; ?>; ?> چاووش‌اوغلو: چند کشور ناتو خواهان ادامه جنگ اوکراین هستند - مردم سالاری آنلاين
۰
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۰

چاووش‌اوغلو: چند کشور ناتو خواهان ادامه جنگ اوکراین هستند

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه سه‌شنبه (۲۳ اوت) گفت که تعدادی از کشورهای ناتو خواهان ادامه درگیری در اوکراین هستند. وی اظهار داشت: کشورهایی در غرب وجود دارند که خواهان ادامه جنگ هستند، از جمله کشورهای عضو ناتو. منظور من نه فقط ایالات متحده، بلکه (سایر) کشورهای عضو ناتو است.
چاووش‌اوغلو: چند کشور ناتو خواهان ادامه جنگ اوکراین هستند
به گزارش خبرگزاری «تاس»، او در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «هابر گلوبال» افزود: کسانی هم بودند که می‌خواستند توافقنامه غلات را خراب کنند. اما آمریکا اینطور نبود. ایالات متحده [در انعقاد قرارداد غلات] از جمله لغو محدودیت‌ها بر صادرات کودهای روسی و رفع انسداد بنادر و [برداشتن محدودیت‌ها] در عملیات بانکی مشارکت داشت. با این حال برخی کشورهای اروپایی بودند که می‌خواستند در این زمینه خرابکاری کنند. ما امید خود را از دست نمی‌دهیم و به تلاش ادامه می‌دهیم.
بسته‌ای از اسناد مربوط به حل و فصل موضوع عرضه مواد غذایی و کود در بازارهای جهانی ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) در استانبول امضا شد. بر اساس یادداشت روسیه و سازمان ملل متحد، سازمان ملل متعهد شد برای رفع محدودیت‌های ضد روسی که مانع صادرات محصولات کشاورزی و کود می‌شود، تلاش کند.
سند دیگری سازوکاری را برای صادرات غلات از بنادر دریای سیاه تحت کنترل اوکراین در نظر گرفته است. توافق بین روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد امکان ایجاد یک مرکز هماهنگی چهارجانبه را برای جستجوی کشتی‌های حامل غلات به منظور جلوگیری از قاچاق اسلحه و جلوگیری از هرگونه (عملیات) پرچم دروغین فراهم می‌کند.
روسیه بارها درباره توسعه ناتو در اروپا به ویژه مرزهای خود هشدار داده است. مسکو بر این باور است که به دلیل سیاست خصمانه و روس‌هراسی غرب، بحران کنونی اوکراین روی داده است. پوتین پیش‌تر گفته بود که مسکو برای پاسخ گفتن به تحرکات ناتو و گسترش این ائتلاف نظامی غربی به سمت شرق، گزینه‌های مختلفی دارد.
کشورهای غربی بویژه آمریکا و انگلیس از آغاز بحران، با اعمال انواع تحریم‌ها علیه مسکو و ارسال سلاح و تجهیزات به اوکراین و ممانعت از نشستن کی‌یف سر میز مذاکرات صلح، به درگیری‌ها در این کشور دامن زده‌اند. اخیراً معاون وزیر خارجه روسیه گفت این کشور نمی‌خواهد ایالات متحده به یک طرف درگیری در اوکراین تبدیل شود، اما واشنگتن هشدارها را جدی نمی‌گیرد.
منبع:فارس
کد مطلب: 172498
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *