۰
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۰

موتور منحصر بفردي كه در قلب تارا مي تپد!

تارا يك سدان كامپكت پر قدرت، زيبا، چابك، با ابعاد و اندازه متناسب كه در رده خودروهای كلاس سي و نسبتا جمع‌وجور قرار دارد. اين محصول حاصل پروژه کی 132 ایران خودروست که تولید انبوهش از اواخر سال گذشته استارت خورد و با دو مدل معمولی و گيربكس اتومات رسما وارد بازار شد. تاراي اتومات، يك خودروي همه چیز تمام بوده و از آپشن های بیشتری نيز برخوردار است. با توجه به ويژگي هاي ممتاز اين محصول از جمله پيشرانه پرتوان و كيفيت بالاي آن، بزودي با افزايش تيراژ، جای خالی بسیاری از خودروهای خارجی ساخت داخل که با اعمال تحریم ها، تولیدشان متوقف و یا روند كاهشي به خود گرفت، پر خواهد شد. اين در حالي است كه طراحي و توليد محصولات ديگري نيز از سوي ايران خودرو در راه است و هر كدامشان توانمندي و شاهكار ايراني را به رخ مي كشد
موتور منحصر بفردي كه در قلب تارا مي تپد!
از وقتي اين محصول جوان پسند و خوش بر و رو در خیابان ها و جاده هاي كشور جولان مي دهد، دل بسياري را با خود برده، به طوري كه علاقه مندان و مشتريان در پي فرصتي هستند آن را از نزديك بررسی كنند. البته اوايل امسال در نمايشگاه خودرو شهر آفتاب فرصتي دست داد و ديدار كنندگان از غرفه ايران خودرو موفق شدند با ظاهر و ويژگي هاي فني تارا آشنا شوند؛ ضمن اينكه در نظر سنجي ها نيز معلوم شد اين محصول پيشرفته نگاه خيلي ها را به سوي خود كشانده است.
از ابعاد فني، ایمنی، آسایش، استحکام و طراحی، تارا حرف های گفتنی بسیاری برای مشکل پسندان دارد، اما مهم ترين تفاوتش با ساير هم رديف ها و رقبايش در ارزيابي ها، دستيابي به بالاترین امتیاز کیفی برای خوش چهره ترین سدان ایرانیست. بنابراين در اين نوشتار تلاش شده است از منظر قواي محركه و پيشرانه منحصر به فرد اين محصول جديدالورود مورد بررسي قرار گيرد.

پيشرانه قدرتمند، چابك و كم مصرف
قوای محرکه و گشتاور تارا برای خود حکایت ها دارد. هر دو مدل گیربکس دنده اي واتوماتیک تارا از پيشرانه TU5 پلاس موسوم به EC5 بهره می برند که بر روی پژو 301 نیز مشابه آن وجود دارد. مزیت این پیشرانه، آشنایی تعمیرکاران و فراوانی قطعات یدکی در تمام نقاط ایران است. از جمله تفاوت هاي TU5 پلاس نسبت به تي.يو.5 معمولی می توان به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ ها سي.وي.وي.تي و ماژول متغیر پمپ روغن اشاره کرد که موجب افزایش توان و گشتاور 7 درصدی و ضمن بهینه تر شدن مصرف سوخت و بهبود راندمان پیشرانه شده اند.
اين پیشرانه تنفس طبيعي در تارا دنده اي و اتوماتیک قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور است که برای آن رقم قابل توجهی به شمار می آید. البته در آینده ممکن است نسخه مجهز به پیشرانه توربوشارژ تارا نیز وارد بازار شود که به پیشرانه TC7 يا همان EF7 توربوشارژ مجهز خواهد شد.
تارا دنده ای از یک گیربکس پنج سرعته تقویت شده بهره گرفته که در آینده نسخه شش سرعته همین گیربکس دنده ای نیز وارد بازار می شود. نسخه اتوماتیک تارا هم از یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک بهره مي گيرد که کاملا با گیربکس شش سرعته آیزین نصب شده بر روی پژو 301 تفاوت دارد. این همان گیربکسی بوده که روی دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک نیز نصب شده و ایران خودرو با هدف تولید انبوه در تیراژ بالا اقدام به نصب این گیربکس بر روی تارا اتوماتیک نیز کرده که دارای دو حالت رانندگی اسپرت و برف است. از اين رو تغييرات خوبی که در پيشرانه مورد اشاره ملاحظه می شود، افزودن سامانه زمان‌بندي متغير مداوم سوپاپ ها و پمپ روغن با خروجی تطبیقی است.
موتور TU5 پلاس تارا  برگ برنده اي براي آن در این سطح رقابتی به شمار مي رود. چراکه نسخه قدیمی تر این پیشرانه يا همان تي.يو.5 معمولي، سال هاست که روی محصولات گوناگون ایران خودرو نصب شده و يكي از موتورهای مطرح و قابل اعتماد تولید داخل محسوب مي شود. بنابراين نسخه بهینه شده اي که روی تارا نصب شده به لطف تغییرات كيفي آن، نسبت به گذشته بهبودهای چشمگيري داشته و مي توان از آن به عنوان مناسب ترین قوای محرکه برای تارا ياد كرد. مصرف سوخت پایین، دوام و قدرت بالا، استفاده از تکنولوژی مدرن زمانبندی متغیر سوپاپ ها و اویل پمپ با فشار متغیر، از جمله بارزترین ویژگی های پیشرانه TU5 ارتقا يافته در محصول سدان ملي ايران خودرو مي باشد.

طرح جهش کیفیت موتور تارا
بي ترديد نكاتي چون کیفیت و دوام قوای محرکه و عدم بروز خرابی در آن، یکی از مهم ترین عواملي است که توجه مشتری را برای خرید یک خودروي مناسب جلب مي كند. شركت ایران خودرو برای جلب حداکثری اعتماد و رضایت مشتریان طرح ويژه اي را در خصوص قوای محرکه تارا دنده ای و اتوماتیک موسوم به طرح جهش کیفیت تارا در حوزه موتور و گیربکس از ابتدای تیرماه سال جاري به اجرا در گذاشت. در راستاي طرح ياد شده عدم بروز مشکل و خرابی با منشا موتور و گیربکس در محصولات تارا اعم از دنده ای و اتوماتیک كه از آغاز تیر ماه سال جاری توليد گرديده، به مدت 6 ماه یا 10 هزار کیلومتر تضمین می کند. این طرح از يك سو خلاقانه و در محصولات ساخت داخل بي مانند بوده و از ديگر سو طرح شجاعانه ای به شما مي آيد كه نشان از کیفیت بالای قوای محرکه تارا در هر دو نسخه دنده ای و اتوماتیک دارد. بر اساس اين طرح در صورت بروز مشکل با منشا موتور و گیربکس در اين خودرو با توجه به زمانبندي مورد نظر، شركت ایران خودرو خدمات جبرانی ویژه ای برای خريداران تارا در نظر گرفته است.
گفتني است طرح جهش كيفيت تارا در حوزه قوای محرکه، جداي از گارانتی سه ساله یا 60 هزار کیلومتری است كه به همه محصولات اين شركت ارائه مي شود. به عبارت ديگر خريداران تارا در كنار گارانتي ياد شده، از طرح جهش كيفيت قواي محركه خودروي خود نيز بهره مند مي شوند. بديهي است امتيازات ارائه شده به مشتريان، فراتر از الزامات مربوط به خودروهای ساخت داخل است كه اين خود نشان از اطمینان ایران خودرو نسبت به کیفیت بالای موتور و گیربکس محصول پيشرفته خود تحت عنوان تارا دارد. قطعا نتیجه چنين رفتاري از سوي يك خودروساز معتبر، جز رضایت مشتری و جلب اعتماد آنان چيز ديگري نخواهد بود.

سخن پاياني
بايد اذعان داشت راهبرد تعريف شده براي تارا، توليد خودروي باكيفيت و قدرتمند در بخش بازار سدان هاي خانوادگي است. با نظارت هاي كيفي كه در مراحل ساخت و توليد صورت گرفته، اين محصول بالاترين استانداردها و آزمون ها را در همه زمينه ها بويژه قواي محركه پشت سر گذاشته است. از ديگر سو با توجه به سطح بالاي خودكفايي در اين محصول،‌ در تامين قطعات آن مشكلي وجود نخواهد داشت. از اين رو با توجه به سهولت در تامين و توليد قطعات، بايد منتظر آپشن هاي جديد و مدرن بيشتري در اين خودرو ملي باشيم.
پويا شمس
کد مطلب: 172258
برچسب ها: ایران خودرو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *