۰
پنجشنبه ۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۵

دیدارهای دوجانبه اسلامی در وین

معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی با شرکت در شصت و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین با رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، هیأتی از روس‌اتم و همچنین وزیر امور خارجه مجارستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیدارهای دوجانبه اسلامی در وین
به گزارش مردم سالاری آنلاین، محمد اسلامی گفت: با شرکت و سخنرانی در شصت و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین بر مواضع صریح و قانونی جمهوری اسلامی ایران تاکید و انتظارات خود از آژانس و این نشست را بیان کردیم.
وی اظهار کرد: برای ما حائز اهمیت است که بتوانیم به منظور پیشبرد برنامه های توسعه بر اساس سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای، موانع موجود بر سر راه کشور را از میان برداریم.
تسهیل مسیر توسعه با رفع کامل تحریم‌ها
وی تصریح کرد: تحریم‌های ظالمانه‌ای بر ایران تحمیل شده است و امیدواریم با تعاملات اثربخش بتوانیم ضمن رفع تحریم‌ها که هدف قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی است؛ مسیر توسعه را تسهیل کنیم.
گفت‌وگو با رافائل گروسی درباره مسائل باقی‌مانده
رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: کنفرانس عمومی در اصل می‌تواند با برگزاری ملاقات‌های دوجانبه یا چندجانبه، فرصت گفت‌وگو درباره مسایل مختلف را فراهم کند و ما نیز همانند سال گذشته از فرصت بدست آمده در جریان برگزاری این کنفرانس استفاده کردیم و ملاقات‌هایی با کشورهای دیگر داشتیم.
وی توضیح داد: یکی از ملاقات‌ها با رافائل گروسی و معاونان وی بود و با این هیأت درباره مسایل باقی‌مانده به گفت‌وگو پرداختیم. در جریان ملاقات با رافائل گروسی، فضای همکاری بین آژانس و سازمان انرژی اتمی را مرور کردیم.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران همواره مقید است که ضوابط پادمان را رعایت کند و نسبت به پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای نیز متعهدیم و نظارت‌های آژانس را بر فعالیت‌های خود و مطابق مقررات آژانس تسهیل کرده و در آینده نیز تسهیل خواهیم کرد؛ ایران زمینه تدوام همکاری با آژانس نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای را فراهم می‌کند و آن را به صورت اطمینان‌بخش انجام می‌دهد و آژانس هم مکررا نسبت به تایید این موضوع اذعان دارد.
ملاقات‌های سازنده با هیات روس و مجارستان
اسلامی گفت: همچنین در جریان برگزاری این کنفرانس، مذاکراتی نیز با هیأت روسیه و روس‌اتم انجام دادیم و درباره پروژه‌ همکاری‌های مشترک میان ایران و روسیه و در زمینه سرعت بخشیدن به پروژه‌ احداث نیروگاه‌های دوم وسوم گفت‌گو و تبادل نظر نمودیم.
وی ادامه داد: همچنین با پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان و هیأت همراه مذاکراتی انجام شد؛ ایران و مجارستان دارای سابقه همکاری‌های آموزشی، علمی و تحقیقاتی در حوزه های مختلف هستند، البته در گذشته نیز تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و مجارستان امضا و مبادله شده بود و در جریان ملاقات اخیر و در زمینه علاقمندی دو طرف، در حوزه‌های آموزشی، تحقیقاتی و توسعه فناوری و همچنین راکتور و نیروگاه‌ها و نیز تنظیم مقررات برای حوزه ایمنی هسته‌ای؛ گفت‌وگوهایی صورت گرفت و مقرر شد که هیأت مجارستانی در فرصت‌های آتی به ایران سفر کند و ما بتوانیم در راستای تفاهم‌نامه کلانی که مبادله شده برنامه ریزی کنیم.   
برگزاری کمیته‌های علمی با هدف آموزش و تبادلات علمی کارشناسان
اسلامی تأکید کرد: اجلاس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اصل فرصتی است که جلساتی میان کارشناسان و مسئولان حوزه هسته‌ای کشورهای مختلف برگزار شود؛ این جلسات همواره فرصت تعامل و گفت‌وگو را فراهم می‌کند و شرایط را به‌گونه‌ای پیش‌ می‌برد که در آن فرصت تبادل تجربیات برای همکاران ما فراهم می‌شود؛ در اصل برگزاری کمیته‌های علمی در جریان این کنفرانس سبب شد تا تعدادی از کارشناسان و محققان ما در این کمیته‌ها شرکت کنند.
وی توضیح داد: کارشناسان ما در این کمیته‌ها به ارائه موارد و دست‌یافته‌های خود اقدام خواهند کرد.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران تأکید کرد: برگزاری این کمیته‌ها با توجه به پروژه‌هایی که می‌توان با آژانس انجام داد، فرصت خوبی محسوب می‌شود و روند اجرای این پروژه‌ها را تسریع و تسهیل می‌کند.
کد مطلب: 175774
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *