوی برخی شرکت کنندگان بر وضعیت فعلی المپیاد ادبی وارد شده است. 
الناز ابراهیمی، دبیر المپیاد ادبیات در این زمینه به ایسنا می‌گوید: در آزمون مرحله دوم امسال که در اردیبهشت‌ماه برگزار شده، ۱۸ سؤال از مجموع ۱۰۰ سؤال غلط بوده است اما ریاست کمیته «پاسخ مستند به اشکالات واردشده بر آزمون مرحله دوم را نیز به آینده‌ای مبهم حواله داده» و تاکنون خبری از حذف این سؤالات غلط نشده است.
وی می‌افزاید: این در حالی است که در این آزمون قریب به ۱۱۰۰ دانش‌آموز پایه یازدهم از سراسر کشور شرکت کرده‌اند و در سال‌های دیگر مشاهده شده است که حتی وجود یک سؤال غلط موجب قبولی یا عدم قبولی داوطلبان بسیاری شده است.
ابراهیمی با اشاره به اینکه مدال‌آوران سابق و داوطلبان فعلی المیپاد ادبی نامه‌ای سرگشاده منتشر و خواستار آن شده اند که « اول، تمامی سؤال‌های غلط و چندگزینه‌ای در آزمون مرحله دوم باید حذف یا اصلاح شوند. دوم، برنامه دوره تابستانه پیش از آغاز دوره باید اصلاح و اعلام شود.»، می‌گوید: در این نامه تاکید شده است که امتناع از اصلاح اشکالات مذکور، موجب دل‌سردی بسیاری از علاقه‌مندان به المپیاد ادبی می‌شود.
امید نقشینه، معاون استعدادیابی و توانمندسازی فراگیر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در گفت‌وگو با ایسنا، به ابهامات مطرح شده درخصوص آزمون المپیاد ادبی پاسخ داده و اظهار کرد: در جریان برگزاری المپیادها هر زمان که آزمون برگزار می‌شود، در هرمرحله‌ای این احتمال وجود دارد که برخی گزینه‌های سوالات آزمون اشکال و یا برای شرکت‌کننده کج‌فهمی داشته باشند. این موضوع منحصر به المپیاد ادبی هم نیست و ممکن است در المپیادهای دیگر هم اتفاق بیفتد.
وی افزود: به منظور کاهش خطاهای موجود ، برای همه المپیادها، کلید اولیه‌ای اعلام می‌کنیم. سامانه‌ای داریم که هر دانش‌آموز و معلمی می‌تواند اگر تصور کرد سوالی دارای اشکال است آنجا مطرح و ثبت کند.
معاون استعدادیابی و توانمندسازی فراگیر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با بیان اینکه همه موارد و ایرادات مطرح شده دسته بندی شده و در اختیار کمیته علمی تخصصی مربوط قرار می‌گیرد و آنها موارد را بررسی می‌کنند گفت: در نهایت، کلید نهایی سوالات از طریق کانال شاد و دیگر مجاری اطلاع‌رسانی مربوط، منتشر و اگر پس از بررسی، اشکالاتی وارد و محرز شده باشد، در آن کلید نهایی، مشخص و قابل مشاهده است اما به علت گستردگی کار، امکان اینکه تک به تک به همه اعتراضات مطرح شده پاسخ داده و وارد دیالوگ با افراد شویم وجود ندارد.  
نقشینه ادامه داد: ما راه اعتراض و نقد را باز گذاشته‌ و امکان ثبت و اعلام خطاهای احتمالی را از سوی شرکت کنندگان فراهم کرده‌ایم.
وی با تاکید بر اینکه خوب و شایسته است که جنبه‌های متفاوت یک رویداد را با هم ببینیم عنوان کرد: در مرحله دوم المپیادها، بخشی از سوالات آزمون، تشریحی، برخی تستی و برخی تستی - تشریحی هستند ما علی‌رغم همه دشواری‌هایی که این فرایند دارد، پاسخ‌برگ دانش آموزان را اسکن و تصحیح شده آن را در اختیارش قرار می‌دهیم.
معاون استعدادیابی و توانمندسازی فراگیر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان افزود: آزمون‌های بسیاری در سطح کشور برگزار می‌شود که هیچ کدام تا این حد شفافیت ندارد. روال کار ما این گونه است و کارمان را در حد توان انجام می‌دهیم؛ البته احتمال خطا هم وجود دارد. سوالات المپیادها باید نوآورانه باشد. ممکن است به علت اینکه سوالی برای اولین بار طراحی می‌شود خطاهایی هم در پی داشته باشد و در واقع هزینه‌ای است که می‌پردازیم، با این حال همانطور که گفتم امکان ثبت خطاها و اشکالات وارد بر سوالات وجود دارد.
نقشینه درباره زمان اعلام نتایج مرحله دوم این المپیاد نیز گفت: درگیر این موضوع هستیم و تلاش می‌کنیم تا نتایج همین روزها نهایی و اعلام شود.
کد مطلب: 167091
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *