۱
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۹
از «دارو گران نمی‌شود» به «دارو قطعا گران می‌شود» رسیدیم!

وزیر بهداشت چه جوابی برای گرانی دارو دارد؟

«دارو گران نشده است»، «دارو با قیمت سال گذشته در دسترس مردم و بیماران قرار می‌گیرد»، «حذف ارز ترجیحی تاثیری روی قیمت دارو ندارد» و... ؛ اینها بخی از حرفهایی است که مسئولان دولتی درباره قیمت دارو گفته اند.
وزیر بهداشت چه جوابی برای گرانی دارو دارد؟
گروه اجتماعی – فهیمه جهازیان: «دارو گران نشده است»، «دارو با قیمت سال گذشته در دسترس مردم و بیماران قرار می‌گیرد»، «حذف ارز ترجیحی تاثیری روی قیمت دارو ندارد» و... ؛ اینها بخی از حرفهایی است که مسئولان دولتی درباره قیمت دارو گفته اند. آنها طی ماه‌های اخیر دائما تاکید کرده اند که نه کم و کسری در زمینه دارو وجود دارد و نه اقلام دارویی شامل گرانی شده اند؛ اما همه کسانی که سروکارشان با داروخانه افتاده است، افزایش عجیب قیمت دارو را دیده اند. شاید مسئولان دولتی و وزارت بهداشت از یک داروخانه خاص دارو می‌خرند و مردم از داروخانه‌های دیگر!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جالب اینجاست که سید ابراهیم رییسی، در جدیدترین گفتگوی تلویزیونی خود با تاکید بر گران نشدن دارو اعلام کرد که دارو باید توسط بیمه‌ها پوشش داده شود و تا زمانی که زیرساخت بیمه آماده شود، پرداخت یارانه ادامه دارد. اما روح الامینی، رئیس کمیته دارو و غذای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پانزدهم تیرماه با بیان اینکه، دارو به وضعیت بحرانی نزدیک شده است، گفت: در قانون مصوب شد که ارز به بیمه‌ها انتقال یابد و دارو برای مردم گران نشود و در این رابطه ٨٠ هزار میلیارد بودجه تخصیص یافت، اما تا امروز دریغ از یک قدم در اجرای طرح انتقال ارز دارو به بیمه‌ها که این موضوع مشکلات بسیاری برای ما به وجود آورده است.
اما حرف قطعی را رئیس کمیسیون بهداشت مجلس روز دوشنبه با حضور در تلویزیون گفت که به صراحت اعلام کرد که «دارو قطعا گران می‌شود»! حسینعلی شهریاری تصریح کرد: این موضوع که اگر بخواهیم فکر کنیم پس از حذف ارز ترجیحی قیمت دارو افزایش پیدا نمی‌کند، شدنی نیست و قطعا قیمت دارو افزایش پیدا می‌کند .اگر بخواهیم مدیریت درست داشته باشیم، فقط می‌توانیم ۳۰ درصد هزینه مواد اولیه دارو را کنترل کنیم اما امیدواریم سازمان برنامه بودجه منابع مالی بیمه‌ها را برای کنترل قیمت دارو در اختیار آن‌ها قرار دهد.
از سوی دیگر محمد علی محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در همین روز در گفتگو با ایلنا در مورد ورود این کمسیون به وضعیت نامطلوب کارخانجات دارویی کشور اظهار کرد: در مجلس در بودجه ۱۴۰۰ علی‌رغم پیشنهاد دولت برای حذف ارز ترجیحی با این موضوع مخالفت کردیم. بعد گفتند برای شش ماه اول ۱۴۰۰ این کار انجام شود، اما برای اجتناب از التهاب در بازار دارو و پیشگیری از افزایش قیمت آن، مخالفت کردیم و برای شش‌ماهه دوم نیز سعی کردیم ارز را نگه‌ داریم.
وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز گفتیم اگر دولت بتواند قیمت‌ها را به ویژه در کالاهای اساسی به شهریور ۱۴۰۰ برگرداند و نگهدارد می‌تواند ارز ترجیحی را حذف کند. ارز ترجیحی حذف شد و دولت نتوانست قیمت‌ها را نگه دارد، این‌ عدم تثبیت قیمت‌ها یا بازگرداندن قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ موجب شده، این اتفاقات در حوزه دارو رخ دهد. مواد اولیه داروها، برای کارخانجات دارویی با قیمت برداشتن ارز ترجیحی و نیمایی حساب شده است و از آن سو آن‌ها با مشکلات فراوانی مواجه شده‌اند.
وی افزود: یک نگرانی که برای دولت وجود دارد این است که پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نکند و فشاری به آن‌ها نیاید، تنها راه این است که سهم فرانشیز بیماران را کاهش داده و پرداختی بیمه‌ها را افزایش دهیم، تعرفه‌ها را واقعی کرده و سهم بیمار را نگه‌داریم، به طور مثال اگر نسخه‌ای در شهریور سال گذشته، ۱۰۰ هزار تومان بود و ۳۰ درصد آن یعنی ۳۰ هزار تومان را بیمار پرداخت می‌کرد در همین امسال نیز باید همان ۳۰ هزار تومان را پرداخت کنند و نسخه‌ای که اکنون ۶۰۰ هزار تومان است سهم پرداختی بیمار باید ۵ درصد یعنی ۳۰ هزار تومان باشد. متأسفانه دولت نتوانسته است این را اجرا کند.
بندپی همچنین در رابطه با وضعیت داروی بیماران خاص و صعب‌العلاج به ویژه بیماران تالاسمی‌نیز اظهار کرد: یک فرد ممکن است یک بار در سال به دارو نیاز داشته باشد، اما بیماران خاص، نادر و صعب‌العلاج در طول عمر خود به دارو نیاز دارند و بنابر این اگر دارویی را گران دریافت کنند، اذیت خواهند شد. لذا امسال در صندوق بیماران صعب‌العلاج تقریبا ۵ هزار میلیارد تومان گذاشتیم و قرار شد، سازمان برنامه و بودجه این مبلغ را به صورت کامل تخصیص دهد و داروهای این دسته از بیماران تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که در هفته گذشته دو فوریت آن مطرح شد و امیدواریم بتوان کمک کنیم تا مشکلات این بیماران حل شود.
حالا با توجه به این مشکلات روزافزون در حوزه دارو، وزیر بهداشت این هفته برای حضور در کمیسیون بهداشت مجلس دعوت شده است و باید منتظر بود و دید که آیا اعضای این کمیسیون بدون تعارف با وزیر برخورد خواهند کرد یا نه؟
آخرین باری که بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در مجلس حضور پیدا کرد 14 اردیبهشت بود که وی پس از حضور در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در جمع خبرنگاران گفت: جلسه خوبی بود و تصمیم گرفته شد که قیمت دارو هیچ تغییری نسبت به سال گذشته نداشته باشد، حداقل افزایش قیمت را در چند ماه اخیر داشتیم و نمودارها هم بیانگر این موضوع است!
کد مطلب: 168481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *