; ?>; ?> جنگ لفظی عربستان و آمریکا بر سر دلیل کاهش تولید اوپک پلاس - مردم سالاری آنلاين
۰
جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۵

جنگ لفظی عربستان و آمریکا بر سر دلیل کاهش تولید اوپک پلاس

عربستان سعودی انتقاد آمریکا درباره علت تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس را رد و اعلام کرد درخواست واشنگتن برای به تاخیر انداختن کاهش تولید به مدت یک ماه، پیامدهای اقتصادی منفی داشت.
جنگ لفظی عربستان و آمریکا بر سر دلیل کاهش تولید اوپک پلاس
به گزارش مردم سالاری آنلاین،کاخ سفید روز پنج شنبه اعلام کرد به عربستان سعودی تحلیلی ارائه کرده که نشان می داد کاهش تولید نفت به اقتصاد جهان ضربه می زند و مدعی شد سعودی ها سایر اعضای اوپک را برای رای دادن به کاهش تولید، تحت فشار گذاشته اند.
این جنگ لفظی، به تیرگی روابط میان دو کشور که به مدت چندین دهه، اساس اتحاد آنها را انرژی در برابر امنیت تشکیل می داد، افزوده است.
اوپک پلاس هفته گذشته کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز از نوامبر را با وجود مخالفت آمریکا با چنین اقدامی، تصویب کرد.
این تصمیم در حالی تصویب شد که بازارهای سوخت با کمبود عرضه روبرو هستند و ذخایر اقتصادهای بزرگ در پایینترین سطح از زمان آخرین کاهش تولید تصویب شده توسط اوپک قرار دارد.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اوایل هفته جاری اعلام کرد پس از اقدام اوپک پلاس، پیامدهای جدی برای روابط آمریکا با عربستان سعودی وجود خواهد داشت.
بایدن در سفر به لس آنجلس در این باره به خبرنگاران گفت: قرار است با آنها (سعودیها) صحبت کنیم.
وزارت خارجه عربستان سعودی روز پنج شنبه در بیانیه ای اعلام کرد تصمیم اوپک پلاس با توافق جمعی گرفته شد و توازن عرضه و تقاضا را مد نظر قرار دارد و هدف آن، مقابله با نوسان بازار بود.
بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی به مشورت با آمریکا پیش از نشست پنجم اکتبر اوپک پلاس اشاره کرد که طی آن، آمریکایی ها درخواست کرده بودند کاهش تولید این گروه به مدت یک ماه به تعویق بیافتد.
در بیانیه وزارت خارجه عربستان سعودی آمده است: عربستان از طریق رایزنیهای مداوم با دولت آمریکا، روشن کرد که همه تحلیل های اقتصادی نشان می دهد به تاخیر انداختن تصمیم اوپک پلاس برای یک ماه، پیامدهای اقتصادی منفی خواهد داشت.
آمریکا عربستان سعودی را به همدستی با مسکو متهم کرده که به طرح غرب برای اعمال سقف قیمت برای صادرات نفت این کشور بر سر جنگ در اوکراین، معترض است.
جان کربی، سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: ما تحلیلی را به عربستان سعودی نشان دادیم که بر اساس شرایط بازار، هیچ مبنایی برای کاهش تولید نفت وجود ندارد و آنها می توانند تا نشست بعدی اوپک برای مشاهده تحولات بیشتر، دست نگه دارند. کشورهای دیگر اوپک به آمریکا گفته اند که احساس کردند مجبور شده اند از تصمیم عربستان حمایت کنند.
بیانیه وزارت خارجه عربستان به نقل از یک مقام نامبرده نشده، تاکید کرده که تصمیم برای کاهش تولید، صرفا اقتصادی بوده است. تقاضا برای نفت در سطح جهانی ضعیف شده و اوپک، وزارت انرژی آمریکا و آژانس بین المللی انرژی همگی هفته جاری، پیش بینی خود از تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ را کاهش دادند.
با این حال، آژانس بین المللی انرژی روز پنج شنبه اعلام کرد اقدام اوپک ممکن است وضعیت تقاضا را وخیم تر کند و قیمت های بالاتر نفت ممکن است برای اقتصاد جهانی که در آستانه رکود قرار دارد، تعیین کننده باشند.
در بیانیه سعودی تاکید شده است که روابط این کشور با آمریکا، روابط استراتژیکی است و بر اهمیت احترام دو جانبه تاکید شده است. شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه ای از تلاش عربستان سعودی برای ثبات بازار جهانی نفت حمایت و از اظهارات این کشور تمجید کرد.
بر اساس گزارش رویترز، بانک آمریکایی گلدمن ساکس هفته گذشته در یادداشت تحقیقاتی اعلام کرد در ۲۵ سال تاریخ اوپک، این گروه هرگز زمانی که ذخایر نفت سازمان توسعه و همکاری اقتصادی به این حد پایین بود، تولید نفت را کاهش نداده بود. ذخایر نفت این سازمان اکنون هشت درصد پایین میانگین پنج ساله است.
کد مطلب: 177255
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *