۰
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۰

چگونه با یک نسخه چند بار دارو بگیریم؟

ایسنا نوشت: مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی ضمن اعلام آخرین وضعیت تسویه مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد با این سازمان، توضیحاتی پیرامون روند اجرای طرح دارویاری ارائه و تاکید کرد که قیمت دارو برای بیمه شدگان، قبل و بعد از اجرای طرح ثابت مانده است.
چگونه با یک نسخه چند بار دارو بگیریم؟
دکتر شهرام غفاری درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد با سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: مطالبات داروخانه‌های سرپایی و مستقل تا پایان سال ۱۴۰۰ را تسویه کردیم.
وی افزود: همچنین اسناد الکترونیک داروخانه‌ها را در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری پرداخت کرده‌ایم.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا قرار است به زودی بودجه جدید دیگری برای این امر تخصیص دهند؟ گفت: سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۱۲۰۰ میلیارد تومان از محل طرح دارویاری برای ما تخصیص داد و قول دادند که طی امروز و فردا نیز یک اعتبار ۱۲۰۰ میلیاردتومانی دیگر تخصیص دهند که در این صورت مطالبات مربوط به داروهای مراکز بستری را هم پرداخت می‌کنیم.
غفاری همچنین درباره توسعه پوشش بیمه‌ای داروهای جدید در مراحل بعدی اجرای طرح دارویار عنوان کرد: هر تصمیمی که دبیرخانه شورای عالی بیمه اتخاذ کند، اجرا می‌کنیم. بیمه‌ها معمولاً راسا و مستقل برای پوشش دارو یا خدمتی اقدام نمی‌کنند، بلکه پیشنهادات به شورای عالی می‌رود و آنجا مطالعه هزینه اثربخشی انجام می‌شود و اگر پوشش یک دارو، هزینه اثربخش بوده و مزایا و سودش برای سلامت مردم بیشتر از هزینه‌اش باشد تحت پوشش قرار می‌گیرد.
وی درباره مشکلات مربوط به تمدید نسخ دارویی برخی بیماران مزمن نیز توضیح داد و گفت: وقتی پزشک نسخه الکترونیک می‌نویسد می‌تواند گزینه یک، دو یا سه بار مرتبه دریافت دارو بدون ویزیت پزشک را فعال کند. در واقع به شرطی که پزشک این اجازه را در نسخه بدهد، امکان دریافت دارو وجود دارد.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی افزود: یک ملاحظاتی وجود دارد، برخی داروها پس از یک ماه مصرف نیاز به بررسی اثربخشی و عوارض احتمالی از سوی پزشک دارند و بیمار باید دوباره به پزشک مراجعه کند اما برخی بیماری‌های مزمن هستند که بیمار سال‌ها دارویی را مصرف می‌کند و پزشک نگرانی ندارد و گزینه تمدید نسخه را فعال می‌کند. به هرصورت، این امکان در نسخه الکترونیک از سوی پزشک وجود دارد و مشکلی نیست.
غفاری پیرامون چالش‌ها و مشکلات تأمین اجتماعی در طرح دارویاری پس از گذشت کمتر از یک ماهه از اجرای این طرح اظهار کرد: در اجرا دچار مشکل و چالش جدی نشدیم و خوشبختانه مشکلی در اجرا نبوده است. قیمت دارو برای بیمه شدگان، قبل و بعد از اجرای طرح ثابت مانده است.
وی افزود: منتها بعضی اتفاقات و رویه‌ها را نباید به حساب طرح دارویاری گذاشت. به عنوان مثال ممکن است پزشک، دارویی بنویسد، شما به داروخانه بروید و داروخانه آن دارو را نداشته باشد و داروی برند که گران‌تر از داروی تحت پوشش بیمه است را بدون اینکه به بیمار توضیح دهد به او بدهد. در این صورت پرداخت از جیب بیمار بالا می‌رود که چنین رویه‌هایی قبلاً هم وجود داشته و اکنون هم ممکن است اتفاق بیفتد و ارتباطی به طرح دارویاری ندارد.
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: قیمت‌ها را به گونه‌ای تغییر دادیم که پرداخت از جیب بیماران قبل و بعد از طرح ثابت مانده است. جبران افزایش قیمت دارو را دولت تقبل کرده است. دولت پول را به بیمه‌ها و ما به داروخانه‌ها می‌دهیم و طرح تا کنون خوب بوده است.
کد مطلب: 170423
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *