۰
پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۷

تنش در جنوب شرقی آسیا بالا گرفت

از سال ۱۹۸۴ تا امروز هرسال در تایوان رزمایش یک هفته‌ای نظامی با نام هان کوانگ برگزار می‌شود.
تنش در جنوب شرقی آسیا بالا گرفت
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از خبرآنلاین،امسال این مانور که به منظور تقویت قابلیت‌های دفاعی تایوان این جزیره ۲۴ میلیون نفری انجام می‌شود و تا روز جمعه هم ادامه دارد با قدرت و جدیت بیشتری در حال انجام است.
در رزمایش امسال که با نظارت تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور تایوان در جریان است، ارتش تایوان حمله فرضی به پایگاه دریایی سوآئو و بندر بزرگ شمال شرق تایوان را شبیه‌سازی کرد. همچنین ناوشکن‌ها به سمت ناوگان فرضی در ساحل شلیک کردند. در این مانور همچنین روز دوشنبه به مدت ۳۰ دقیقه آژیر حمله هوایی در سراسر تایوان زده و به مردم آموزش داده شد که در صورت بروز حمله هوایی به پناهگاه‌های پیش‌بینی‌شده پناه ببرند.
امسال این مانور در حالی انجام می‌شود که با حمله روسیه به اوکراین و عدم پاسخ قوی از جانب غرب احتمال حمله چین به تایوان افزایش پیدا کرده است. بخصوص که چین از محکوم کردن این اقدام روسیه امتناع کرد.
هفته گذشته بیل برنز، مدیر سیا گفت که چین از نزدیک در حال بررسی تهاجم روسیه به اوکراین برای محاسبه این است که چه زمانی و چگونه به تایوان حمله کند.

در واقع چین از وقایع مربوط به جنگ اوکراین آموخت که ایالات‌متحده و ناتو همیشه سعی خواهند کرد از رویارویی نظامی مستقیم با یک قدرت هسته‌ای بزرگ اجتناب کنند. همچنین همان‌طور که جنگ اقتصادی با روسیه مشکلات بزرگی را برای اقتصادهای غربی ایجاد کرده است، هرگونه اقدام مشابه علیه چین، اقتصادی ده برابر بزرگ‌تر از روسیه، بخش اعظم اقتصاد جهان را ویران خواهد کرد.
نگرانی‌های تایوان و متحد آن آمریکا زمانی افزایش یافت که چین دو بار اقدام به فرستادن جنگنده‌های خود به منطقه هوایی تایوان کرد.
همچنین روز دوشنبه گذشته نیز بنا به گزارش وزارت دفاع ژاپن یک پهپاد جنگی چینی از تنگه میاکو ژاپن عبور و در حریم هوایی تایوان گشت زنی کرده است.
پکن همچنین به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی سفر به تایپه است، واکنش جدی نشان داده و هشدار داده است که ارتش چین در صورت مواجهه با نیروهای خارجی که استقلال تایوان را تشویق می‌کنند، قاطعانه از حاکمیت ملی خود دفاع خواهد کرد.
تان کفی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا درباره سفر پلوسی به تایوان گفت: چین از آمریکا می‌خواهد اقدامات مشخصی برای انجام تعهدات خود مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان انجام و سفر پلوسی به تایوان را لغو کند. اگر ایالات‌متحده بر تصمیم خود پافشاری کند، ارتش چین هرگز بیکار نخواهد نشست و قطعاً اقدامات قوی برای خنثی کردن هرگونه مداخله نیروی خارجی و طرح‌های جدایی‌طلب برای استقلال تایوان انجام خواهد داد و قاطعانه از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود دفاع خواهد کرد.
گفتنی است ادعای ارضی چین نسبت به تایوان یک ماجرای تاریخی است. در سال ۱۹۵۰ کومین‌تانگ بعد از پایان جنگ‌های داخلی چین و پیروزی حزب کمونیست و متعاقب آن تأسیس جمهوری خلق چین به تایوان مهاجرت کرد و تایوان به «چین آزاد» و متحد آمریکا تبدیل شد.
دولت تایوان در اوایل دوران جنگ سرد از سوی بسیاری از کشورهای غربی و سازمان ملل متحد تنها دولت مشروع چین شناخته می‌شد. این دولت از اعضای مؤسس سازمان ملل متحد و تا سال ۱۹۷۱ عضو دائم شورای امنیت بود اما در این سال از این سازمان اخراج شده و کرسی این کشور به دولت جمهوری خلق چین واگذار شد. از آن تاریخ تایوان خود را دولتی مستقل؛ اما چین تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند.
کد مطلب: 170011
برچسب ها: چین تایوان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *