۰
دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۱

پاکستان به سوگ ملکه انگلیس نشست؛ اعلام یک روز عزای عمومی

پاکستان امروز دوشنبه ۱۲ سپتامبر را به خاطر مرگ الیزابت دوم، ملکه بریتانیا عزای عمومی اعلام کرد.
پاکستان به سوگ ملکه انگلیس نشست؛ اعلام یک روز عزای عمومی
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از جماران، دولت پاکستان امروز دوشنبه ۱۲ سپتامبر را به خاطر مرگ الیزابت دوم، ملکه بریتانیا عزای عمومی اعلام کرد.
مریم اورنگزیب، وزیر اطلاعات پاکستان می‌گوید: «شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان با اعلام یک روز عزای عمومی به خاطر درگذشت ملکه بریتانیا موافقت کرد. ۱۲ سپتامبر در پاکستان عزای عمومی اعلام می‌شود.»
وزیر امور خارجه پاکستان توصیه‌هایی را برای اتخاذ اقدامات لازم در خصوص مرگ ملکه را به دولت ابلاغ کرده است.
ملکه الیزابت دوم در سال ۱۹۵۲ میلادی بر تخت پادشاهی نشست و پاکستان تا سال ۱۹۵۶ یعنی زمانی که بر اساس قانون اساسی نوین این کشور تبدیل به جمهوری اسلامی پاکستان شود، جزء متصرفات بریتانیا به حساب می‌آمد.
پاکستان امروزه کشوری مستقل و همزمان عضو کشورهای مشترک‌المنافع (هم‌سود) است.
در همین حال، تابوت بلوطین حامل جسد ملکه الیزابت دوم ساعت ۱۰ صبح یکشنبه از بالمورال، محل درگذشت او در ارتفاعات اسکاتلند، خارج شد. خودروی حامل تابوت ملکه در پایان سفری شش ساعته از میان خیابان‌هایی که مردم سوگوار در دو سوی آن ایستاده‌اند عبور خواهد کرد و تابوت را ابتداء به ادینبورگ، پایتخت اسکاتلند، خواهد رساند. 
به گزارش یورونیوز، تابوت او پس از رسیدن به ادینبورگ به سمت کاخ «هالی‌رود‌هاوس» تشییع می‌شود و مطابق برنامه قرار است که راس ساعت ۱۶ به این کاخ برسد. تابوت ملکه الیزابت دوم سپس صبح روز دوشنبه با مشایعت خانواده سلطنتی برای برگزاری مراسمی ویژه به کلیسای جامع سنت جایلز در ادینبورگ منتقل می‌شود. تابوت پس از پایان مراسم به مدت ۲۴ ساعت و برای ادای احترام مردم علاقمند به او در این کلیسا باقی می‌ماند. 
تابوت بلوطین حامل جسد ملکه الیزابت دوم روز سه‌شنبه با پروازی از فرودگاه ادینبورگ به لندن و سپس به کاخ باکینگهام فرستاده می‌شود. بعد از ظهر چهارشنبه (۱۴ سپتامبر)، تابوت به سالن وست‌مینستر لندن منتقل می‌شود و از روز پنج‌شنبه تا فرا رسیدن روز خاکسپاری، برای ادای احترام و وداع مردم علاقمند به خاندان سلطنتی با ملکه در انظار عمومی قرار می‌گیرد.
مطابق برنامه اعلام شده، مراسم خاکسپاری  ملکه الیزابت دوم ساعت ۱۱ روز دوشنبه (۱۹ سپتامبر) در کلیسای وست مینستر لندن و با حضور خانواده سلطنتی بریتانیا، سیاست‌مداران و رهبران جهان برگزار خواهد شد.
روز دوشنبه ۱۹ سپتامبر در بریتانیا تعطیل رسمی هم خواهد بود.
چارلز سوم، پادشاه بریتانیا و فرزند ارشد ملکه الیزابت دوم پیش از خاکسپاری ملکه از اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز دیدار می‌کند.
ملکه الیزابت دوم روز پنجشنبه (۸ سپتامبر) در سن ۹۶ سالگی و پس از ۷۰ سال سلطنت در اقامتگاه تابستانی خود درگذشت.
کد مطلب: 174343
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *