۰
دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۸

وزیر بهداشت: دارو گران می‌شود

وزیر بهداشت گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز مرجع نسبت به سال گذشته ۱۶.۵ درصد افزایش یافته و ارز مرجع کافی نیز در اختیار بخش دارویی قرار نگرفته است، افزایش قیمت دارو را در برخی اقلام شاهد هستیم.
به گزارش فارس؛ مرضیه وحید دستجردی در حاشیه هفتادوسومین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: به شدت پیگیر ارز دارویی هستیم و روزانه در این خصوص تشکیل جلسه می‌دهیم امروز نیز از سوی بانک مرکزی نامه‌ای را دریافت کردیم که ظرف ۳ هفته آینده مشکلات ارز دارویی توسط معاونت‌های مربوطه مرتفع می‌شود.
وی در خصوص نرخ ارز به شرکت‌های دارویی گفت: امسال دلار مرجع به شرکت‌های دارویی با تأخیر واریز شد و این در حالی است که با افزایش ۱۶.۵ درصدی مواجه بوده است. زیرا دلار مرجع سال گذشته هزار و ۵۰ تومان و امسال ۱۲۲۶ تومان است.
وزیر بهداشت گفت: برای برخی داروهایی که کاربرد دوگانه در صنعت، تجارت و کشاورزی دارند مانند داروهای ژلاتینی، این داروها نرخ ارز مرجع ندارند و باید با ارز آزاد تهیه شود بنابراین افزایش قیمت را در این داروها شاهد هستیم.
وحید دستجردی گفت: کمیته قیمت‌گذاری بر روی دارو به صورت سه جانبه از سوی تولید‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و سازمان غذا و دارو تشکیل می‌شود و در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند. برخی از تجهیزات پزشکی نیز مانند سرم که شاهد افزایش قیمت آن بوده‌ایم تنها به دلیل محفظه پلاستیکی قیمت آن ۳ برابر شده است اما به جای افزایش دو برابری ما قیمت آن را ۴۰ درصد افزایش دادیم.
وحید‌دستجردی افزود: به دلیل افزایش نرخ ارز افزایش در قیمت داروها را خواهیم داشت. بسیاری از داروهای وارداتی نیز در شورای تدوین دارویی مصوب شده و ارز دارویی می‌گرفتند اما برخی داروها نیز مصوب نبوده و ارز مرجع به آنها تعلق نمی‌گیرد بنابر این ارز آزاد ۳برابری را دریافت می‌کنند.
وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر این شرکت‌ها مجبورند اقلام خود را با دلار آزاد تهیه کنند بنابراین قیمت‌ها بالا می‌رود. خوشبختانه همه کمی‌ها و کاستی‌ها در حال جبران است و تاکنون یک سوم از ارز دارویی پرداخت شده و ظرف دو سه هفته آینده با کمک وزارت نفت و بانک مرکزی عمده مشکلات حل می‌شود.
وحید دستجردی ادامه داد: ۳۰ درصد داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج را داریم که آنچه مورد نیاز است تولید مواد اولیه داروها است چرا که تولید دارو در کشور بالا نیست. به همین دلیل فراخوان کرده‌ایم و ۳۰۰ قلم مواد اولیه دارویی وجود دارد که حدود ۱۲ درصد قلم از آنها آماده رونمایی هستند.
وی ادامه داد: «۳۰۰ قلم مواد اولیه دارویی مقدار کمی نیست و این در حالی است که شرکت‌های دارویی در معرض فشار افزایش ریال ۱۳۵ درصدی هستند.»
وزیر بهداشت گفت: با سندیکای داروسازان و مواد اولیه جلساتی را داشته‌ایم و آنها از مشکلات خود گفتند باید با بانک مرکزی و بانک عامل برسر میز مذاکره بنشینیم تا مشکلات حل شود.
وزیر بهداشت در خصوص افزایش تعرفه‌ها نیز گفت: تعرفه‌ها سالی یکبار تعیین و افزایش می‌یابد بنابر این سال آینده نیز به صورت برنامه از پیش مشخص شده تعرفه‌ها را افزایش می‌دهیم. افزایش قیمت وجود دارد و ما راضی به آن نیستیم. اما با این وجود تعرفه‌ها افزایش نمی‌یابد.
وزیر بهداشت در خصوص انتخابات پزشکان عمومی نیز گفت: مشکلاتی در انجمن پزشکان عمومی وجود داشته با این وجود انتخابات آن را برگزار کردیم اما باید مشکلات جانبی آن بررسی شود تا بتوانیم گزارش نهایی را از سوی طرفین درگیر ارائه دهیم.
وزیر بهداشت همچنین در مورد همکاری سازمان بیمه سلامت نیز گفت: این سازمان محدودیت اعتباری دارد اما قول همکاری داده و معاونت راهبردی ریاست جمهوری نیز باید کمک بیشتری کند تا پزشکان خانواده بیش از این تعداد بتوانند با بیمه‌ها قرارداد ببندد.
وحید‌دستجردی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا در دولت دهم از وی به عنوان وزیر زن حمایت می‌شود یا خیر گفت: معمولاً زنان تمایلی به انجام کارهای سنگین ندارند اما من را در این سمت انتخاب کردند. اما اینکه از زنان کابینه حمایت می‌شود یا خیر باید پرسید حمایت چطور باید باشد از نظر انجام وظایف زنان تفاوتی با مردان ندارند اما از این نظر که بودجه بدهند تفاوت قائل می‌شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شما در ادامه این دولت وزیر بهداشت می‌مانید به خبرنگاران گفت: خود شما آیا مطمئن هستید که در این سمتی که دارید می‌مانید.
کد مطلب: 17559
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *