۰
چهارشنبه ۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰
اسلامی تاکید کرد

تمام فعالیت‌های ما تحت نظارت آژانس بوده و هست

رییس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که آژانس نمی‌تواند ادعایی کند که در ایران فعالیتی است که براساس بازرسی‌ها به یک عدم انطباق برخورد کرده باشد.
تمام فعالیت‌های ما تحت نظارت آژانس بوده و هست
به گزارش مردم سالاری آنلاین، محمد اسلامی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا کلیه فعالیت‌های خودش را در حوزه هسته‌ای برابر موازین و ضوابط آژانس انرژی اتمی انجام داده و هیچ فعالیتی نیست که پروسه‌های ابلاغی را طی نکرده باشد.
وی افزود: تمام فعالیت‌های ما تحت نظارت آژانس بوده و هست. جمهوری اسلامی متعهد به NPT و پادمان است و آژانس نمی‌تواند ادعایی کند که در ایران فعالیتی است که براساس بازرسی‌ها به یک عدم انطباق برخورد کرده باشد.
رییس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: موارد ادعایی، مدارک ادعایی و مکان‌های ادعایی  ساخته و پرداخته ضدانقلاب و رژیم صهیونیستی است که در ۲۰ سال گذشته به طور پیوسته به ما اتهام زده‌اند و موجبات مذاکرات سیاسی درباره موضوع هسته‌ای را فراهم کرده و سند توافق برجام حاصل این مذاکرات ۲۰ سال گذشته بوده و معنای این مذاکرات و توافق نهایی که در قالب برجام صورت گرفته پشت سر گذاشتن این اتهام بوده است.
اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران و گروه ۵+۱ بعد از مذاکرات مفصل به این جمع‌بندی رسیدند که موارد ادعایی و اتهامات را کنار می‌گذراند و شرح و بسطی که در قالب سند و تحت عنوان PMD آورده شد، این‌ها بسته شد و جمهوری اسلامی هم پذیرفت که برنامه هسته‌ای خود را محدود  و سرعت حرکت خود را کاهش دهد و ظرفیت خود را محدود کند.
وی افزود: ما پذیرفتیم که نظارت‌های آنان وسیعتر باشد در جهت اینکه اعتمادسازی انجام گیرد و در مقابل کلیه تحریم‌هایی که به بهانه این اتهامات وضع کردند را لغو کنند.
رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: رژیم جنایتکار صهیونیستی که دسترسی آژانس به هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای خود را صادر نکرده و همکاری نمی‌کند، پرچمدار تشدید عملیات روانی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران است و ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم که جملاتی مطرح کند که همین خواسته رژیم صهیونیستی است. این قابل‌قبول نیست و خلاف شرح وظایف مدیرکل آژانس است.
اسلامی تاکید کرد: ما اعتراض خود را در این زمینه هم به صورت کتبی و هم از طریق نماینده دائمی خودمان در آژانس به اطلاع ایشان رساندیم و انتظار داریم این رویه خاتمه پیدا کند.
وی یادآور شد: ما در این یک‌سال هدف‌گذاری کرده‌ایم که آن بخش از سیستم‌ها و سامانه‌هایی که می‌تواند تاثیرات فناوری هسته‌ای در زندگی مردم را پدیدار کند، در دستور کار قرار دهیم و از چندین نوع سامانه در این بخش که به کاربرد پرتوهای هسته‌ای در صنعت، کشاورزی و مواد غذایی و حوزه سلامت مربوط است در همین روزهای هفته دولت رونمایی می‌کنیم و پیام این اقدامات همین است که مردم تاثیرات فناوری هسته‌ای را ببینند و هم اینکه نشان دهیم فناوری هسته‌ای صرفاً غنی‌سازی نیست و دامنه گسترده‌ای از تاثیرات و اقدامات را در برمی‌گیرد.
اسلامی در پاسخ به این پرسش که بعد از مذاکرات وین، ایران نظارت بیشتر آژانس را می‌پذیرد و اینکه نظر آژانس درباره افزایش نظارت بر کدام سایت ایران است، تصریح کرد: ما هیچ سایت هسته‌ای اعلام شده نداریم. مکان‌ها و موارد ادعایی ساخته و پرداخته منافقین و صهیونیست‌ها است که چیز جدیدی نیست. عملیات تروریستی انجام داده‌اند و خرابکاری‌های صنعتی انجام داده‌اند تا برنامه هسته‌ای ما را از میان ببرند، این عملیات روانی سیاسی و رسانه‌ای اخیرشان هم به همین دلیل است که جریان مذاکرات منطقی و مذاکراتی که به حق نیاز مبرم کشور است که این تحریمها را از سر راه برداریم و خاتمه دهیم را با مشکل مواجه کنند، در حالی که هدف مذاکرات لغو تحریم‌ها است.
رییس سازمان انرژی اتمی افزود: به نظارت در چارچوب برجام که قبلاً پذیرفته بودیم پایبندیم. بازگردند به برجام و آنچه که در برجام تفاهم شده بود و تعهد طرفین بود را اجرا کنند و ما هم به آن پایبندیم. نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر.
کد مطلب: 172547
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *