۰
دوشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۰

ایران، روسیه و ترکیه پس از نشست روند آستانه بیانیه مشترک صادر می‌کنند

دستیار کاخ کرملین ابراز کرد که سیدابراهیم رئیسی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان پس از نشست مشترک کشورهای ضامن روند آستانه در تهران بیانیه‌ای مشترک صادر خواهند کرد.
ایران، روسیه و ترکیه پس از نشست روند آستانه بیانیه مشترک صادر می‌کنند
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری تاس، یوری یوشاکوف، دستیار کاخ کرملین روز دوشنبه بیان کرد: ما امیدواریم که در نتیجه نشست روند آستانه در تهران بیانیه‌ای مشترک صادر کنیم. پیش‌نویسی از این قطعنامه تهیه شده و عملا بر سر آن توافق صورت گرفته است که تصویب آن بلافاصله پس از نشست سه رئیس‌جمهور انجام می‌شود.
وی افزود: روند آستانه کارآمدی‌اش را نشان داده و احتمالا تنها ابزار بین‌المللی است که می‌تواند تاثیر مثبت واقعی بر شرایط سوریه بگذارد.
این مقام ارشد روسیه اظهار کرد: "تا به امروز، توافق توقف خصومت‌ها در بخش‌های زیادی از راضی سوریه اجرایی شده و اوضاع میدانی عموما پایدار است".
وی ادامه داد: به لطف تلاش‌ها و کارهای مشترک روسیه، ایران و ترکیه سطح خشونت کاهش یافته، هسته‌های اصلی داعش شکست خورده‌اند و توان بالقوه دیگر گروهک تروریستی و هم‌دستان‌شان به طرز قابل توجهی کاهش یافت است. کنترل دولت بر بخش‌های زیادی از کشور احیا شده که این مسئله‌ای بسیار مهم است.
دستیار کاخ کمرلین در ادامه خاطرنشان کرد که "در چارچوب روند آستانه، همکاری‌ها در سطوح مختلف ازجمله رایزنی در سطح کارشناسی ادامه دارد. تاکنون ۱۸ دیدار از این قبیل انجام شده است".
یوشاکوف همچنین خاطرنشان کرد که نشست کشورهای ضامن روند آستانه در ۱۹ جولای (۲۸ تیر) در تهران برگزار خواهد شد.
وی تصریح کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در تهران دیدارهایی با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور کشورمان خواهد داشت.

«هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه» با حضور روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه عصر سه‌شنبه در تهران برگزار خواهد شد.
دور اول نشست آستانه در ژانویه ۲۰۱۷ (سوم و چهارم بهمن ۱۳۹۵) با حضور ایران،  روسیه و ترکیه در قزاقستان برگزار  شد و به مرور در برخی از نشست‌ها نمایندگان  برخی از کشورها از جمله عراق و لبنان نیز به عنوان ناظر حضور داشتند ولی هیچ کدام عضو دائم این فرایند نشدند.
 روسیه ، ترکیه و ایران به عنوان کشورهای ضامن آتش بس در سوریه تاکنون ۱۸ بار مذاکرات آستانه را با هدف  بررسی مسائل بشردوستانه، تقویت اعتماد و هماهنگی برای انجام اقداماتی در راستای توسعه روند صلح و حل و فصل بحران سوریه برگزار کردند و ضامنین در نشست هجدهم  در  روزهای ۲۴ تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ با حضور معاونان وزارت امور خارجه روسیه، ایران و ترکیه در نورسلطان  قزاقستان برگزار شد. تصمیم گرفتند تا نوزدهمین نشست بین‌المللی سوریه در چارچوب آستانه با حضور معاونان وزیران امور خارجه ایران ،ترکیه و روسیه را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ در نورسلطان قزاقستان برگزار کنند.
آنها همچنین در این نشست که به طور معمول با حضور هیات سازمان ملل برگزار می شود، بر برگزاری هرچه زودتر نشست سران آستانه در تهران با توجه به فروکش کردن کرونا در صورت فراهم شدن شرایط تاکید کردند و در همین راستا سه کشور در نهایت توافق کردند که هفتمین نشست سران آستانه در اواخر تیرماه در تهران برگزار شود
کد مطلب: 169052
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *