۰
جمعه ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۱

زلنسکی: روسیه را از بخش‌های زیادی از خاک خود بیرون کردیم

همزمان با سفر وزیر خارجه آمریکا به اوکراین برای اعلام کمک‌های بیشتر به این کشور، کی‌یف از «ضدحمله رعدآسایی» خبر داد و مدعی شد که طی آن، بخش‌هایی از قلمرو شرقی و جنوبی خود را که در کنترل روسیه بود، آزاد کرده است.
زلنسکی: روسیه را از بخش‌های زیادی از خاک خود بیرون کردیم
ایسنا نوشت:
به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در پیامی ویدیویی گفت که از نخستین روز ماه میلادی جاری، نیروهای کی‌یف «ده‌ها منطقه مسکونی را آزاد» کرده و ۱۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک خود را در شرق و جنوب این کشور، از کنترل روسیه خارج کرده‌اند.
زلنسکی همچنین ویدیویی منتشر کرد که در آن، ‌سربازان اوکراینی مدعی شدند که کنترل شهر «بالاکلیا» در نزدیکی خارکیف (بزرگترین شهر اوکراین) را به دست گرفته‌اند.
اما یک مقام محلی طرفدار روسیه این ادعای اوکراین را رد کرد و گفت، نیروهای مسکو نقشه تلاش‌های اوکراین برای محاصره و تصرف بالاکلیا را دفع کرده و این شهر اکنون در کنترل روس‌هاست.
پیشتر یک فرمانده اوکراینی مدعی شد که نیروهای این کشور تا ۵۰ کیلومتر در صفوف روسیه پیشروی کرده و بیش از ۲۰ روستا در منطقه خارکیف را پس گرفته‌اند.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکه که به اوکراین سفر کرده بود، پیش از ترک کی‌یف گفت: ما یک به‌روزرسانی جامع درباره این ضدحملات دریافت کردیم و بار دیگر می‌گویم که هنوز برای حرف زدن درباره آن زود است، اما شاهد پیشرفت‌های واضح و واقعی در میدان نبرد هستیم، خصوصا پیرامون منطقه خرسون، همچنین در منطقه دونباس هم تحولات جالبی رخ داده است.
این وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورش تا هر وقت که لازم باشد، از اوکراین حمایت می‌کند.
اگر این ضدحملات تایید شده و مواضع حفظ شود، به معنای ضربه سنگینی برای روسیه خواهد بود؛ سرویس‌های اطلاعاتی غرب می‌گویند مسکو متحمل تلفات سنگینی شده است. این همچنین به معنای تقویت چشمگیر اوکراین خواهد بود؛ کی‌یف می‌خواهد به حامیان غربی خود نشان دهد که می‌تواند ورق مناقشه را برگرداند و شایسته تداوم حمایت‌های آن‌هاست.
در ضدحمله اخیر اوکراین در منطقه خارکیف در شرق اوکراین، نیروهای کی‌یف به صورت ناگهانی به عمق خطوط روسیه یورش بردند.
اوکراین از چند هفته قبل درباره یک ضدحمله بزرگ در جنوب این کشور و اطراف منطقه خرسون سخن می‌گفت. تحلیلگران نظامی غرب باور دارند تجمیع نیروهای روسیه در جنوب اوکراین برای کسب آمادگی مقابله با این ضدحمله، مواضع مسکو در دیگر مناطق اوکراین را آسیب‌پذیر کرد.
مشاور ریاست‌جمهوری اوکراین هم تلویحا این انگاره را تایید کرد و گفت: این یک موفقیت بزرگ است. ما نقطه ضعفی پیدا کردیم که دشمن در آنجا آماده نبود.
او گفت که رشته عملیات‌های جنگی اوکراین در منطقه جنوبی خرسون نسبت به منطقه شرقی خارکیف پیشرفت کندتری دارد، اما پیشروی در شرق «روش‌مند و سازمان‌دهی‌شده» است.
بلینکن از کمک جدید ۲.۲ میلیارد دلاری به اوکراین و ۱۸ کشور دیگر خبر داد، کشورهایی که با خطر حمله احتمالی روسیه قرار دارند. حدود یک میلیارد دلار از این کمک‌ها به اوکراین می‌رود. آمریکا همچنین از بسته کمک تسلیحاتی جدیدی با ارزش ۶۷۵ میلیون دلار خبر داد.
کد مطلب: 174044
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *