; ?>; ?> سایه فاجعه چرنوبیل روی نیروگاه اتمی زاپروژژیا - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۹
جلسه اضطراری شورای امنیت در رابطه با جنگ اوکراین تشکیل شد

سایه فاجعه چرنوبیل روی نیروگاه اتمی زاپروژژیا

اروپا از ترس سایه جنگ اوکراین به خود می‌پیچد ؛‌شاید این جمله در نگاه اول تکراری باشد اما همه از تکرار فاجعه اتمی چرنوبیل هراس دارند. اوضاع نیروگاه اتمی «زاپروژژیا» آنچنان وخیم شده که شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه اضطراری تشکیل داده است.
سایه فاجعه چرنوبیل روی نیروگاه اتمی زاپروژژیا
گروه بین‌الملل: اروپا از ترس سایه جنگ اوکراین به خود می‌پیچد ؛‌شاید این جمله در نگاه اول تکراری باشد اما همه از تکرار فاجعه اتمی چرنوبیل هراس دارند. اوضاع نیروگاه اتمی «زاپروژژیا» آنچنان وخیم شده که شورای امنیت سازمان ملل متحد جلسه اضطراری تشکیل داده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، به گزارش رویترز، رویترز، در روزهای اخیر نیروگاه اتمی زاپروژژیا چند بار هدف حمله قرار گرفته است. روسیه و اوکراین یکدیگر را مسئول این حملات می‌دانند. به گفته منابع اوکراینی شامگاه سه‌شنبه ۱۸ مرداد، دست کم ۱۴ نفر در اطراف نیروگاه هسته‌ای بر اثر این حملات کشته شدند. روز پنج‌شنبه‌هم منابع از دومین حمله به نیروگاه هسته‌ای زاپروژژیا خبر دادند. این درحالی است که روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر این حمله می‌دانند. طبق گفته منابع این انفجار برای دومین بار در مجاورت نیروگاه اتمی زاپروژژیا رخ داد.
نیروگاه اتمی زاپروژژیا در اوکراین که بزرگترین نیروگاه اتمی اروپاست، از آغاز حمله روسیه به اوکراین به یکی از موراد نگرانی عمده جامعه جهانی بدل شده است. در حال حاضر سربازان روسیه کنترل زاپروژژیا را در اختیار دارند و این نیروگاه تحت نظارت آن‌ها و به دست کارکنان اوکراینی به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
«رافائل گروسی» رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در نشست اضطراری شورای امنیت گفت: از ماه گذشته میلادی آماده بوده‌ایم که بازرسان خود را به این نیروگاه اعزام کنیم، اما متاسفانه به دلیل عوامل سیاسی و دیگر ملاحظات، این امکان فراهم نشده است.
وی گفت شخصا داوطلب می‌شود تا این گروه را در محل رهبری و هدایت کند. 
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست خواستار ایجاد یک منطقه غیرنظامی در این نیروگاه شد و گفت: این تاسیسات اتمی نباید به عنوان بخشی از یک عملیات نظامی مورد استفاده قرار گیرد. باید سریعا به توافقی فنی برای ایجاد یک محیط امن در راستای تضمین امنیت این نیروگاه و مناطق اطراف آن دست یابیم.
منتقدان روسیه، مسکو را به استفاده از این نیروگاه برای هدف قرار دادن مواضع اوکراین متهم کرده و می‌گویند، از آنجا که روسیه توپخانه‌های خود را در این نیروگاه اتمی مستقر کرده، ارتش اوکراین به دلیل نگرانی از وقوع یک فاجعه هسته‌ای نمی‌تواند به حملات روسیه پاسخ داده و تجهیزات مستقر روسیه در این نیروگاه را هدف قرار دهد.
در مقابل، «واسیلی نبنزیا» نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان گفت: حملات جنایتکارانه کی‌یف به سایت‌های هسته‌ای، جهان را به آستانه یک فاجعه هسته‌ای می‌برد که از نظر گستره با چرنوبیل قابل مقایسه است.
وی به بمباران مکرر نیروگاه اتمی زاپروژژیا توسط نیروهای کی‌یف در روزهای اخیر اشاره کرد.
نبنزیا همچنین تاکید کرد که روسیه در مورد اوکراین در معرض جنگ دروغ قرار گرفته است.
وزارت دفاع روسیه پیشتر اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، با بمباران سایت‌های زیرساختی نیروگاه هسته‌ای زاپروژژیا، اقدام جدیدی تحت عنوان «تروریسم هسته‌ای» انجام داده است. آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده، تأکید کرد که نیروهای کی‌یف با بمباران ایستگاه زاپروژژیا، تمام اروپا را در معرض «خطری جدی» قرار می‌دهند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز در این اجلاس گفت: روسیه از این نیروگاه استفاده می‌کند تا کل جهان را تهدید کند.
زلنسکی گفت: تنها راه تضمین امنیت هسته‌ای اروپا این است که نیروهای روسیه از این نیروگاه اتمی خارج شده و کنترل زاپروژیا مجدد به اوکراین سپرده شود.
واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در پاسخ به درخواست همکاری رافائل گروسی برای همکاری گفت، بازدید بازرسان سازمان انرژی اتمی که میان این سازمان و روسیه به توافق رسیده بود، در ماه ژوئن به درخواست مقامات سازمان ملل متحد لغو شد.
کد مطلب: 171461
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *