۰
سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۳
محمود رستگاری در اولین شب از مراسم هیات عشاق الائمه حزب مردم سالاری؛

توصیه خداوند به پیامبر اکرم (ص) این است که نسبت به مردم گذشت داشته باش و از افراد دروغگو و کینه جو فاصله بگیر

حجت الاسلام و المسلمین محمود رستگاری با استناد به آیات قرآن، اخلاص در عمل، برپایی قسط، دوری از انسان‌های کینه‌جو، عدم بهره‌گیری از افراد دروغگو، بی‌حیا و عیب‌جو را از جمله ویژگی‌های حکومت الهی دانست.
توصیه خداوند به پیامبر اکرم (ص) این است که نسبت به مردم گذشت داشته باش و از افراد دروغگو و کینه جو فاصله بگیر
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،حجت الاسلام و المسلمین محمود رستگاری با استناد به آیات قرآن، اخلاص در عمل، برپایی قسط، دوری از انسان‌های کینه‌جو، عدم بهره‌گیری از افراد دروغگو، بی‌حیا و عیب‌جو را از جمله ویژگی‌های حکومت الهی دانست.
این مبلغ دینی تصریح کرد: خداوند وقتی به پیامبرش توصیه اخلاقی می‌کند و می‌گوید: «خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ»؛ سرلوحه برنامه‌هایت گذشت باشد؛ کینه‌ای نباش. به عرف جامعه مراجعه کن از مشرکان اعراض کن، اما همیشه با آن‌ها سرجنگ نداشته باش.
وی ادامه داد: خداوند در آیه‌ای دیگر در آیه دیگر می‌فرماید «قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَأَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ»؛ یعنی به پیامبر سفارش کرده که اهل قسط باشد. به رسولش می‌گوید برای نماز و عبادت خالص باش و شرکی در عبادتت نباشد و مردم را بر اساس اخلاص دعوت کن.
رستگاری با اشاره به آیاتی از سوره قلم گفت: در آغاز این سوره، خداوند پیامبر اکرم(ص) را می‌ستاید و می‌گوید تو بر خُلق عظیم هستی. این پیامبر رهبر و پیشوای جامعه اسلامی است. خدا به او می‌گوید در اداره جامعه مواظب اطرافیانت باش و ببین چه کسانی را انتخاب می‌کنی و چه کسانی را انتخاب نمی‌کنی. به حضرت محمد (ص) می‌گوید از تکذیب‌کنندگان اطاعت نکن. در نظام‌های اجرایی افرادی در اطراف رهبران قرار می‌گیرند و حقائق را تغییر می‌دهند. خدا به پیامبرش می‌گوید از این افراد فاصله بگیر. هر قسم خورنده دروغ و هر بی‌حیایی را در مدیریت خود راه نده. سپس می‌فرماید «هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِیمٍ»؛ هماز کسانی هستند که جریان مخفی اطلاعاتی را درست کرده و به حاکمیت تحمیل می‌کنند. این‌ها دنبال عیب جویی از مردم هستند. قرآن این‌ها را مانع خیر معرفی می‌کنند. این‌ها به قول امروز کارشان این است که ضد انقلاب تولید کنند. این‌ها کینه ورز هستند.
در حکومت نبوی، مسئول به وعده خود عمل می‌کند
این مبلغ دین گفت: پیامبر وقتی «معاذ بن جبل» را به یمن می‌فرستاد به او گفت ای معاذ تو را به تقوای الهی توصیه می‌کنم. به قول آقای جوادی آملی تقوا به این معنا است که در همه کار‌ها، خدا را در نظر بگیریم. پیامبر به معاذ می‌گوید به مردم دروغ نگو و اگر به مردم وعده‌ای دادی به آن وفا کن. به مردم خیانت نکن. با ایتام مهربان باش. در مدیریت خود با مردم نرم سخن بگو. در قرآن تفقه کن و کار خوب انجام بده. آرزو‌های طولانی نداشته باش. یعنی دنبال این نباش که فرمانداری برای استانداری و استانداری را برای ریاست جمهوری پل کنی. پیامبر از معاذ می‌خواهد در هنگام مدیریت و مسئولیت خود به فکر آخرتش باشد.
وی ادامه داد: بعد از انتخاب آقای رجایی به عنوان رئیس جمهور به او گفتم امام خطاب به شما گفته کسانی که به شما رأی دادند قیامت جلوتان را خواهند گرفت. شهید رجایی روی زانوی خود زد و گفت «بی‌چاره رجایی». پیامبر به معاذ می‌گوید به فکر آخرتت باش. خشمت را فرو ببر. مسلمانان را سرزنش نکن و مصداق دروغگو نباش. یک عالم و دانشمند را مورد ناسزا قرار مده.
رستگاری گفت: قرآن اعجاز پیامبر اکرم(ص) است و این کتاب به قلب ایشان نازل شده است. خود قرآن نیز همه ابعاد زندگی پیامبر اکرم(ص)  را مطرح کرده است. این کتاب از سه اصل اعتقادی توحید، نبوت و معاد به عنوان اصول درجه اول اعتقادی یاد کرده است. آیات اعتقادی مربوط به این موضوعات نیز در سوره‌های مکی است. سوره‌های مدنی معمولاً مسائل اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، دفاعی و اقتصادی را بیان کرده است.
حرمت شکنی مؤمن مانند تخریب کعبه است
وی افزود: حدود 1500 آیه قرآن مربوط به نبوت است؛ بخشی از این آیات مربوط به نبوت همه انبیاء و بخشی از این‌ها مربوط به نوبت خاصه یعنی نبوت حضرت رسول است. حتی درباره ولایت و دوران کودکی پیامبر نیز آیاتی در قرآن آمده است. بر اساس آیات قرآن کرامت کعبه به واسطه پیامبر است اما ما در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است: المؤمنُ أعظمُ حُرمَةً مِن الکعبةِ؛ کعبه محل ولادت حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) است. شهر مکه محل تولد حضرت زهرا(س) است. اما در روایت داریم کسی که حرمت مؤمنی را بشکند، مانند آن است که کعبه را ویران کرده باشد.
این مبلغ دین ادامه داد: در قرآن به صورت خاص به مقام حضرت رسول(ص) پرداخته شده و بهترین آیه‌ای که در این زمینه وارد شده آیه «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ» است. یعنی ای پیامبر تا تو در بین مردم هستی خدا آن‌ها را عذاب نمی‌کند. وجود رسول خدا امانی برای بشریت است. لذا حضرت امیر علی(ع) در نهج البلاغه می‌گوید خدایا تو دو امان به ما دادی. یکی از آن‌ها پیامبر بود که گرفتی و دیگری آن استغفار است. مردم تا استغفار کنند به برکت این استغفار مورد رحمت او قرار می‌گیرند.
رستگاری گفت: خدا در قرآن می‌گوید ای امت، این پیامبر به گردن شما حق دارد و حق او این است که از خدا و رسول اطاعت کنید. به پیامبر می‌گوید به مردم بگو اگر خدا را دوست دارید از پیامبر اطاعت کنید. نکته دیگر اینکه خدا به پیامبر اکرم(ص)  می‌گوید به خاطر زحماتی که برای مردم کشیده‌ای حق داری که از آن‌ها مطالبه‌ای داشته باشی و بگو من اجر و مزدی نمی‌خواهم مگر مودت ذی القربی.
 
کد مطلب: 175624
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *