۰
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۱۰

رستم قاسمی یا احمدی‌نژاد شماره ۲؟

می‌گویند بیمار و بستری است. قبلش هم در محل خدمت یعنی وزارت راه نداشت که دلیلش به‌طور رسمی اعلام نشده اما پربیراه است که این مسئله بازداشت مشاور ارشد او ارتباطی نداشته باشد.
رستم قاسمی یا احمدی‌نژاد شماره ۲؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین،  اردشیر مطهری نماینده گرمسار و آرادان در مجلس نوشت: « شنیدید میگن مشاور عالی و بازرس ویژه رستم قاسمی بازداشت شد؟! ماموران وزارت اطلاعات، قاسم مکارم شیرازی را دقیقا سر قراری که برای دریافت رشوه به صورت یورو ترتیب داده بود، دستگیر کرده‌اند. از آن روز هم رستم قاسمی کمردرد گرفته، بستری شده. حالا کجا بستری شده نمی‌دونم.» مطهری یک روز قبل‌تر هم نوشته بود: «رستم قاسمی از زمان بازداشت مشاور و بازرس ویژه‌اش، به جای اینکه پاسخگوی ابهامات باشد روی تخت افتاده است.. باید بلند شود و پاسخگوی سوالات و ابهامات باشد.» تنها محمد حسینی، معاون پارلمانی دولت بود که درباره بازداشت اخیر یکی از مسئولان وزارت راه گفت: «با هر فرد متخلفی در هر وزارتخانه‌ و دستگاهی برخورد خواهد شد. افراد دیگری هم بوده‌اند که وقتی تخلف آنها برای دولت مشخص شده، برکنار شده‌اند و دستگیری این فرد ربطی به اینکه رستم قاسمی در محل کار حاضر نشده، ندارد.»
رستم قاسمی از دیروز تا امروز
نام رستم قاسمی تا زمانی که به عنوان وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد معرفی شد، چندان برای جامعه شناخته شده نبود و پیش از آن معاون مهندسی قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیا(ص)، معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران، فرمانده قرارگاه سازندگی نوح، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت، رئیس هیات‌مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و رئیس هیات‌مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس (ایزوایکو) بود در زمان وزارت رستم قاسمی بود که ماجرای دکل‌ گم‌شده رخ داد البته او تا امروز حاضر به تایید این موضوع نشده است. قاسمی در سال 94 گفت: «طرح این مساله به این شکل بسیار جای تعجب دارد، چراکه مگر دکل حفاری خودکار است که گم شود. دکل حفاری دریایی حداقل 50 نفر خدمه دارد و جابه جایی آن تشریفات خاص و ویژه‌ای دارد و گم شدن یک دکل معنایی ندارد. باید توجه کرد که وزارت نفت یک مجموعه حاکمیتی و کارفرمایی است و دکل‌‌های حفاری مربوط به شرکت‌های پیمانکاری است. شرکت تأسیسات دریایی که مالکیت عمده آن مربوط به بنیاد تعاون ناجا و صندوق بازنشستگی نفت است، به عنوان پیمانکار شرکت نفت و گاز پارس در پارس جنوبی فعالیت می‌کند و براساس آنچه مدیرعامل سابق این شرکت گفته است، یک فروند دکل حفاری خریداری شده و بخشی از پول آن را پرداخت کرده‌اند و ضمانت‌های لازم را نیز دریافت کرده‌اند. ظاهرا به دلایلی برای تحویل دکل به طرف ایرانی مشکلاتی ایجاد شده است که پرونده آن در دادگاه داوری بین‌المللی در حال رسیدگی است و به صورت همزمان دستگاه‌های نظارتی داخلی نیز مشغول پیگیری آن هستند.» وزیر سابق نفت تصریح کرد: «اگر کسی در جریان خرید این دکل یا موارد دیگر در شرکت تاسیسات دریایی یا دیگر شرکت‌های مربوطه تخلفی مرتکب شده باشد، باید از سوی دستگاه قضا قاطعانه و به سرعت مورد رسیدگی قرار بگیرد و مطالبه ما هم از دستگاه قضا همین است. وی در پایان گفت: در کنار همه این موارد این نکته نیز باید مورد توجه قرار بگیرد که رسانه‌‌ای کردن چنین مواردی قبل از رسیدگی در دادگاه بین‌المللی و داخلی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.» اوایل تیرماه سال 94 اما یکی از خبرنگاران موضوع دکل گم‌شده را اینگونه از بیژن زنگنه وزیر نفت پرسید، که آیا خبر مفقود شدن یک دکل نفتی ایرانی در زمان فعالیت دولت گذشته صحت دارد؟، زنگنه هم جواب داد، « موضوع مفقود شدن دکل نفتی متعلق به ایران واقعیت دارد و با پیگیری و شکایت ما پرونده‌ای در این خصوص تشکیل شده است.»رستم قاسمی که در سال 99 خود را برای حضور درانتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 آماده می‌کرد در خصوص گم شدن دکل نفتی نیز گفت: «این دکل متعلق به بنیاد تعاون ناجا و صندوق بازنشستگی صنعت نفت بود و وزارت نفت در آن زمان و هم اکنون هیچ دخالتی در خرید دکل‌های نفتی ندارد.»
اظهارات چالشی درباره منطقه
اول اردیبهشت سال 1400 رستم قاسمی ،وزیر اسبق نفت در بخشی از مصاحبه خود با پایگاه خبری روسیاالیوم تصریح کرده بود که «امروز همه موشک‌ها و هواپیما‌های بدون سرنشین یمنی به صورت بومی در این کشور تولید می‌شوند و ایران نیز کمک‌های مشورتی و نظامی کمی به یمنی‌ها می‌کند.» روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد اظهارات رستم قاسمی در ارتباط با کمک نظامی و حضور مستشاران نظامی ایران در یمن در گفت‌وگو با روسیا الیوم در تاریخ 1 اردیبهشت 1400 اعلام کرد: اظهارات منتشر شده در این مصاحبه برخلاف واقعیت و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در یمن است. روابط عمومی وزارت امور خارجه با یاد آوری مراجع رسمی در جمهوری اسلامی ایران برای اعلام مواضع کشور تاکید کرد: حمایت جمهوری اسلامی ایران از یمن یک حمایت سیاسی است و کشورمان از روند مسالمت آمیز بحران یمن و تلاش‌های سازمان ملل برای حل سیاسی این جنگ خانمان‌سوز حمایت می‌کند. اما باز هم وزیر اسبق نفت در واکنش به بیانیه وزارت خارجه درباره کمک مستشاری به یمن در صفحه شخصی خود ضمن انتشار کلیپی از اظهارات سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، درباره کمک‌های مستشاری ایران به مجاهدان یمنی نوشت: آقایان وزارت امور خارجه چنان درگیر بازی مذاکرات بی‌فرجام شده‌اند که سیاست‌های انقلاب اسلامی ایران را فراموش کرده‌اند! اول شهریور هم که برای دفاع از خود به عنوان وزیر پیشنهادی راه پشت تریبون مجلس قرار گرفت به اشتباه گفت: «10 دستور را نوشته‌ام که در اولین روز از حضورم در وزارت نفت آنها را در دستور کار قرار می‌دهم» از سوی دیگر چندی است که صحبت‌هایی پیرامون وزارت راه و شهرسازی که به نظر می‌رسد این وزارتخانه نیز به تفکیک خواهد رسید و وزیر مستقر در آن رستم قاسمی مطرح می‌شود. صحبت‌هایی که در فضای رسانه‌ای و مجازی از آن تحت عنوان احتمال استعفا و کناره گیری قاسمی از وزارت یاد می‌شود. این در حالی است که عدم حضور چند روزه آقای وزیر در وزارتخانه نیز این شائبه را تقویت کرد که شاید قاسمی دومین وزیر مستعفی دولت باشد. رستم قاسمی در زمان انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود: «در دولت کپ و مانند احمدی‌نژاد عمل می‌کنم.» و ظاهرا هم اکنون همان‌طور که عنوان کرده بود، عمل می‌کند. برای نشان دادن اعتراض بازداشت مشاورش خانه نشینی می‌کند مانند آن کاری که احمدی نژاد پس از بازداشت مشایی کرد. احمدی نژاد حاضر به پاسخ درباره ابهامات دوران مسئولیتش نیست و رستم قاسمی هم اینگونه است.
کد مطلب: 173560
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *