۰
دوشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۰

در فصل عزاداری‌ها جان مردم را در برابر موج جدید کرونا حفظ کنید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اوج‌گیری موج هفتم کرونا در آستانه ماه‌های محرم و صفر، بار دیگر مشکلاتی را برای مراسم عزاداری‌ها در این دو ماه به وجود می‌آورد.
در فصل عزاداری‌ها جان مردم را در برابر موج جدید کرونا حفظ کنید
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اوج‌گیری موج هفتم کرونا در آستانه ماه‌های محرم و صفر، بار دیگر مشکلاتی را برای مراسم عزاداری‌ها در این دو ماه به وجود می‌آورد.
در اصلِ اینکه عزاداری‌ها در محرم و صفر باید برگزار شوند، هیچ تردیدی نباید کرد. هیچ عاملی نباید موجب به تعطیلی کشیده شدن عزاداری‌ها شود. جمله معروف امام خمینی که فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگهداشته، همیشه باید آویزه گوش ما پیروان اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد و به مخالف ‌خوانی‌ها اعتنا نکنیم و مجالس عزاداری حسینی و سایر عزاداری‌های مربوط به پیشوایان دینی را با التزام به اصول و مبانی اسلامی و رعایت حقوق عامه برپا کنیم. طبعاً زوائدی وجود دارند که باید از آنها اجتناب کرد و تلاش بر این باشد که در عزاداری‌ها از سخنوران باسواد، صاحب نظر و اهل اخلاص درباره اهداف نهضت‌ عاشورا حداکثر بهره‌برداری به عمل آید.
در دو سال گذشته که بیماری همه‌گیر کرونا در سرتاسر جهان و در کشور ما مشکلاتی را برای تجمعات، مهمانی‌ها، ادارات، سفرها و مشاغل پدید آورد، عزاداری‌ها هم ‌چون ذاتاً با تجمعات ملازمت دارند با محدودیت‌هائی مواجه شدند. ستاد ملی مبارزه با کرونا برای هرچه بهتر مدیریت شدن تجمعات و در عین حال تعطیل نشدن عزاداری‌ها دستورالعمل‌هائی در نظر گرفت که هرچند در مواردی دارای ضعف‌ها و اشکالاتی بود ولی در مجموع توانست به کم‌عارضه بودن این قبیل تجمعات کمک کند. انصاف اینست که مردم نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با مسئولین مبارزه با کرونا همراهی کردند و همین همکاری‌ها موجب شد عوارض منفی تجمعات به حداقل برسد. اکنون با تجربیات ارزشمندی که در اختیار مسئولین و مردم است، آمادگی بیشتری برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تمامی تجمعات به ویژه تجمعات مربوط به عزاداری‌ها وجود دارد. برگزارکنندگان مراسم عزاداری و مردمی که در عزاداری‌ها شرکت می‌کنند می‌توانند از تجربیات دو سال گذشته استفاده نمایند و کاری کنند که در محرم و صفر امسال عوارض منفی کرونا به صفر یا نزدیک صفر برسد.
خوشبختانه واقعیت‌های ملموس مربوط به کرونا در دو سال گذشته به کسانی که تلاش می‌کردند آن را انکار کنند یا دین و شعائر دینی را سپری برای در امان ماندن از آن قرار دهند و یا به بهانه پناه بردن به طب سنتی به نوعی از پذیرش واکسن، ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و سایر محدودیت‌های مربوط به کرونا سر باز بزنند، فهماند که این بهانه‌ها بیهوده‌اند و همه باید بپذیرند که با کرونا به شیوه علمی برخورد شود. روشن شدن این واقعیت برای افکار عمومی و منزوی شدن افرادی که حاضر نبودند خطر کرونا را باور کنند و در برابر دستورالعمل‌های بهداشتی مقاومت می‌کردند، دستاورد مهمی بود که می‌تواند به مسئولین بهداشتی و مدیران اجرائی کشور برای مقابله مؤثرتر با کرونا کمک شایانی بنماید. آن تجربیات و این دستاورد مهم قطعاً کار را برای مسئولین مبارزه با کرونا آسان می‌کند و به خواست خدا کشور ما می‌تواند از موج هفتم به آسانی عبور کند. نکته بسیار مهم به راه‌پیمائی اربعین مربوط می‌شود که مسئولان باید برای آن نیز تدبیری بیاندیشند.
در مسیر عبور از موج هفتم کرونا قطعاً مسئولین هیأت‌های عزاداری حسینی و مردمی که در عزاداری‌ها شرکت می‌کنند، نقش مؤثری خواهند داشت. براساس تعالیم اسلامی دین بیش از هر چیز برای جان انسان‌ها اهمیت قائل است و تحقق این خواسته دینی مستلزم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در برگزاری عزاداری‌ها است. این درست است که رعایت دستورالعمل‌ها بر آحاد مردم لازم است ولی از افرادی که خود را بیش از دیگران به دیانت منتسب می‌کنند انتظار بیشتری برای رعایت آنچه مستلزم حفاظت از جان انسان‌هاست وجود دارد.
کد مطلب: 169608
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *