۰
پنجشنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۰

تغییر فرمول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: اجرایی شدن ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری یا ارائه خدمات بیمه تکمیلی به بازنشستگان کشوری به عنوان یک هدیه بسیار مهم به بازنشستگان کشوری و دستاورد بزرگ دولت سیزدهم خواهد بود.
تغییر فرمول متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
به گزارش مردم سالاری آنلاین، محمد اسکندری در یک برنامه تلویزیونی در خصوص مسائل مربوط به بازنشستگان این صندوق بازنشستگی توضیح داد.
اسکندری ابتدا درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان و ضرورت اجرایی شده ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: در این ماده قانونی تاکید شده که دستگاه های اجرایی باید به بازنشستگان خود خدمات بیمه تکمیلی ارائه دهند؛ اما از آنجایی که اکنون این کار در دستگاه های اجرایی برای بازنشستگان انجام نمی شود، صندوق بازنشستگی خود این موضوع را برای بازنشستگان متقاضی انجام می دهد.
وی با بیان اینکه «آیین نامه اجرایی ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در صندوق بازنشستگی کشوری تدوین و آماده ارسال به هیات دولت است» گفت: اقدامات خوبی در این خصوص انجام شده و اگر این ماده قانونی اجرایی شود به عنوان یک هدیه بزرگ به بازنشستگان کشوری تلقی می شود و به طور قطع می تواند یک دستاورد بزرگ برای دولت سیزدهم باشد.
صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم
مدیرعامل صندوق بازنشستگی با اشاره به مهمترین اقدامات این صندوق در یک سال دولت سیزدهم اظهار داشت: کاری که توانستیم در این دوره انجام دهیم، پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان بود که با حمایت دولت این موضوع انجام شده، هرچند که این امر وظیفه حداقلی صندوق بازنشستگی است.
اسکندری افزود: درخصوص پرداخت هزینه خسارت درمان بازنشستگان نیز هزینه های پایین تر از ۵۰۰ هزار تومان ظرف چند روز پرداخت می شود. ضمن اینکه تلاش می کنیم در این زمینه نظام ارجاع اجرایی شود.
او ادامه داد: در بحث سفر بازنشستگان نیز مطالبات بسیار مهمی هست و کارهایی در این خصوص درحال اجرا است. در مورد وام های ضروری نیز هم تعداد دریافت کنندگان و هم رقم این وام‌ها افزایش یافته، اما همچنان افزایش رقم وام ها از مطالبات بازنشستگان است.
وی درخصوص وام ازدواج فرزندان بازنشستگان نیز گفت: همه متقاضیانی که در دوره آخر برای دریافت وام ازدواج فرزندان شان ثبت نام کرده بودند و واجد شرایط لازم بودند و همین طور واجدان شرایط دریافت وام حمایت از پایان نامه دانشجویی یا طرح حمپاد وام های خود را دریافت کرده اند.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری بیا بیان اینکه «خانه های امید یا همان خانه های مهر بازنشستگان را دوباره راه‌اندازی و فعال خواهیم کرد» اظهارداشت: تلاش می کنیم تا امورات مربوط به این مراکز را به خود بازنشستگان واگذار کنیم، چرا که خانه‌های امید درعمل برای انجام فعالیت‌های ورزشی و فرهنگی مربوط به بازنشستگان است.
همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری
اسکندری با بیان اینکه «۹ هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان برای صندوق بازنشستگی کشوری در نظر گرفته شده، اما همچنان نحوه تخصیص و توزیع آن مشخص نشده است» گفت: ما به دنبال اجرای قانون و همچنین اصلاح قوانین در خصوص نوع پرداخت به بازنشستگان هستیم؛ در خصوص همسان سازی و ۹هزار میلیارد تومان اعلام شده همچنان فرمول یا روشی برای اجرا به صندوق اعلام نشده است.
او افزود: برای صندوق در واقع ۹ هزار میلیارد تومان سهام در نظر گرفته شده است که این خود تبدیل به یک مسئله شده، چراکه نقد کردن این حجم از سهام توسط خود صندوق یک کار بسیار سخت و پیچیده است. راه درست این است که به جای سهام، پول نقد به صندوق داده شود تا بتوانیم به بازنششستگان پرداخت کنیم.
وی با بیان اینکه «قرار بوده تا حقوق پرداختی به بازنشستگان و حقوق های آنها معادل ۹۰ درصد از حقوق کارکنان همسان در گروه های خود باشد»، گفت: در خصوص متناسب سازی هنوز سازمان برنامه و بودجه فومول و روشی به ما ابلاغ نکرده است.
اسکندری در پاسخ به این سوال که چرا احکام مربوط به بازنشستگان حوزه بهداشت و درمان اجرا نمی شود، گفت: در دولت قبل قرار شد که احکام این افراد صادر شود، اما یک ریال در خصوص تامین اعتبار و منابع آن انجام نشد و آنچه اعلام شده بود دروغ بود و سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم هم در این خصوص تأمین مالی نکرد و ما همچنان در انتظار تامین اعتبار هستیم.
وی افزود: از سوی دیگر، دنبال تامین اعتبار و بار مالی این موضوع در خصوص کارکنان بهداشت و درمان نیز هستیم و این امر هم در سطح دولت مطرح شده و منابعی که در ۱۵ تیر سال ۱۴۰۰ تعیین شده بود، هنوز پرداخت نشده و در بودجه سال ۱۴۰۱ هم این موضوع دیده نشده است.
مطالبه افزایش حقوق بازنشستگان کشوری درست و به حق است
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به افزایش اندک و تنها ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان این صندوق در سال ۱۴۰۱ گفت: این مطالبه کاملا دقیق و درست است و همواره به عنوان یک مطالبه جدی توسط بازنشستگان مطرح می شود. هم دولت و هم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان این موضوع هستند و دولت هم مدافع این موضوع است. این امر باید تبدیل به یک لایحه شود و در بودجه ۱۴۰۲ مطرح و پیگیری شود.
وی افزود: در پیش نویس تهیه شده برای این لایحه تلاش می‌شود که حقوق بازنشستگان کشوری هم متناسب شود و هم منابع مالی آن دیده شود و خوشبختانه دولت هم این موضوع را در نظر دارد و عزم آن هم بر افزایش حقوق بازنشستگان است.
وی با بیان اینکه «صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه ۱۳۹۸ چهار هزار میلیارد تومان حقوق بازنشستگی پرداخت می کرد» اظهارداشت: در حال حاضر این رقم به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. ما مشکلات و مسائلی که سازمان برنامه و بودجه با آن مواجه است درک می کنیم و می دانیم که به شدت تحت فشار هستند؛ اما به هرحال، باید در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود و این وضعیت بهبود یابد.
پاسخ به سوالات بازنشستگان در حوزه خدمات صندوق
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره دریافت وام بدون ضامن برای بازنشستگان، گفت: لازم است به این نکته اشاره کنم که وام های بدون ضامن مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی نبوده و همه افراد در کشور می توانستند این وام ها را از بانک های مختلف دریافت کنند؛ بنابراین وام های بدون ضامن که اعلام شده بود، ارتباطی به بازنشستگان و صندوق بازنشستگی نداشت و همگانی بود.
وی افزود: صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر ۱۵ میلیون تومان در قالب وام ضروری قرض الحسنه به بازنشستگان تحت پوشش بدون ضامن و فرآیندهای معمول بانکی پرداخت می کند و ثبت نام آن هم به صورت اینترنتی انجام می‌شود که کارمزد آن هم چهار درصد است.
اسکندری ادامه داد: وام ازدواج فرزندان بازنشستگان کشوری هم در حال حاضر ۲۵ میلیون تومان است. همچنین وام ۴ و ۶ میلیون تومانی برای حمایت از پایان نامه های دانشجویی با کمترین تشریفات اداری پرداخت می شود.
وی تاکید کرد: در خصوص برقراری حقوق بازنشستگان هم سیستم های مربوط به پرداخت حقوق بازنشستگان و پیگیری موضوعات مربوط به آن در حال حاضر به صورت برخط انجام می شود. همچنین برای صدور گواهی کسر از حقوق و ضمانت هم بازنشستگان می‌توانند به صورت اینترنتی و بدون مراجعه حضوری این گواهی را از سایت دریافت کنند.
اسکندری با اشاره به کاهش مراجعه حضوری بازنشستگان کشور به صندوق بازنشستگی کشوری گفت: هوشمندسازی در صندوق بازنشستگی انجام شده و همچنان از اولویت های کاری در صندوق بازنشستگی کشوری است.
اسکندری با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی بودجه دریافت می کنند و موظف هستند که بخشی از این بودجه را به مسائل مربوط به رفاهیات بازنشستگان خود تخصیص دهند، گفت: این دستگاه‌ها موظفند بخشی از بودجه دریافتی را به رفاهیات بازنشستگان دستگاه‌های خود ارائه دهند.
وی با بیان اینکه بیمه آتیه سازان کارگزار ما است، تاکید کرد: هزینه های زیر ۵۰۰ هزار تومان را ظرف چند روز تا یک هفته پرداخت می‌کنیم، اما اینکه گفته می‌شود گاهی پرداخت این هزینه ها تا ۶ ماه طول می‌کشد مربوط به این است که مدت زمان ارائه اسناد پزشکی توسط برخی از مراکز درمانی طولانی شده است.
اسکندری گفت:‌ در حال حاضر موضوعی که به عنوان مشکل مطرح می شود، مربوط به چشم پزشکی است که با بالا رفتن تعرفه های چشم پزشکی، مراکز درمانی، ارائه خدمت خود به بازنشستگان را قطع کرده‌اند. اما این خدمات در همه مراکز چشم پزشکی به جز۲ مرکزی که از مراکز چشم پزشکی معروف کشور هستند، برقرار شده است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پاداش پایان خدمت بازنشستگان نیز تاکید کرد: پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان کاملاً باید توسط خود دستگاه ها که بازنشسته عزیز از کارکنان آن محسوب می شده، پرداخت شود و ارتباطی با صندوق بازنشستگی ندارد.
حقوق های نجومی و عملکرد شرکت های تابعه صندوق
اسکندری درباره مسائل شرکت های وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری گفت: حقوق های نجومی از شکلی به شکل دیگر تبدیل شده است. در حال حاضر حقوق های نجومی از هیات مدیره و مدیران عامل به سطوح پایین‌تر منتقل شده است که در صورت کسر از حقوق این افراد، آنها می روند شکایت می کنند و رای می گیرند. ‌بنابراین، لازم است قانونگذار در این مورد فکری کند.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی در خصوص وضعیت های شرکت های وابسته به صندوق بازنشستگی نیز گفت: در سه ماهه امسال سود حاصل از این شرکت ها خوب بوده است. در حال حاضر همه شرکت های تابعه صندوق صورت های مالی خود و گزارش های ماهانه خود را همانند کدال به صورت شفاف در سامانه شفافیت صندوق بازنشستگی کشوری بارگذاری می کنند.
وی در پایان و در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مطالبات صندوق بازنشستگی کشوری از دولت چقدر است، اعلام کرد: در حال حاضر این رقم ۳۰ هزار میلیارد تومان است.
کد مطلب: 173211
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *